Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap newbie ;)

Richardvs

Medlem
Hei :)
Har planer om å starte med nettsalg, og har i den anledning en liten serie spørsmål ang. regnskapsførsel:

1. Ser i andre poster at mange registrerer alle salg som et enkelt bilag per måned om de f.eks. bruker paypal.
Er dette lov? og registrerer man da paypal som kunde i regnskapsprogrammet?

2. Hvordan bokfører de fleste her på forumet bilag? papir eller elektronisk?
om elektronisk; har dere et system/program som automatisk lagrer og backuper bilagene?
eller bare fører man hver jpeg/pdf over i en mappe på harddisken?

3. Bør man separere betalt moms i egne kontoer i regnskapet allerede før man passerer 50,000 grensen?
slik at man kan trekke fradrag etter/om man passerer grensen?

4. Om man mister en kvittering fra f.eks. en restaurant; kan man da egentlig vinke farvel til fradraget? eller finnes det en måte rundt dette?

5. Hva kan et firma kjøpe? så å si alt man vil, som f.eks. en gullstatue av direktøren,
eller KUN ting som en ansatt i skatteetaten anser som viktig til videre drift av firmaet? om man får kjøpe en statue, får man da tilbake momsen?

6. Er det normal praksis å periodisere småkostnader som f.eks. en faktura fra regnskapsprogram for 3 mnd. til 500,-?

7. Her en kveld brukte jeg feil kort på byen, og kjøpte meg en pils på firmakortet :p
kan jeg bare føre over 50,- fra privatkonto til firmakonto og late som ingenting?
Eller vil det bli feil siden antall transaksjoner i regnskapet og på kontoutskriften ikke vil stemme overens?

til slutt:

8. Hva er det mest brukte regnskapsprogrammet folk bruker til netthandel? Hvilket program er enklest å integrere med webshopper?

Om noen hadde kunne svare på ett eller flere av desse spørsmålene hadde det vært kjempefint ;)

Mvh. Richard
 

Dseller

Medlem
7. Her en kveld brukte jeg feil kort på byen, og kjøpte meg en pils på firmakortet :p
kan jeg bare føre over 50,- fra privatkonto til firmakonto og late som ingenting?
Eller vil det bli feil siden antall transaksjoner i regnskapet og på kontoutskriften ikke vil stemme overens?

Anbefaler å ha forskjellige koder på kortene. Jeg pleier å gjøre det samme selv, men finner fort ut at det er feil kort når koden ikke stemmer.

Jeg ser at du har ENK så da spiller det ingen rolle, firmakort for ENK er bare for å holde bedre oversikt over økonomien.
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg vil ganske enkelt fraråde deg å drive med regnskapet selv når du er i oppstartsfasen av en netthandelbusiness.

Rådet er enkelt:

1) Konsentrer deg om det DU er god på, ikke på det der du må opparbeide kunnskap fra scratch.

2) La andre konsentrere seg om det DE er gode på, og ta høyde for å spende noen kroner på det. Det vil lønne seg, og alle spørsmålene vil bli jevnlig besvart av en ekspert (slik at du slipper å være avhengig av tilfeldig respons i f.eks. dette forumet)
 
Jeg vil ganske enkelt fraråde deg å drive med regnskapet selv når du er i oppstartsfasen av en netthandelbusiness.

Rådet er enkelt:

1) Konsentrer deg om det DU er god på, ikke på det der du må opparbeide kunnskap fra scratch.

2) La andre konsentrere seg om det DE er gode på, og ta høyde for å spende noen kroner på det. Det vil lønne seg, og alle spørsmålene vil bli jevnlig besvart av en ekspert (slik at du slipper å være avhengig av tilfeldig respons i f.eks. dette forumet)

Enig med rune69. Jeg driver et renholdsfirma, og det er noe helt annet enn netthandel. Vi har naturlige opphold i arbeidet, da kan vi konsentrere oss om å lære nye ting. En som driver med netthandel har "hele tiden" noe å gjøre, iform av forbedring av produktbilder, produkttekster, eksponering på nett, import, toll, GA, Adwords, Aff-partnere med mér. Ta deg råd til én mindre bekymring, er det noe som virkelig kan ødelegge for deg så er det Skatteetaten som klubber deg ned grunnet rot/feil i regnskapet.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Vel investerte kroner i mine øyne. Forøvrig er det store prisforskjeller. Kjekkest med et lite, "gammeldags" regnskapskontor på landsbygda ;)
 

Egon

Medlem
Håper det går greit at jeg låner tråden til et annet nybegynner spørsmål. Dersom jeg starter et enkeltmansforetak og kun får inntekt via affiliate links, hvordan skal det da føres? Trenger man evt. regnskapsfører, eller er det en såpass lik prosess hver mnd at jeg kan gjøre det selv? Og evt, dersom det ikke blir noen inntekt en/flere mnd?
 
Men regnskapsfører koster jo flesk da...

Hvis du skal betale for Bjørvika-kontorer, dressfaktor = Boss, elleville fester i NYC og sjampis som sprettes hver gang de får en fisk (les;kunde) på kroken; kanskje.

Hvis du går for den mer tradisjonelle typen regnskapsfører så koster det vel ikke altfor mye mer i timen enn hva resten av oss tar for å utføre våre tjenester. Uansett, hvis trådstarter ønsker å lære dette, så skal jo ingen av oss stå i veien.

Steve Cash og Ajourregnskap finner nok veien til tråden snart nok :D
 

Steve Cash

Medlem
Tja, jeg har i og for seg sett tråden, men ikke alle spørsmålene er like gode å gi et konkret svar på.
1. Kontantsalg føres samlet, kredittsalg der en utsteder en faktura som lyder på kundens navn skal bokføres over reskontro. Jeg antar at salg som gjøres opp overPayPal faller i gruppen for kredittsalg, men jeg har ikke solgt noe på den måten selv.

3. Det gir ingen mening å bruke konti for mva før en er registrert.

4. Kostnader skal dokumenteres med bilag. Har du mistet en kvittering har du i utgangspunktet mistet fradragsretten hvis du ikke kan få en kopi.

5. Gullstatue av direktøren ja. :D Du er vel ikke president i Kasakhstan på si? Fradragsberettigede/avskrivbare kostnader er slikt som brukes i næringsvirksomheten, private kostnader må holdes utenom. Noe mer konkret om hva som kan trekkes fra er vanskelig å si, men jeg tror forskjellen på næring og privat er åpenbar for de fleste. Noen feller er det riktignok. Ordinære klær kan ikke trekkes fra i enkeltpersonforetak, bare verneutstyr eller klær som ikke er egnet til privat. På samme måte er ikke vanlige klær som kjøpes til ansatt skattefrie. Kunst til utsmykning i firmaets lokaler gir ikke fradrag for mva, og er heller ikke skattemessig fradragsberettiget, ettersom det ikke er utsatt for verdiforringelse p.g.a. slit. For å prøve å ta eksemplet med statuen av direktøren alvorlig, så må det komme inn under den regelen.

6. En periodiserer vanligvis ikke småutgifter som uansett er fullt kostnadsberettiget innenfor året, men det kan til en viss grad gi mening der en skal legge fram f.eks. måneds- eller kvatalsregnskap for styret, men da bør det være en viss størrelse.

7. Hvis du driver enkeltpersonforetak spiller det i utgangspunktet ingen rolle hvilken konto du betaler privatutgifter fra, bortsett fra at du får et unødvendig stort regnskap hvis du betaler mange privatutgifter av firmakontoen. Er dette et selskap så kan du betale pengene tilbake, eller trekke dem i lønn. Vær oppmerksom på at stor mellomregningskonto mellom deg og seskap er noe ligningsmyndighetene slår ned på.
 
Lurer også litt på det med regnskap. Har hørt noen anbefale boken grunnleggende regnskap så vurderer å kjøpe den og lære meg opp..

Ser jo folk her inne sier det er verdt hver eneste krone og ja, det er nok det når man får bedriften opp å gå. Jeg startet for en stund siden et DA uten kunnskaper om regnskap. Et driftsår fra aug-des kostet oss 21k i utgifter til regnskapsfører.
Vi måtte skrape sammen hver en krone og melde oss konkurs...

Skal sies at vi begge hadde jobber på si og ting gikk litt treigt fremover, men det var et hobbyprosjekt og med liten inntekt hadde vi ikke sjangs til å ha gjevnlige utgifter til regnskapsfører.

Derfor har jeg nå bestemt meg for å starte opp på nytt alene, men da med litt kunnskaper om regnskap. Iallefall i startfasen. Om ikke annet sparer man en del penger på å ferdigskrive bilag og gjøre ting klart for godkjennelse til regnskapsfører.
 

Steve Cash

Medlem
Oi! Det så jeg ikke. Nå har du kanskje ikke engang bruk for svarene, men tråden kan jo kanskje likevel tjene til informasjon for andre som søker etter det samme.
 

fiken

Medlem
Enkelt regnskapsprogram

Jeg vil ganske enkelt fraråde deg å drive med regnskapet selv når du er i oppstartsfasen av en netthandelbusiness.

Rådet er enkelt:

1) Konsentrer deg om det DU er god på, ikke på det der du må opparbeide kunnskap fra scratch.

2) La andre konsentrere seg om det DE er gode på, og ta høyde for å spende noen kroner på det. Det vil lønne seg, og alle spørsmålene vil bli jevnlig besvart av en ekspert (slik at du slipper å være avhengig av tilfeldig respons i f.eks. dette forumet)

Hei.

Jeg har erfart akkurat det samme som deg - når man er i oppstartsfasen er krever det mye å skulle "lære seg" regnskap også. Vi har forsøkt å ta konsekvensen av det og laget et nytt regnskapsprogram der man skal slippe å forholde seg til så mye - som bruker skal man kunne legge inn inntekter og utgifter på en enkel måte og så håndterer systemet resten. Vi vil gjerne ha innspill og tibakemeldinger; sjekk oss ut på www.fiken.no.

mvh
Bendik Gill Bakken
Fiken
 
Registrerte meg nettopp. Det så veldig ryddig og pent ut, skal teste litt nå.
Men du kunne nok hatt noen bilder av selve grensesnittet på registreringssiden slik at man ser hvordan det ser ut før registrering.

Men når jeg trykker "Jeg har solgt noe", så kommer det kun opp salg på faktura, hvordan fører jeg kontantsalg?

EDIT: Jeg likte veldig godt muligheten for å hente firmainfo direkte fra brreg, er det mulig å gjøre det samme mot feks telefonkatalogen?

Og har dere (evt har planer om) en opencart plugin?

Hei.

Jeg har erfart akkurat det samme som deg - når man er i oppstartsfasen er krever det mye å skulle "lære seg" regnskap også. Vi har forsøkt å ta konsekvensen av det og laget et nytt regnskapsprogram der man skal slippe å forholde seg til så mye - som bruker skal man kunne legge inn inntekter og utgifter på en enkel måte og så håndterer systemet resten. Vi vil gjerne ha innspill og tibakemeldinger; sjekk oss ut på www.fiken.no.

mvh
Bendik Gill Bakken
Fiken
 
Topp