Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selvangivelsen har kommet, Jeg har ENK, hva nå?

Tony J

Alle skal få
Hei

Jeg har per dags dato ENK. Er det slik at jeg skal
føre regnskap for ENK også i denne selvangivelsen og levere samlet, eller kan jeg levere
en egen for ENK så lenge det er innen 1 mai?

Mener jeg leverte min vanlige i fjor, for så og levere for ENK akkurat innen tidsfristen.

Mvh Tony
 

Tony J

Alle skal få
Jeg stilte spørsmålet før jeg logget inn på altinn. Jeg ser jeg har mottatt Selvangivelse 2012 og en Selvangivelse for næringsdrivende (til utfylling). På "Selvangivelse 2012" så står det ikke hvor mye jeg får tilbake på skatten fordi de trenger ytterligere opplysninger, og da antar jeg at det er Selvangivelse for næringsdrivende som står til utfylling det menes trenges?

Da kommer første spørsmål:

Jeg velger følgende alternativ fordi jeg har under 50.000 i inntekter:

"Uten næringsoppgave: Mine sum driftsinntekter overstiger ikke kr 50 000 og jeg oppfyller vilkårene"

Hvordan fører jeg utgiftene mine? Går jeg da på "Veiviser for driftsinntekter og driftskostnader" ?

Her for jeg 2 muligheter:

1.Jeg har enkle næringsforhold som ikke skal spesifiseres med vedlegg
2.Jeg har næringsforhold som skal spesifiseres med vedlegg for:

Hadde vært flott hvis noen kunne hjelpe meg.

Mine utgifter er 1. Serverdrift, Domener 2.Tjenester som er leid inn
Min inntekter er 1. salg av domener. 2. adsense

I fjor var det et noe annet oppsett og jeg fulgte bare en 123 løsning som jeg googlet meg til, denne løsningen ser ikke ut til å passe lengre. Jeg husker midlertidig at jeg kun fylte inn totale inntekter i et felt og totale utgifter i et annet uten å spesifisere hva som er hva.

Mvh Tony. Håper noen kunne bare tipse meg til hvor jeg skal fylle inn hva :)
 

Travellingman

Nettgrunder
Jeg var i samme situasjon i fjor(det blir det i år også) og tror jeg bare førte inn overskudd av min "næring" Kan ikke huske att jeg spesifiserte det med noe vedlegg. Førte et enkelt regnskap som jeg har arkivert.
Frist for innlevering er vel 31 mai, så du trenger ikke stresse ;)
 

Tony J

Alle skal få
Jeg vil bare ha det gjort. I fjor syns jeg det ble stress og vente for lenge. Kanskje Hansson eller SteveCash har noe å si her? :) Det er rart at det ikke er noe krav for vedlegg eller andre ting uavhengig om inntekten er under 50.000. Hvordan arkiverte du regnskapet ditt forresten? Jeg har ikke arkivert noe regnskap, jeg har kun arkivert fakturaer inn og ut.
 

Tony J

Alle skal få
Oki, men bilagene kan vel kun være online og på pc? Må det være papirført? Er det krav at man skal ha en spesiell oversikt forutenom alle bilagene forbundet med regnskapet? Jeg tror jeg kun har oppført totale utgifter og totale inntekter på en txt fil for fjorårets regnskap og alle bilagene mine er lagret i skyen.
 

Tony J

Alle skal få
Nice. Bra det er tillatt da. Alt er lagret i "skrivebeskyttet" pdf så da er det vel ok. Jeg får heller bli flinkere og skrive en innholdsfortegnelse opp imot bilagene + en summasumariumsfortegnelse i tillegg. Selv om man har alt av bilag og alt stemmer etter plusser og minusene, så kan man vel bli straffet for rotete fremvisning dersom det blir tatt stikkprøver? Uansett. Håper jeg kunne fått hjelp til spørsmålene mine innledingsvis : Dvs : Hvor fører jeg utgifter og inntekter på et ENK under 50.000 i omsetning, og om det er eventuelle krav til vedlegg jeg må legge med osv. :)
 

hansson

Langveisfarende
Selvstendig næringsdrivende med omsetning over 50000 leverer næringsoppgave, ikke selvangivelse. Selvstendig næringsdrivende med omsetning under 50000 tror jeg bare kan skrive overskuddet av driften under "Næringsinntekt" i den vanlige selvangivelsen.

Ikke helt presist, man fører næringsoppgave + selvangivelse for næringsdrivende. Selvangivelsen gjelder privat, næringsoppgaven gjelder firma.

Ellers stemmer det at Tony J kan føre opp alt rett i selvangivelsen siden han omsetter for under 50k. Det er første gang på mange år jeg skal levere den vanlige selvangivelsen, og sist jeg gjorde det var ikke Altinn født. Så jeg har ikke funnet ut av hvordan det gjøres. Men du skal nok ikke sende inn noen kvitteringer/bilag. Det er jo ingen som sender inn dokumentasjon når man leverer næringsoppgave – ikke før man evt. får bokettersyn. Som navnet antyder stoler skatteetaten på at du angir deg selv på en sannferdig måte.
 
A

aabbcc

Guest
Tony, les dette om elektronisk oppbevaring av regnskapsbilag. Er ganske nytt at du kan kaste cellulosekopiene.

Hvordan gjør folk dette? Det skal vel lagres i 10 år minst. Jeg synes det hadde vært betryggende med en offentlig frivillig ordning hvor man kunne laste opp alt - så kan de ta ansvar for det samtidig som de har tilgang hvis de ønsker. For alle som driver 100% lovlig hadde det vært veldig praktisk.

abc
 

hansson

Langveisfarende
Du må lagre på 2 steder hvis du lagrer selv. Eller så lagrer du det via et regnskapsprogram på nett, de har da backup for deg så du slipper å tenke på dette. Hvis du f.eks. har et webhotell på norsk jord kan du laste alt opp via ftp. Så betaler du hosten i 10 år :). Backup kan du ha på din lokale datamaskin, f.eks.
 

Tony J

Alle skal få
Altinn skulle hatt denne muligheten. Opplastning av regnskap på "min side". Ved mulig bokettersyn kunne de fått god oversikt ved å gå via nettet. Men dette blir vel for effektivt.
 
Topp