Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selvangivelsen har kommet, Jeg har ENK, hva nå?

hansson

Langveisfarende
Dette ville være å gå det private næringslivet direkte i næringa, noe som ikke er samfunnsøkonomisk holdbart. Når næringslivet taper penger ryker skattekronene til staten som skal betale for en slik løsning. Staten bør blande seg minst mulig inn, men bør til gjengjeld lage så enkle og forståelige regler som mulig, slik at alle skjønner hva som er kravene. Spesialrapportering av snøskutere og lottfiske og alt slikt burde slettes, og næringsoppgaven kunne vært redusert til et par små sider. Alle nye lover burde vært laget uten unntak for X og Y (jamfør digital oppbevaring av alle bilag, BORTSETT fra kvitteringer fra ansatte som krever refusjon av ansattutlegg... hva i huleste er det for en idiotregel?). Staten har mye å bruke penger på, uten at de trenger å opptre i konflikt med næringsinteressene.
 
A

aabbcc

Guest
Problemet er ikke oppbevaringen i seg, men tidsaspektet. Jo man kan bruke nettbaserte løsninger og hoster ol. Men hvem vet hvilke nettbaserte løsninger og hoster som finnes om 10 år, det har iallefall vært stor endring de siste 10 årene, og man kan nok forvente minst like stor endring de neste 10.

Ikke at jeg har noe problem med å oppbevare dette trygt, det er bare enda et lite stressmoment. Kan ikke se at dette er å gå noen i næringen å tilby gratis oppbevaring av regnskap - det er en fjollenæring som staten har skapt, så da kan da staten ta over dette ansvaret. Men samme det, det ordner seg jo - vi får snart en portal for grundere :)

abc
 

hansson

Langveisfarende
Problemet er ikke oppbevaringen i seg, men tidsaspektet. Jo man kan bruke nettbaserte løsninger og hoster ol. Men hvem vet hvilke nettbaserte løsninger og hoster som finnes om 10 år, det har iallefall vært stor endring de siste 10 årene, og man kan nok forvente minst like stor endring de neste 10.

Ikke at jeg har noe problem med å oppbevare dette trygt, det er bare enda et lite stressmoment. Kan ikke se at dette er å gå noen i næringen å tilby gratis oppbevaring av regnskap - det er en fjollenæring som staten har skapt, så da kan da staten ta over dette ansvaret. Men samme det, det ordner seg jo - vi får snart en portal for grundere :)

abc

Hehe du kan så si, hurra for den nye portalen.

Det blir garantert endringer i landskapet av lagringstjenester, men man velger sin leverandør med omhu, og skulle noen gå konk så flytter man bare materialet til en annen leverandør. Et vanlig regnskap blir ikke på så veldig mange megabytene at det skulle være noe problem. Dette gjelder jo også lagring av f.eks. bilder og andre private filer. Man legger kanskje ikke dette på steder der man risikerer konkurs og datatap.

Hvis oppbevaring av regnskap er en fjollenæring som staten har skapt så burde de jo ha tilbudt atomsikre oppbevaringsrom for landets regnskapspermer i løpet av de siste 50 åra, kanskje helst i en arktisk fjellhall med stabil innetemp. Men det har de ikke gjort, så vi får neppe noen gratis lagring av elektroniske data heller. Og... ville du overlatt dataene dine til staten? Jeg tror det private næringslivet har bedre peiling på denne typen ting. Altinn er jo helt ubrukelig i mine øyne. (Har aldri sett et så forferdelig grensesnitt før, og det blir bare verre og verre. De som har bestilt prosjektet har jo tydeligvis ingen peiling, så i praksis er ansvaret lagt i hendene på de private som drifter serverne og utvikler opplegget. Unødvendig ekstraledd at staten er involvert, altså.)
 
A

aabbcc

Guest
Hehe du kan så si, hurra for den nye portalen.

Det blir garantert endringer i landskapet av lagringstjenester, men man velger sin leverandør med omhu, og skulle noen gå konk så flytter man bare materialet til en annen leverandør. Et vanlig regnskap blir ikke på så veldig mange megabytene at det skulle være noe problem. Dette gjelder jo også lagring av f.eks. bilder og andre private filer. Man legger kanskje ikke dette på steder der man risikerer konkurs og datatap.

Hvis oppbevaring av regnskap er en fjollenæring som staten har skapt så burde de jo ha tilbudt atomsikre oppbevaringsrom for landets regnskapspermer i løpet av de siste 50 åra, kanskje helst i en arktisk fjellhall med stabil innetemp. Men det har de ikke gjort, så vi får neppe noen gratis lagring av elektroniske data heller. Og... ville du overlatt dataene dine til staten? Jeg tror det private næringslivet har bedre peiling på denne typen ting. Altinn er jo helt ubrukelig i mine øyne. (Har aldri sett et så forferdelig grensesnitt før, og det blir bare verre og verre. De som har bestilt prosjektet har jo tydeligvis ingen peiling, så i praksis er ansvaret lagt i hendene på de private som drifter serverne og utvikler opplegget. Unødvendig ekstraledd at staten er involvert, altså.)

Hehe, nei - jeg ville aldri overlatt oppbevaringen av mine dokumenter til altinn. Skulle likt å se hvordan de ville løst backup av bilder.

Tanken er kun at man får overført ansvaret - så om de printer ut på paryrusruller og oppbevarer de på et råloft i trehusbebyggelsen i trondheim så er det dems ansvar, og de kan ikke klage på at jeg har gjort noe galt når de ikke klarer å få tak i 10 år gamle regnskap. Hvis du ønsker å ha en egen kopi av regnskapet ditt så tar du vare på det selv, men du gjør ikke noe lovbrudd om du mister det på en eller annen klønete måte.

Men som du sier - det er jo ikke noe stort problem - de fleste klarer å ta vare på dokumentene sine, og ville hatt en egen kopi av regnskapet uansett.

Nå er det lenge siden jeg har vært innom altinn, men jeg gruer meg allerede til neste gang jeg må inn.

abc
 

Smbinfo

Medlem
Hei

Jeg har per dags dato ENK. Er det slik at jeg skal
føre regnskap for ENK også i denne selvangivelsen og levere samlet, eller kan jeg levere
en egen for ENK så lenge det er innen 1 mai?

Mener jeg leverte min vanlige i fjor, for så og levere for ENK akkurat innen tidsfristen.

Mvh Tony

Du kan droppe næringsoppgaven, samt velge uten vedlegg. Les vilkårene og hvordan her:

Forenklet selvangivelse for næringsdrivende
 

Tony J

Alle skal få
Smbinfo: Fint og oversiktlig, men det står ingenting hvor jeg fører mine utgifter? Dette må jo med!
 

Smbinfo

Medlem
Smbinfo: Fint og oversiktlig, men det står ingenting hvor jeg fører mine utgifter? Dette må jo med!

Velger du å bruke <a href="https://www.google.no/search?num=100&hl=en&newwindow=1&safe=off&q=forenklet+selvangivelse+enkeltmannsforetak&oq=forenklet+sel&gs_l=serp.3.2.0i22i30l3.29512.34844.0.37398.13.11.0.2.2.0.125.735.10j1.11.0...0.0...1c.1.7.serp.z-SNkbVjbqU">forenklet selvangivelse for enkeltpersonforetak</A> skriver du hverken inn innteker eller kostnader, kun resultatet.

Dette skrives inn i postene:
1.6/1.7. Personinntekt fra foretak
2.7 Næringsinntekter

Gikk du i minus legger du på en - foran;)

Har oppdatert artikkelen vår:
http://www.smbinfo.no/131/artikler/forenklet-selvangivelse-enkeltpersonsforetak
 

Steve Cash

Medlem
Det stemmer ikke helt tror jeg. Post 2.7 har flere varianter i alt inn. Driftsinntekter, driftskostnader og driftsresultat. Antakelig for at etaten skal sjekke at omsetning ikke overstiger 50.000. I alle fall er det slik i økonomisystemet mitt, og linjene der skal tilsvare Altinn sine.

Starthjelp for næringsdrivende 2011 sier veldig klart at en skal føre opp både inntekter og kostnader, utgaven for 2012 er ikke like klar på det punktet, men her nevnes i alle fall inntekter og kostnader Skatteetaten - Er du personlig næringsdrivende og fritatt fra å levere næringsoppgave?
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Nå er jeg sikker på at driftsinntekter og driftskostnader skal føres hver for seg. Dette er datadefinisjonen for selvangivelsen, oppdatert 21.03.13 Brønnøysundregistrene - Oppgaveregisteret

Søk f.eks. opp dette
<p>Her fører du alle driftsinntektene dine. Feltet tilsvarer post 9900 i næringsoppgaven.</p>
Og dette
<p>Her fører du dine totale fradragsberettigede driftskostnader. Feltet tilsvarer post 9910 i næringsoppgaven. Krever du avskrivning for driftsmiddel som inngår i næringsvirksomheten, medregner du avskrivningen i driftskostnadene.</p>

For den som vil sammenligne er næringsoppgave 1, RF-1175, her http://www.skatteetaten.no/upload/Skjemaer/2012/RF-1175B.pdf
 
Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Tror Steve har rett. Iallfall gjorde jeg dette i fjor, men har gått i glemmeboken og ble surr nå som Altinn har forandret på sidene sine. Takk for info Steve, men hva er en xsd fil? Hadde vært fint om noen kunne ha fortsatt den steg for steg tingen Smbinfo startet med, for den virker å være korrekt :)
 

Steve Cash

Medlem
En xsd-fil inneholder en beskrivelse av hva den tilhørende xml-filen har lov å inneholde. Den brukes bare av folk som lager systemer, og er ikke så lettlest for mennesker, men den var det eneste åpne kilden jeg fant akkurat nå. Dette er xml-fila Brønnøysundregistrene - Oppgaveregisteret
Og xml er rett og slett et format for framvisning og lagring av data. Det er ikke noe problem å forklare dette bedre enn jeg greier, så jeg tyr heller til Wikipedia XML - Wikipedia og XSD - Wikipedia
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Det stemmer ikke helt tror jeg. Post 2.7 har flere varianter i alt inn. Driftsinntekter, driftskostnader og driftsresultat. Antakelig for at etaten skal sjekke at omsetning ikke overstiger 50.000. I alle fall er det slik i økonomisystemet mitt, og linjene der skal tilsvare Altinn sine.

Starthjelp for næringsdrivende 2011 sier veldig klart at en skal føre opp både inntekter og kostnader, utgaven for 2012 er ikke like klar på det punktet, men her nevnes i alle fall inntekter og kostnader Skatteetaten - Er du personlig næringsdrivende og fritatt fra å levere næringsoppgave?

Når du oppfyller vilkårene for å lever uten vedlegg, så slipper du dette.

Men man fyller ikke inn resultatet direkte slik jeg sa tidligere. Det kommer et eget bilde opp i det du velger dette valget hvor du fyller inn inntektene og utgiftene, resten går av seg selv.

Har relinket kilden til Starthjelp for Næringsdrivende 2012 (ble ikke med i artikkelen sist). Var ikke lett å finne igjen linken... så dette er gull :p

Du finner den oppdaterte artikkelen for Forenklet selvangivelse for næringsdrivende her
 

Tony J

Alle skal få
Flott SMB, det er slike guider som gjør livet enklere. Men jeg må spørre. Når man kommer til siden hvor du skal plotte inn "Driftsesultat, Driftskostnader og Driftsresultater", kommer man dit selv om man velger å levere uten vedlegg?

Har du samtidig et eksempel på regnskap for de som leverer forenklet selvangivelse for enkeltpersonsforetak? Det finnes ingenting om å føre regnskap på sidene Deres og det hadde vært på sin plass :] Har allerede fått noen små guider til dette, men hadde vært kjekt med flere :)
 

Smbinfo

Medlem
Du kommer dit om du velger "uten vedlegg" i følge kilden (skatteetaten).. ikke fått testet det selv.

Regnskapet kan være rimelig enkelt, før inntektene på kredit 3000 og kostnadene debit på 6000->7999, renter etc 8xxx. Absolutt viktigste er at du tar vare på bilagene(inn/utgående faktura/kvitteringer) og får summert inntektene og kostandene på et vis.

Du må naturligvis fastlå om det er en kostnad eller ei. Eks kjøp av en bil.

Regnskapshjelp/tips kommer muligens, men det kan være mye om, hvis og men når det gjelder regnskap. Gjør det ikke før vi har en god løsning på hele gangen fra å forstå kontoer til mere..
 
Topp