Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stifte russebuss, AS?

Havers

Medlem
Hei!

Vi er en gjeng ungdommer som skal kjøre på med russebuss. For å sikre oss litt økonomisk har jeg tenkt på AS, og bruke selve russebussen til startkapital (det var det man måtte ha?), den ble kjøpt for rundt 170.000.

Hva trenger vi for å få dette gjennomført?
Tusen takk!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du kan bruke en ting som egenkapital, men da må den verdifastsettes av revisor. I tillegg må du regne med gebyrer til brønnøysund for ca 5000, og så mellom 5000 og 10.000 til revisor for selve arbeidet med stiftelsesdokumentene. Disse utgiftene kan naturligvis ikke tas av egenkapitalen dersom denne er en buss :)

Forøvrig: da jeg var russ var det litt andre tider enn nå. Vi kjøpte en Ford Transit 1973-modell for rundt 10.000 og pusset den opp selv uten spesielle kostnader. I dag bruker jo ungdommen mer på drivstoff til aggregatet som driver stereoanlegget liksom :)
 

Havers

Medlem
Ah, takk! Hørtes ikke så ille ut :)

Heh, det høres billig ut. Vi har anlegg til 7x verdien av kjøretøyet dere hadde (Ikkeno' pappa-penger her, nei!)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ah, takk! Hørtes ikke så ille ut :)

Heh, det høres billig ut. Vi har anlegg til 7x verdien av kjøretøyet dere hadde (Ikkeno' pappa-penger her, nei!)

Vi hadde ikke penger til stereoanlegg, men "heldigvis" hadde jeg et rimelig svært anlegg i bilen min (med to forsterkere, to 12-tommers woofers, osv) som vi da rev ut av min bil og puttet i russebilen. Resten av penga brukte vi på sprit (stort sett hjemmebrent siden vi strengt tatt ikke hadde så mye penger igjen likevel).

Men vi hadde det mye moro likevel, altså! :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Vi hadde ikke penger til stereoanlegg, men "heldigvis" hadde jeg et rimelig svært anlegg i bilen min (med to forsterkere, to 12-tommers woofers, osv) som vi da rev ut av min bil og puttet i russebilen. Resten av penga brukte vi på sprit (stort sett hjemmebrent siden vi strengt tatt ikke hadde så mye penger igjen likevel).

Men vi hadde det mye moro likevel, altså! :)

Moro med to forsterkere, to 12-tommers woofers??? Det er hva vi kaller falsk moro. Det er skikkelig moro først når man ikke kan høre hva andre sier.
 

zapotek

Medlem
Kan ikke helt se hvorfor dere vil stifte et firma for å ha en russebuss. Tenker dere å tjene penger på noe vis?
 

Havers

Medlem
Planen var å ha forskjellige dugnader, og opprette en nettbutikk (AS som nettbutikken står registrert på)
 

Anders

Medlem
Jeg hadde sett nærmere på forening (Skatteetaten - Skatt for frivillige og ideelle organisasjoner). Det var slik vi gjorde det når vi hadde russebuss. Men det krever en del disiplin for å holde dere innenfor loven og mye lesing for å gjøre det rett. Selv om vi gjorde det til en viss grad på denne måten var det nok ikke alle regler som ble fulgt.

Det som er fint med forening er at en kan drive med frivillig arbeid (på buss og jobb for andre til inntekt for foreningen) skattefritt.

De som deltar i dugnad er ikke skattepliktige for verdien av dugnadsinnsatsen så lenge de ikke mottar vederlag fra organisasjonen eller andre. Det gjelder som utgangspunkt også når dugnaden ytes innenfor et yrke, f.eks. at en snekker bidrar med snekkervirksomhet i en dugnad. Betaler organisasjonen vederlag for dugnadsinnsatsen, er dette skattepliktig for mottakeren dersom vederlaget for dugnaden, sammen med lønn eller annet vederlag fra organisasjonen, overstiger 4 000 kroner i inntektsåret. Er vederlaget næringsinntekt for mottakeren, er også beløp under 4 000 kroner skattepliktig. Stiller en næringsdrivende materiell til disposisjon i forbindelse med dugnaden, f.eks. maskiner, vil driftsutgiftene til maskinene ikke kunne trekkes fra i giverens virksomhet. Det vil heller ikke være fradragsrett for lønn mv. til giverens ansatte som stilles til disposisjon for organisasjonen.

Hentet fra: Skatteetaten - Skatt for frivillige og ideelle organisasjoner - Dugnad

Så jeg anbefaler at du ser nærmere på å opprette en ideell/frivillig organisasjon i stedet for. Men husk å les deg godt opp!
 

MobyDick

New Member
Ikke noe poeng å starte et firma. bare mas. sørg heller for SKIKKELIGE kontrakter mellom ALLE på bussen. Viktigst av alt: sett et maksbeløp, og få inn noe i kontrakten om at alle utgifter utenom maksbeløpet må stemmes igjennom med 2/3 flertall, eller noe i den duren.

Var selg russ for noen år siden, brukte rundt 30 laken hver. Mye styr, og hadde helt klart vært en fordel med mer orden i sakene og mye mer håndfaste kontrakter.
 

flippflopp

Medlem
Ikke noe poeng å starte et firma. bare mas. sørg heller for SKIKKELIGE kontrakter mellom ALLE på bussen. Viktigst av alt: sett et maksbeløp, og få inn noe i kontrakten om at alle utgifter utenom maksbeløpet må stemmes igjennom med 2/3 flertall, eller noe i den duren.

Var selg russ for noen år siden, brukte rundt 30 laken hver. Mye styr, og hadde helt klart vært en fordel med mer orden i sakene og mye mer håndfaste kontrakter.

Nå ville vel trådstarters russebuss også drive nettbutikk, og da må man jo være registrert i foretaksregisteret og en naturlig ting vil jo da være å etablere et AS når man har så mange eiere involvert. Men går man for kontraktsløsningen du skisserer bør vel en slik kontrakt bør vel også inneholde noe om hva man gjør når noen eventuelt vil trekke seg eller ikke betaler avdrag...
 
Topp