Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ting man bør vite - vaskefirma?

jonasjonas

New Member
har vaskefirma - DA, ingen ansatt, ingen lån, ingen kontor eller firmabil og 300 billag per år.og lite erfaring med regnskap - leverer det viktigste til regnskapsfirma og betaler skatt og etterhvert kommer på noe nytt som jeg hadde aldri tenkt på å levere til rengskap-

1) reiseregning - (fikk vite fra regnskapsfører at den må være veldig detaljert med adresser fra og til, km, formål, osv.)

jeg føler som jeg prøver å lure noen hvis jeg skriver..
-de km at jeg måtte kjøre til samme adresse 2x fram og tilbake fordi jeg glemte noe.
-hvis jeg måtte kjøpe noe i mellom - kjøre til kunden deretter til butikken og tilbake til kunden.
-hvis jeg har større oppdrag at jeg kjørte for å spise noe (jeg kjenner ikke adresser til alle mac donalds osv) så skriver jeg dette ikke, mens kanskje andre firmaer bare registrerer 00000000 km

men ikke alle har disse ting som selvfølge.

2) jeg kjøper kun ting som er tilknyttet til oppdrag - vaskemiddler, utsyr.
mens jeg har hørt at andre legger til rengskap overhode ikke relaterte ting til bedriften og oppgir de som gaver til kunder for eksempel. er det slikt?

3) når jeg er på større oppdrag, jeg spiser lunj for egne penger.
har lest at det går ann å spise ute og legge kvittering til rengskapen.

4) jeg leier bolig og rengskapsfører har sagt, det kan ikke føres at jeg har hjemmekontor. men praktisk jeg har det hjemme. og andre firmaer får det til at de har hjemmekontor og kjøper møbler på ikea til inredning av kontor og fører inn i rengskapet...

5) finnes det noe mer?

6) .....

Jeg er sikkert på andre er flinkere og tar som selvfølge dette og kanskje finnes noe mer i denne liste?

Ikke svar at jeg kan spørre rengskapsfører fordi jeg er ute etter ny og har ingen kontakt med forrige da de kunne aldri svare noe seriøs.

Takk hvis noen kommer med komentarer. :)
 

NilsF

Medlem
Hva ønsker du egentlig, å drive et ordentlig firma, eller å svindle skatt ved å belaste firmaet for kjøp som er gjort privat? Et renholdsfirma bør vel etterstrebe å holde sin egen sti ren, og ikke lage en svinesti?

Du opplyser ikke om du arbeider med faste og regelmessige oppdrag, på faste steder eller om det er mest snakk om engangsoppdrag på varierende adresser. Du opplyser heller ikke tydelig om du bruker din private bil i arbeidet, eller en firmabil. Det kan ha betydning for hvilke regler som gjelder.

1) Hvis du med din private bil må kjøre to ganger til kunden fra adressen til ditt eget renholdsfirma som du er ansatt i, fordi du glemte noe, så selvsagt må du kunne belaste firmaet for dette, med kilometersats ihht. statens regulativ. Jeg ville imidlertid ikke vært freidig nok til å viderebelaste kunden for kjøregodtgjørelse og/eller tidsbruk for det som åpenbart er ens egen feil/vaskefirmaets feil.

2) Se min innledning. Hva er det du egentlig ønsker å vite, om det er okey å drive med skattejuks og svindel? Nei, det er ikke okey.

3) I noen tilfeller kan du beregne kostgodtgjørelse eller belaste firmaet med kost etter regning. Men jeg synes opplysningene fra deg er for mangelfulle til å gi et konkret svar om hva du kan eller ikke kan.

Vanligvis når du er på jobb, så har du vel med deg matpakke? Dersom du jobber langt bortenfor hjemmet og bortenfor fast arbeidssted, så kan det komme under regler for kostgodtgjørelse, (men jeg tviler på at det gjør det her da du ikke har opplyst noe om lang reiseavstand med videre). Jobber du uventet overtid over en viss grense, kan ditt firma være pliktig til å betale deg for overtidsmat etter bestemte tariffer. Dersom jeg ikke husker feil, så inngår denne godtgjørelsen i vanlig skattbar lønnsinntekt. Så om jeg hadde drevet mitt eget foretak slik du gjør, ville jeg ikke brukt tid og energi på å beregne en slik godtgjørelse separat fra annen lønn.

4) Det høres urimelig ut at selskapet ikke skal kunne belastes med direkte ekstrautgifter med å holde kontor for selskapet, men selvsagt kan du ikke belaste firmaet med husleien for privatboligen, om det nå er det som er spørsmålet. Det er mulig det finnes bestemste satser for "leie" av hjemmekontor i egen bolig, det kjenner jeg ikke til, men en ny og god regnskapsfører bør kunne gi deg noen tips, og en god regnskapsfører, det trenger du åpenbart.
 
Sist redigert:

jonasjonas

New Member
Hvis du ikke aner hva jeg vil vite, hvorfor skriver du noe tilbake? Kjønner ikke... DA kan ikke betale lønn til seg selv (Deltagerne)!!!

Er du så opptatt av svindlere, så gjør noe med det og og ikke plag meg som vil vite hvordan rengskapet fungerer.

Hvis jeg ville svindle noen, så ville jeg tatt alle de ca 50% oppdrag som våre kjære nordmenn vil slippe å betale skatt for denne type jobben.

Og enkelt og greit det jeg vil - slippe å sitte på nett og grave regler fordi jeg har stor regnskapsfører firma som ville aldri nevne noe kjøreliste før jeg kom på det på nett.
Hvilke vaske firma kjører buss til kundene med bøtter og grønnsåpe?

Man får det eneste intrykk - at man bør ungå å registrere noe firma og drive svart rett og slett - ingen protesterer da hvertfall.. :eek:

Og Gud vet hva mer jeg aner ikke og bruker egne penger til!
Fordi jeg svindler ingen og heller ikke kunden. Sånn er det!
 

picxx

Well-Known Member
Hvis du ikke aner hva jeg vil vite, hvorfor skriver du noe tilbake?

Enkelte her på forumet har gjort det til en sport å kritisere andre når de har litt fritid.
Bare overse svar fra disse.

Velkommen til WF :)

Håper du får svar på dine spørsmål :)
 

adeneo

Medlem
1) Nye regler for reise kom for en del år siden, og du må holde system over hva du har kjørt for å få kjøregodtgjørelse (hold kjørebok). Det samme gjelder forøvrig dersom du har firmabil og ikke ønsker en skattesmell på grunn av privat bruk osv.
Dersom du har glemt noe, og dette er i "næringsøyemed", så er det ikke noe problem, dersom du derimot kjører to mil til en butikk i arbeidstiden for å kjøpe bleier til junior, så er det normalt privat kjøring, men dersom du selv trenger bleiene for å utføre arbeidet ditt så er det i næringsøyemed osv.

Bør være rimelig rett frem dette, kjører du et sted for å utføre en jobb, eller om det er til en butikk for å kjøpe noe du trenger til denne jobben (og du kan i utgangspunktet ikke gjøre private kjøp samtidig) eller tilbake fordi du glemte noe, så er det kjøring utført i tjeneste for selskapet.

Normalt er lunsjen din tid, og hvor du kjører for å spise er ditt problem ikke selskapets.

2) Det er nok ikke umulig at mange legger til private kjøp i regnskapet for å slippe skatt og mva, men det blir ikke noe mindre ulovlig selv om mange andre gjør det.

3) Hadde du vært ansatt i et annet selskap, så ville normalt lunsjen vært din egen tid, og hva du gjør i denne tiden er ditt problem ikke selskapets.
Altså hvis du fikk lyst på McDonalds i stedet for å ta med matpakke så betaler du for den morroa selv, enten det er matpakke eller middag på Steak House.
Unntak gjelder normalt ved overtidsarbeid og lignende, hvor du som ansatt har krav på middag, men ettersom selskapet ikke har noen ansatte i følge deg selv så kan det vel bli vanskelig å forsvare noe slikt ovenfor skatteetaten.

4) Hjemmekontor kan normalt utgiftsføres, men dersom din regnskapsfører har sagt noe annet så er det vel forhold som gjør at vedkommende mener det ikke er forsvarbart ovenfor skatteetaten å gå til innkjøp av kontormøbler for ditt selskap.


Man kan i utgangspunktet utgiftsføre enhver kostnad relatert til selskapets drift, og mange utgiftsfører nok en hel del som ikke er relatert til selskapets drift også, men dette er selvfølgelig ikke lovlig.

Hvis du tenker over hva du selv måtte ha betalt av egen lomme dersom du var ansatt et annet sted og hva arbeidsgiver ville betalt, så er du normalt på god vei, men det er også viktig å tenke over hvordan du ville forsvart hver enkel utgift dersom du måtte stå skolerett på skattekontoret og forklare hvorfor du har kjøpt ditt og datt, og alle kjøp skal normalt være for å opprettholde driften, og hovedårsaken til å drive næringsvirksomhet skal alltid være å tjene penger, ikke slippe skatt og avgifter.
 

jonasjonas

New Member
takk for hjelpen picxx og adeneo ! :)

Hvis du tenker over hva du selv måtte ha betalt av egen lomme dersom du var ansatt et annet sted og hva arbeidsgiver ville betalt, så er du normalt på god vei.

Enkelt og greit :)
 

NilsF

Medlem
Hvis du ikke aner hva jeg vil vite, hvorfor skriver du noe tilbake? Kjønner ikke...

Jeg skrev ikke at jeg ikke aner hva du vil vite med innlegget ditt. Selv om du fremstod som en særdeles utstrukturert og kunnskapsløs dust, kanskje endatil med svindlerske hensikter, (jeg skriver ikke at det er slik du er, men for meg så fremstod du slik), så ofret jeg av min fritid for å hjelpe deg et stykke på riktig vei (det jeg mener er riktig vei), for en som vil drive et seriøst firma.

Jeg oppfattet og oppfatter imidlertid ditt spørsmål under punkt 2 som ganske så underlig. For hvilken relevans har det for din forretningsdrift, som jeg trodde at er hovedsaken her, hvorvidt andre snyter på skatten? Beklager at jeg ikke kan gi deg "moralsk støtte" for å svindle på skatten.

Er du så opptatt av svindlere, så gjør noe med det og og ikke plag meg som vil vite hvordan rengskapet fungerer.

Med mitt svar til deg, så var det vel nettopp det jeg forsøkte å gjøre, med å gi deg noen innspill for at du ikke skal gå den veien, samtidig som jeg med lang erfaring med regnskapsføring, ønsket å hjelpe deg. Men jeg tok meg ikke tid til å fingranske regler for å gi helt presise svar, da ditt innlegg er alt for ufullstendig til at det er mulig.

Man får det eneste intrykk - at man bør ungå å registrere noe firma og drive svart rett og slett - ingen protesterer da hvertfall..

Jeg beklager virklig, at jeg i min hjelpsomhet, ikke har anledning til å gi deg "moralsk støtte" for å svindle på skatten.


Enkelte her på forumet har gjort det til en sport å kritisere andre når de har litt fritid.
Bare overse svar fra disse.

Er det deg selv og omtalen av deg selv her på forumet du omtaler picxx? picxx er jo kjent og beryktet på forumet, som forumets kanskje største drittstøvel.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
4) jeg leier bolig og rengskapsfører har sagt, det kan ikke føres at jeg har hjemmekontor. men praktisk jeg har det hjemme. og andre firmaer får det til at de har hjemmekontor og kjøper møbler på ikea til inredning av kontor og fører inn i rengskapet...

Regnskapsføreren din må ta seg en bolle. På denne siden: Regnskapshjelp| Hjemmekontor for selskapet

... står det:

For ENK, DA, ANS mv. (dvs. personlig næringsdrivende) foreligger det et standardfradrag på NOK 1 500 pr år og dette skal være kompensasjon for de kostnader som knytter seg til den del av boligen som brukes i innehavers, deltaker mv. næringsvirksomhet.

I stedet for standardfradraget er det anledning for fradrag for faktiske kostnader for arealet som blir benyttet i næringsvirksomheten. Det må i den forbindelse være samlet oppstilling over samtlige kostnader for hjemmekontoret (dvs. forholdsmessig andel av kostnader for hele boligen med utgangspunkt i leieverdien). Dette kan være kostnader for elektrisitet, oppvarming, offentlige avgifter, forsikringspremie, vedlikehold mv. Det gis ikke fradrag for innehavers, deltakers mv. (eller ektefelles) arbeid med rengjøring av hjemmekontoret.
 

Britta

stoffdronning
4.) Hjemmekontor: Får en selvstendig næringsdrivende fradrag for hjemmekontor i egen bolig? - risanger.no

Ikke bryr deg om andre og hva andre gjør.
Etter måten du skriver antar jeg at du er (som jeg) utlending (?) - finn deg en dyktig regnskapsfører som respekterer deg og som hjelper deg videre. Hvis du tar kontakt med noen og du føler at du ikke blir respektert pga. det du holder på med/utseende/dialekt - finn en annen.

Du skriver du har en DA - er det du som har hovedansvaret?

Hilsen, Britta

@Hansson: 2011 er den 1600,- ???
 

zapotek

Medlem
4.) Hjemmekontor: Får en selvstendig næringsdrivende fradrag for hjemmekontor i egen bolig? - risanger.no

Ikke bryr deg om andre og hva andre gjør.
Etter måten du skriver antar jeg at du er (som jeg) utlending (?) - finn deg en dyktig regnskapsfører som respekterer deg og som hjelper deg videre. Hvis du tar kontakt med noen og du føler at du ikke blir respektert pga. det du holder på med/utseende/dialekt - finn en annen.

Du skriver du har en DA - er det du som har hovedansvaret?

Hilsen, Britta

@Hansson: 2011 er den 1600,- ???

1600,- ja.
 

zapotek

Medlem
Bør nevnes at rommet du har hjemmekontor i skal utelukkende brukes til dette formålet om du skal ha krav på fradrag. Du kan f.eks. ikke kombinere kontoret med soverom, gjesterom osv.
 

zapotek

Medlem
@zapotek: Det er vel bare hvis du skal ha fradrag for faktiske kostnader? Mener det ikke er så strengt for de 1600?

Mener å ha hørt at det er så strengt, men i farta er dette det eneste jeg finner på Lovdata:

"§ 1-3-26. Standardfradrag for bruk av bolig i ervervsvirksomhet (hjemmekontor mv.)

Benytter eieren minst halvparten av eiendommen til egen bolig regnet etter utleieverdien, gis det standardfradrag med kr 1 600 for de kostnader som knytter seg til den del av eiendommen som brukes i eierens ervervsvirksomhet.

I stedet for standardfradrag kan eieren kreve fradrag for faktiske kostnader knyttet til ervervsdelen av boligen.

For lønnstakere inngår kostnadene i minstefradraget. "

/d: FOR-2011-11-18-1131 :d/ Forskrift om taksering av formues-, inntekts- og fradragsposter til bruk ved likningen for inntektsåret 2011
 
Topp