Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger bankkonto i USA

...har du størsteparten av kundene dine utenfor Norge er du nok relativ trygg på at de ikke vil anse dette som et norsk selskap.
Alle kundene mine er amerikanske; dette har ingenting med Norge å gjøre, bortsett fra at jeg, eieren, er norsk.

...mener du at du har rett i dette...
Åpenbart gjør jeg ikke det. Jeg bare tenker at det spiller liten rolle hva Skatteetaten synes om de lover som gjelder for et aksjeselskap i Delaware og hos IRS. Mener du at Skatteetaten har mulighet til å sette til side IRS og loven i Delaware angående hva som skjer i et amerikansk aksjeselskap på amerikansk jord, bare fordi det eies av en norsk statsborger?
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Ja det mener jeg, i verste fall kan du bli krevd å betale 28% av inntektsskatten personlig + straffeskatt. Har du snakket med skatteetaten om dette da ?
 
Jeg forstår at Skatteetaten legger seg opp i hva jeg, som norsk statsborger, får i utbytte, men du mener at de også skal motta utbytteskatt fra alle aksjeselskap i USA som eies av nordmenn?

Jeg har prøvd å få hjelp, men hver gang blir jeg satt over til en lite imøtekommende trønderkjerring som sier "Vi kan ikke hjelpe med dette. Du må snakke med en advokat".
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Okei. Jeg har snakket med advokat om disse tingene tidligere, og derfor jeg sier det jeg sier her. Det du driver med nå er ganske risky, du kan risikere tape mye penger om du ikke går fram på korrekt måte.
 
Jeg skulle gjerne visst korrekt måte. Skatteetaten og IRS gir ikke råd i slike saker. Jeg har ingen planer om i stor stil å svindle staten, men i følge din advokat skal Norge altså motta utbytteskatt fra alle aksjeselskap i USA som eies av nordmenn. Det høres bare helt utrolig ut.

Hvem i Norge kan hjelpe meg med dette/hva skal jeg konkret spørre om?
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Du kan høre med advokat evt revisor. Min revisor feks vet mye om dette, det spørs vel litt fra revisor til revisor, men de er vel ment å vite endel om disse tingene.
 
Problemstillingen her er ikke om jeg skal betale skatt til Norge. Jeg vet at de krever skatt av inntekt og andre godtgjørelser jeg som norsk statsborger mottar, uansett hvor/hvordan i verden den tjenes (finnes nok smutthull). Problemstillingen er om utenlandske foretak som ikke driver næringsvirksomhet i Norge skal betale skatt til Norge. Jeg håper jeg kan finne noen som kan svare meg på dette, og selvfølgelig også foreslå det beste lovlige alternativ for meg som norsk statsborger, hva skatt angår.
 

sta

Medlem
Vi fikk en bindende forhåndsuttalelse på dette fra Skatteetaten, men det er vel 4-5 år siden nå, så ta svaret med en stor klype salt; Skatt på lønnsinntekt og utbytte må betales til Norge, med hensyntaken til evt. dobbeltbeskatning og skatteavtale mellom Norge og USA. Selskapsskatt betales i USA og ikke i Norge. Men, det er to vesentlige forskjeller mellom vår situasjon og din, så langt jeg kan se;

(1) Akjsene er eid av et norsk AS, ikke privatpersoner

(2) Vi har ikke aksjemajoriteten i selskapet

Er du hovedaksjonær i selskapet og har en aktiv rolle i den daglige driften tror jeg nok Bjørn har helt rett og du risikerer at norske myndigheter anser dine disposisjoner som rent skattemotiverte og derfor vil skjære igjennom og komme med et skattekrav.
 
Nå sporet jo denne tråden av til å handle om skatt, så for å avslutte den diskusjonen, har jeg bestemt meg for å konvertere mitt Inc. til et LLC. Da trenger jeg ikke å forholde meg til IRS, og har dermed kun rapporteringsplikt til Skatteetaten.

Så hva bankkonto angår...

Den beste løsningen jeg har funnet er å gjøre følgende: Søk etter "delaware banks", "banks in delaware" o.l. Ring rundt til filialene du finner, spør om å få snakke med daglig leder og forklar situasjonen. Det er noe som heter "SSN waiver". Hvis rette vedkommende vet hva dette er/betyr, er det enkelt og greit opp til daglig leder i den bankfilialen en kontakter om SSN kreves.

Det finnes flere nettsider som reklamerer med at de skaffer bankkonto. Dette er nesten garantert svindel. Lykke til hvis du velger den "løsningen". Forøvrig er det viktig at du oppretter konto i Delaware, siden det er her enheten er registrert.

Jeg har ikke brukt tid på å tolke Patriot Act, men det dreier seg om "knowing your customer". Det er ikke nødvendigvis synonymt med å ha et SSN. Du har all annen dokumentasjon som kreves, men sjekk i tilfelle med den banken som aksepterer deg hva de trenger.

Det er forøvrig gratis å ringe "toll free numbers" med Skype. Ellers kjøper du bare litt kreditt for å ringe banker som ikke har det. Lykke til.
 

kongen

kongemedlem
Det du må betale norsk skatt på er utbytte og eventuell formueskatt på aksjer i det amerikanske firmaet.
 
Sist redigert:
Topp