Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Veldedighet

Knut

Medlem
Hva om alle her gikk sammen å rota sammen noe greier til innsamling til en god sak? Kanskje en sak/organisajon som folk ikke ser reklame for hver, har gratiskonserter eller er i media å tigger hver dag.
En som kanskje går til noe som noen i Norge kan få gleden av.
Har ingen konkrete planer om noe, men dette kunne jo være morsomt å gjøre. Sjelden å høre at "norske webmastere går sammen og støtter......"
Vet so sagt ikke hvordan dette skal gå til, - kanskje sette pp en side der folk kan donere via PP eller SMS kanskje? Greier vi 100 kroner så er det en eller flere i norge som får glede av.
Vet heller ikke lvligheten av dette og hvilken tillatelser som evnt må innhentes..
ting det kunne gå til er f.eks Taperforeningen, andre?
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hoeres da ikke som noe dum ide! Jeg stotter iallefall dette forslaget..

Na vet jeg ikke helt hvordan man lettest kan gjennomfore det, men siden det er snakk om webmastere som fronter det kan det jo vaere en ide at alle som deltar setter av 1 dags inntekt paa en bestemt dato. Samtidig som man kan donere gjennom en nettside.

Hva slags saker brenner dere for? Jeg personlig har brukt aa stotte saker relevant til kreft og dyrerettigheter. Er det noen andre saker som virkelig fortjener oppmerksomhet, som enda ikke har fatt noe saerlig?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ja, kan jo være flere måter å delta på. Alt fra å donere inntekten, sende trafikk eller rett og slett bare donere penger.

Først av alt kan vi vel starte med å finne ut hva slags sak det bør gå til. Skal vi bevist sikte inn noe som kan gi oss et medieoppslag?
 

Knut

Medlem
Det få andre til å gi, som Brukernavn nevner ed landingsside, ville kanskje være det beste. Tror det ville blitt litt "tynt" om bare vi skulle gi.
Ang kreftsaken som Kenneth nevner så er jeg ikke helt med på den. De får kroner ofte gjennom store innsamlinger og aksjoner, selv om de selvfølgelig trenger det.
Barn av missrukere går gjennom Bymisjonen og/eller Røde Kors tror jeg. Mener det var om det på radioen for ikke lenge siden.
Å gi til noe som har med barn å gjøre ville kanskje virke positivt på flere måter.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Genialt tiltak faktisk. Men, husk nå på dette:

ALLE samler inn penger til kreftsyke barn, barneavdelingen på Rikshospitalet, osv. Faktum er at disse barneavdelingene over hele landet mangler alt annet enn penger.

Dere må finne et annet område, gjerne et smalere, som ikke får oppmerksomhet hele tiden. Hva med å samle inn penger til de med diagonsen Psoriasis-Leddgikt?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg stemmer for trafficing eller noe med dyr.
men det hadde vært mye mer spennende om vi kunne se pengene gå til noe. Ikke bare spare sammen noen kroner og sende dem avgårde. Blir kanskje litt for mye å bygge et sykehus eller en skole, men er det noe mindre vi kan satse på?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har hatt to kompiser som har dødd av kreft, så i og for seg har jeg sympati for den saken, men paj har et poeng i at det er en sak som får mye oppmerksomhet samme hva.

Hva med noen meter minefri skolevei? DET er virkelig en sak jeg kan bli med på:

- Symbolske gaver

Evt finnes det jo også mange andre slike gaver i samme stil, kjøp en geit/ku osv... Men f.ex. 100 meter minefri skolevei... det hadde vært litt ålreit syns jeg, og er litt mer konkret også.

Hmmmmm... begynner nesten å få en liten ide til en webkampanje her akkurat nå... Skal skrible ned litt ideer og kommer tilbake til det, trenger muligens noe ekstern hjelp til flashgreier for å få det til, men jeg tror jeg kjenner noen som jobber i mediafront som kanskje kan være interessert i å være med.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hver 100-krone du gir forvalter vi slik:

* 10 kroner til administrasjon, regnskap og revisjon
* 10 kroner for å skape nye inntekter
* 80 kroner til internasjonale og nasjonale prosjekter og kampanjer

Så 80% går til forskjellige prosjekter, men det står da ingenting om minerydding. Går da de 80 kronene til minerydding?

Om kreft er for vanlig å gi til, så er iallefall afrika enda mer vanlig å gi til. Da er jeg heller for kreft igjen..
 

Knut

Medlem
Minefri skolevei er jeg ikke noe for. Min tanke var at dette skulle være til noe i Norge som ikke får støtte ellers i hue å rævva som f.eks kreft osv.
Det er ikke fordi jeg ikke støtter kreftforeningen, jeg har hatt kreft selv, men det er så veldig mange andre som trenger noen kroner mere.
Og så bør ikke dette gjøres for å få egenreklame.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, jeg er faktisk allerede godt i gang med et lite konsept for en landminekampanje, så dere får evt unnskylde meg om jeg heller holder meg til den ;) (men skal følge med her for å se om det kommer noe annet bra forslag folk kan enes om)

Landminer og den slags (UXO'er av alle slag egentlig) er virkelig noe av den værste driten som finnes spør du meg, siden det i så sinnsykt stor grad rammer sivile, gjerne lenge etter krigen, og gjør at store områder ikke kan brukes til matnyttige formål, og dermed blir land som allerede sliter etter årevis med krig, ENDA mer avhengige av hjelp.
 

Bjrl

Medlem
Finnes det noen organisasjon som jobber for at barn av rusmisbrukere skal få det bedre? Det hadde vært en god sak.


AEF startside står det:

"13. mars arrangerer vi seminaret "Barn som vokser opp i familier med rusproblemer" på Høgskolen i Vestfold."

Jeg vet også at disse arrangerer sommerleir flere steder i landet hvert år, der barn av rusmisbrukere prioriteres som deltagere. Tror at noe av arbeidet skjer i samarbeid med Velkommen til Rus-Nett Solvang

Mvh
Bjørn Jarle
 
Sist redigert:

Keanu

Geek
Minefri skolevei er jeg ikke noe for.

Oh, sitat som du ikke vil ha på CVen utenfor sammenhengen. ;)

En viktig ting slik jeg ser det med et slikt prosjekt er at det ikke blir utnyttet i forkant eller etterkant for personlig vinning. En måte jeg ser for meg er at alle kjører reklame f.eks. en dag utelukkende for en landingsside som blir designet kun for det formål å gi til veldedige formål. Da med lenker og beskrivelser av ett eller flere veldedige formål. Dette kan med hell sammenfalle med en offisiell dag for et eller annet, etter hva jeg har fått med meg finnes det flusst av slike.

Istedet for landingsside kan man sende trafikk direkte til de veldedige organisasjonene, om de har en god landingsside selv.
 
Topp