56 gode tips for å drive nettbutikk

Category: Business 1 440 1

Tipsene er hentet fra poster på webforumet.no. Det finnes sikkert enda flere tips. Skriv en kommentar om du har ett tips som kan hjelpe noen til å drive nettbutikken sin bedre.

1-2-3-les

1. Alle eposter og forespørsler relatert til nettbutikken bør besvares innen 48 timer maksimalt. Aller helst tidlig neste arbeidsdag. Dårlig support øker sjansene for at kundene forsvinner.

2. Gi mulighet for å legge igjen brukererfaringer og gi produktet karakter. Dette er ofte det lille ekstra folk vil se/lese om før de kjøper et produkt

3. Ha fornuftige løsninger for frakt, og bruk muligheten til å sende som brev ved små ordrer.

4. Gi muligheten til å skrive inn navn, adresse og slikt uten å måtte opprette en «brukerkonto». Jeg vil bare ha varene tilsendt. Jeg vil ikke opprette brukerkontoer overalt.

5. Ha telefon service. Som et eksempel kan nevnes at nettbutikken «HeltSikker» har ca 80% av salget per telefonsalg der kunder ringer inn selv for tips og råd. Det er ikke alle som ønsker å «kjøpe på nett»

6. Statistikk. Bruk et godt program for statistikk (feks google analytics) for å analysere din side / brukere.

7. Ha relevante varer godt synlig. «De som kjøpte dette produktet kjøpte også….» eller lignende. Det kan gi mersalg.

8. Husk «the 3 Ps». Product name, Price og Purchase link. Når brukeren ser på et produkt må disse 3 elementene være klare og synlige på toppen slik at brukeren slipper å scrolle for å finne noen av dem.

9. Studer eksisterende nettbutikker i ditt felt for å få et klart bilde over hva du synes er bra, og hva du vil gjøre enda bedre – og dermed skille deg positivt ut.

10. Oversiktlighet, god navigering: Jeg gidder ikke handle på nettsteder som er dårlige på dette, skal jeg ha et produkt skal jeg ha det der og da, uten å måtte innom en haug med menyer. Viktigere enn pris for min del.

11. Bruk god tid på å finne et fengende navn til din nettbutikk. Dette fordi man må leve med det navnet dersom man først bygger opp siden rundt det. (Et navnskifte kan bli et omfattende prosjekt.)

12. Ha et alternativ at kundene IKKE trenger å registrere seg. 95% av alle nettbutikker har «registreringsplikt» i dag, som er helt hårreisende idiotisk da folk hater det. La de som vil registrere seg og ha tracking få gjøre det, og de som bare vil kjøpe noe og forlate siden etterpå uten 100 eposter frem og tilbake få gjøre det.

13. Hold brukerene oppdatert under bestillingen. Send ut en epost når varen er sendt. Om pakken har et sporingsnummer send med det også, men en kort forklaring (eller henvisning til en side med forklaring) på hvordan dem kan spore pakken sin.

14. Om de får noe gratis (som selvsagt er billig) vil de lettere betale for det du vil de skal kjøpe.
Happy Meal på McDonalds? få en leke osv.

15. Gi brukerene en følelse av hvem du er. Da har dem lettere for å stole på deg. Lag en god om oss side. Ta kanskje noen bilder av de som jobber med nettbutikken og kontorene deres. Ha kontaktinformasjon lett tilgjengelig. For en skeptisk nordmann er det viktig å kunne stole på nettbutikken.

16.  Om ikke kunden kjenner din virksomhet fra før er det garantert han vil lese sider som «om oss», «kontakt oss».. Disse sidene må selge !
Stikkord: Skap trygghet hos kunden

17.  Legg ved en billig og nyttig overaskelsesgave i utsendelsen.

18. Send varene så fort som mulig. Ha alle varer på lager, og når de er utsolgt, ikke la folk kjøpe de. Det er ikke noe som er mer irriterende enn å vente på varene.

19. Selgende beskrivelser og gode bilder av produktene er alfa og omega for en nettbutikk.

20. Ha en blogg for nettbutikken din. Ikke inkluder den i designet (da blir det vanskeligere å få linkbaits). Overdriv heller ikke med produktlenker, da vil ikke folk ta bloggen seriøst.

21. Legg ut en video som viser produktet i bruk. Utrolig effektivt om du selger RC eller liknende. Legg videoen ut på youtube eller tilsvarende og link til den fra butikken, da får du en god link inn også.

22. Kort vei fra produktet til checkout. Det er viktig å ikke plage kunden med for mange klikk når de vil kjøpe. Registreringsprosessen, og betaling må være så smertefri som mulig. Kutt ned på antall opplysninger kunden må gi fra seg.

23. Tilby fri frakt hvis kunden handler for over en viss sum (500-700 kr). Dette fører ofte til at kunden putter en ekstra vare i handlevognen for å få gratis frakt.

24. Tilby «tilbudsvarer» for eksempel hver uke for å få kunder til å returnere til siden ofte.
Selv er jeg innom komplett.no ukentlig bare for å se om det er noe interessant tilbud, og selv om jeg ikke er i «shopping-modus», kan det hende jeg plukker ut noen varer.

25. Tenk deg at nettbutikken din kan være aktuell både for privatpersoner og bedrifter, ikke sett deg fast i bare en kundegruppe.

26. Lag gode titler!
Det er mye større sjanse for at du trigger kunden med «Holdbare kvalitetsbiler fra playmobil» enn om du bruker «lekebil».

27. Ha en tilfredsstillende søkefunksjon i nettbutikken. Om kunden søker etter et produkt som ikke finnes i nettbutikken, vær sikker på at han blir anbefalt et ‘like bra’ eller ‘bedre’ tilfredsstillende produkt.

28. Installer en ‘siste sjanse’ mulighet på siden. Om den besøkende klikker seg ut fra butikken, popp et ‘ekstremtilbud’ som en siste sjanse for salg.

29. Stavefeil er stort no! no! på enhver nettside, og spesielt på produktbeskrivelser. Om du ikke føler deg 100 prosent sikker selv, kjør stavekontroll og evt. få noen til å ‘proof read’ teksten før den legges ut.

30. Har da fått en god omtale, få den gjerne fram i beskrivelsen!
«Denne dataen vant årets maskin hos dinside.no».

31. Affiliate program. Du skal operere med ekstremt lite avanse om du ikke har råd til å innstallere et affiliate program.

32. Referral program. Gi ut bonuser eller gaver til folk som anbefaler butikken til venner. (Omtrent som affiliate program, men mere rettet mot brukerne av butikken)

33. Gavekort er alltid en flott ting å tilby. Om du har gode produkter, vil gavekort fra nettbutikken fort bli en hit.

34. Informer brukerne med den informasjon du er pliktig til pr lov.

35. Prøv forskjellige farger på kjøp-knappen. Komplett økte omsetningen med titalls prosent når de skiftet farge på sin.

36. Oppfølging. Vent 1-2 uker etter at varen er sendt til kunder, så følger du opp med en epost og spør om kunden er fornøyd med varen og prosessen. Kanskje du også kan utnyte sjansen til å spørre om kunden vil svare på en kundeundersøkelse?
PS: Viktig at man ikke automatiserer dette for mye. Om en kunde har bestilt 3 ganger i løpet av kort tid blir det fort upersonlig om kunden får 3 mailer om det samme.

37. Ta en titt pånettbutikken  arngren.no og gjør det stikk motsatte av hva som er gjort der. En ryddig og oversiktlig side er et stikkord her.

38. Ha en tilfredsstillende «informasjonsside». Her forteller du kunden hvordan man handler i nettbutikken, man informerer om sikker betaling og tilbyr ulike finansieringsformer. I tillegg er det viktig å informere om frakt, levering og support og retur. Komplett.no har et godt eksempel på dette.

39. Tilby VISA betaling. 90% av nettbutikk-kunder dine ønsker å handle med kort.

40. Henvender du deg også til Danmark, Sverige, England? Da bør kunden ha mulighet for å lese teksten i webbutikken på sitt språk. Skriv også da at du kan sende varen til de ulike landene, og hva dette koster i frakt. Henvender du deg til land utfor lille Norge vil du antakeligvis selge mye mer.

41. Om nettbutikken har støtte for lagerbeholdning, bruk den flittig. På den måten får kunden beskjed på forhånd om varen er utsolgt og kan være forberedt på lengre leveringstid.

42. Ha gjerne flere produktbilder. På mange produkter kan det være relevant å ha med et ekstraobjekt for å demonstrere størrelsen på produktet i forhold til dette objektet.

43. Ønskelistefunksjon for registere brukere. Det kan fort være at noen lager en ønskeliste og sender til venner og familie.

44. Delingsfunksjoner som «Send til en venn», «del på facebook» osv.

45. Gjør det til en lek.
Gi kunden mulighet for selv å sette sammen sin produktgruppe.
For eks; Selger du klær lar du kunden selv kunne kle på en figur med ulike plagg (drag and drop). Bytte genser, bukse, osv. Nesten som et spill. Mange synes slikt er morsomt og det vil gi mersalg.

46. Utfør testordre på din egen butikk hvor du tar med alle fraktvalg, alle betalingsmetoder osv.. Luk ut ALLE feil, deriblant skriveleifer, php-errors, design-feil i html, osv..

47. Forklar ALT, og fortell hva kunden skal gjøre.. «Velg den fargen du ønsker, og klikk på ‘Kjøp Nå'» istedet for «Velg farge her:»

48. Oppdater forsiden hyppig. La kunden se at nettbutikken lever.

49. Følg opp DIREKTE etter ordre med en personlig melding: «Hei, vi holder nå på med ordren din. Du vil få beskjed når vi har sendt den» -> «Hei $navn, nå har vi sendt ordren din, sporingsnummer på pakken din er…., si ifra om du har spørsmål, mvh. Fornavn Etternavn fra Butikken.no

50. Overlever (Overdeliver) gjerne. Hvis det i produktteksten ikke står noe om at batterier følger med, så sørg for guds skyld for at batterier følger med..! Informer om ALT ang. produktet. Det værste er å komme hjem å skulle fly RC helikopter – også er det ikke med batterier..

51. Tilby gjerne kunden noe annet enn bare produkter og produktbeskrivelser… f.eks. artikler som står i forhold til produktene.. Dette hjelper kunden til å forstå at han/hun handler av noen som har greie på «det»!

52. Triks og miks med farger, plasseringer, bilder, og test to forskjellige ting samtidig. F.eks. halve sortementet med blå kjøp knapper, og halve med oransje. Neste uke byttes det om, og så sammelignes hvilket produkter som det ble kjøpt flest av de to ukene, og dermed kan det sjekkes om det finnes noen sammenheng. Når blå farge vant, så ta neste uke å bytt oransje ut med grønn, og se om grønn selger mer enn blå osv. osv..

53. Et telefonnummer i headeren, -> TYDELIG, øker ofte salget enormt på små nettbutikker som fremdeles er ukjente.. Alt handler om kundens relasjon. Husk at en kunde ofte er innom 4-7 ganger før han/hun handler. Visshet om at du er «Ekte» er viktig. (Tall fra søk på google…, men har lært av egne erfaringer)

54. Komprimer bildene slik at de er så små som mulig, men fortsatt har grei kvalitet. Nok til å se detaljer.. siden må lastes kjapt! En side bør aldri laste mer enn 3 sekunder før alt er synlig!

55. Sørg for å utnyte apache feilmeldinger som 404, 401 osv. Sørg for å bruke de til noe som kan gi salg!

56. Elkjøpmetoden fungerer for de så hvorfor ikke for andre. Sette ett lite antall varer ned til spottpris og lede kjøperen til de dyrere varene.

Mange av webforumets medlemmer har bidratt til denne listen om nettbutikktips. Disse er Helge, webpiken, Christian, peterandrej, Robin Johansen, Sindre, Yngve Larsen, Kenneth Dreyer, Adrian, Keanu, picxx, lpride, Tonny, Fredrik, Lucas Locke, Web2000 Altberger,, affi, Ståle Edstrøm, Gomlers, Knut, Altberger og Røyrås

One thought on “56 gode tips for å drive nettbutikk

  1. Jo

    #28 ville gjort at jeg aldri kjøpte fra butikken.

Legg til kommentar