Geografisk målretting for SEO

Category: Søkemotoroptimalisering 98 6

Stadig flere prøver seg på et større og internationalt markedet nå om dagen, men et problem spørsmål stadig flere stiller seg er hvordan dem skal få Google til å skille mellom de forskjellige sidene. I PPC (F.eks Adwords) kan man jo bare stille det inn i innstillingene så vil bare annonsene vises for dette landet, men hvordan gjøres dette med SEO? F.eks på Engelsk, så er det jo flere land som har dette som morsmål, blant annet USA, England, Canada og Australia.

Først av alt gjelder det å forstå hva Google gjør for å finne ut hvilken geografisk plassering en nettsides målgruppe har, for også integrere det i din nettside-strategi. Her skal jeg gå gjennom noen av metodene Google bruker.

Toppnivådomenet ditt

Den mest opplagte og omtalte metoden er selvfølgelig å ha riktig toppnivådomene. Har du en norsk side bruker du .no, har du Engelsk bruker du .uk og i Australia bruker du .au. Google klarer selvfølgelig å finne ut av om siden din er Norsk så lenge du har skrevet alt med Norsk tekst, selv om du .com domene, men det hjelper jo på å bruke riktig toppnivådomene.

IP Adressen til webhosten din

Greg Grothaus og Shashi Thakur fra Google Search Quality teamet har sagt at i de tilfellene hvor ikke domenet alltid avslører hvilket land siden sikter til, så bruker dem ofte IP adressen til webhosten nettstedet ligger på som en ekstra indikator. Dette betyr da at det kan være lurt å hoste siden din i det samme landet som brukerene dine er i, men dette er ikke en skuddsikker avgjørelse fra Google om hvem nettsiden din sikter til. Det er nemlig ikke uvanlig at man har .com domene og hoster siden sin i USA nå til dags grunnet lavere priser, så Google har tatt i bruk flere metoder for å finne ut av geografiske data.

Adresse informasjon

Google har algoritmer som kjenner igjen informasjonssidene til mange nettsider og fra der klarer dem ofte å lese av firmadressen til nettstedets eiere, som i de fleste tilfeller vil befinne seg i det samme landet som sine brukere. WHOIS informasjonen fra domenet spiller også en viktig rolle.

Språk informasjon i headeren

Du kan legge en liten linje som meta informasjon på nettsiden din om hva slags språk den er. Selv om dette strengt talt ikke er nødvendig lengre siden Google er såpass smart at robotene finner ut av det uansett, så kan det være kjekt for engelske nettsider.

Språk meta koden for Frankrike

<meta http-equiv="content-language" content="fr">

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools (GWT) rullet for ikke så lenge siden ut en funksjon som gjorde at du kunne definere den geografiske målrettingen for din nettside i GWTs kontrolpanel. Du kan til og med definere flere området på samme domene.

www.domene.com (Hoveddelen)
uk.domene.com (England)
au.domene.com (Australia)
no.domene.com (Norge)
fr.domene.com (Frankrike)

Dette kan være spesielt kjekt for større nettsider som vil bruke samme domene når dem satser internationalt.

SEO mot flere land

Så tilbake til hovedspørsmålet i denne artikkelen. Hvordan styrer man geografisk målretting i SEO? Først av alt bør man ta en avgjørelse på om man skal ha alle sidene på samme domene eller om hver side skal ha sitt eget domene. De 3 vanligste løsningene for et nettsted som sikter mot to eller flere forskjellige språk, la oss si Engelsk, Norsk og Fransk er følgende:

  • Løsning #1 (Egne toppnivådomener): nettside.com, nettside.no, nettside.fr
  • Løsning #2 (På samme domene): nettside.com, no.nettside.com, fr.nettside.com
  • Løsning #3 (Egne domener med samme toppnivådomene): nettside.com, nettside-no.com, nettside-fr.com
    (Den siste løsningen er mest vanlig når man ikke har mulighet til å registere et lands opprinnelige toppnivådomene. Min personlige mening er at løsning #2 er bedre i det tilfellet).

Når man har avgjort hvilken domenestrategi man vil gå for bør man også integrere de andre punktene nevnt ovenfor i dette innlegget. Noen andre ting som bør gjøres er..

  • Ha en meny som går igjen på alle sidene hvor de lenkes til de forskjellige sidene (gjerne med et lite kart ved siden av)
  • Bruk lokalspesifikke søkeord på de forskjellige sidene. Om firmaet heter «Dreyer Media» bør den norske avdelingen hete «Dreyer Media Norge» og den australske «Dreyer Media Australia».
  • På hver inviduelle side sørg for at du har inngående lenker fra sider i samme land. Det er liten vits å få australske lenkepartnere til å lenke til den Engelske siden din hvis du har en egen side for Australia.

Gjennom dette innlegget har du fått noen tips til hvordan du bør gå fram hvis du planlegger å satse i flere land med nettsiden din. Om du tar i bruk metodene nevnt ovenfor vil ting høyst sannsynlig gå mye lettere for deg.

6 thoughts on “Geografisk målretting for SEO

  1. Kjartan Bjørkvold

    En annen viktig faktor er lokal lenkepopularitet. For at et nettsted skal assosieres med et land, trenger det også lokale lenker.

  2. Kenneth Dreyer

    Ja, nevnte det på det siste punktet! Kan hende det ikke var formulert bra nok men..

  3. Grande

    Men hva er fordelen? Mener du at du vil ranke høyere på søk i det språket det gjelder hvis du følger disse reglene?

  4. Kenneth Dreyer

    Det har vel kanskje ikke så mye å si for norsk, svensk, dansk og andre mindre språk siden Google enkelt klarer å se hva slags land siden retter seg mot uansett, men om du f.eks skal målrette deg mot Canada, USA, England og Australia kan det være en fordel siden alle er engelsktalende land. Samme med f.eks Mexico og Spania som begge bruker spansk.

    Det vil bli lettere å få målrettede brukere og kan føre til at du rankerer høyere for det landet du sikter mot ja.

  5. Kjartan Bjørkvold

    Sorry Kenneth, la ikke merke til at det stod i den bulleten.

    Men poenget er vel egentlig ikke bare språket, men også hvor det søkes fra. For et nettsted med målgruppe i Italia ønsker man å nå folk som søker fra Italia med sitt italienske nettsted.

    Språket er i og for seg en annen ting, for eksempel må man differensiere en side som er på spansk til det landet der den primære målgruppen befinner seg.

    Det samme gjelder for øvrig også PPC-annonsering, der det er viktig å annonsere i de landene og til de språkinnstillingene man ønsker å henvende seg til.

  6. Kenneth Dreyer

    Nei, selvfølgelig – språket har jo ikke alt å si, men det går jo igrunn alt under geo targeting. Driver du en Australsk nettside om undertøy vil brukere fra Canada være veldig så urelevante. Har sett folk spørre endel om dette i det siste (ikke på WF!) og folk slett tydeligvis med å få til SEOen sin, så folk måtte fortvilt bruke PPC.

Legg til kommentar