Hva slags priser skal du publisere på nettsiden din?

Category: Business 229 6

QPSA.no foregår det en liten diskusjon startet av Mia Holte om hvorvidt hun skal publisere priser på sine webdesign-tjenester eller ikke på nettstedet.

Argumentet for at hun skal gjøre det er fordi mange potensielle kunder gjerne ”vindusshopper” litt hos potensielle designere før dem velger seg hvem dem skal gå for. Det er forsåvidt sant, men det skal også nevnes at de beste kundene (merk: De som betaler best) ser mer på portfolioen din enn dem ser på prisene dine. Så lenge prisene er konkurransedyktige og innenfor en normal vil det ikke være noe problem for storkundene.

Det er tre måter å gjøre det på for de som ønsker å legge ut priser på nettsidene sine.

1. Priseksempler

Dette er etter hva jeg har sett den mest vanlige metoden. Da er det ofte satt opp forskjellige pakker hvor det står hva som er inkl i pakkene. Eksempel på en pakke kan være 1 logo, 5 undersider, visitkort og brevhode. Ulempen med denne metoden er at du fort kan få en kunde som krever veldig mye mer enn gjennomsnittet, noe som kan ende med at du bruker så mye tid på denne kunden at det ikke blir lønnsomt lengre. For å sikre seg mot slike kunder må man da også sette en begrensning på antall utkast man er villig til å lage, noe som igjen kan skremme kunden.

2. Priser på tidligere arbeid

Denne metoden har jeg ikke sett så mye til i Norge, men har sett den mye i utlandet. Fordelen med denne er at kunden kan se hva som kan forventes til hvilken pris (forutsatt at det også følger med en beskrivelse på hva som er gjort for hver case). Ulempen er at de fleste kunder ikke er interessert i at du publiserer prisene dine på nettsiden. Dette kan være fordi dem fikk det billig og gjerne ønsker nettsiden skal være verdt mer (skrytefaktor) eller fordi dem har betalt så mye for den at dem kanskje føler seg snytt. Du erger deg kanskje selv for å fortelle hvor mye du betalte for brukbilen din? Eller kanskje du kjenner noen som gjør det? Det er uten tvil ikke et uvanlig fenomen at folk ikke liker å snakke om hva dem har betalt for ting.

3. Timespriser

Den enkleste og sikreste løsningen for  deg. Så lenge du tar betalt etter timespris er du alltid på den sikre siden når det gjelder arbeidsmengdene du får. Om en kunde kontakter deg ang. en tjeneste er det fortsatt ikke noe problem å si at ”dette tar vanligvis 15 timers arbeid” slik at kunden kan regne seg ut et budsjett. Om kunden da skulle vise seg å være usedvanlig krevende kan det bare henvises til timesprisen din når han begynner å strekke på tiden.

Som du ser er bør du fort legge litt tanker i hva slags priser du publiserer på nettsiden din. Min personlige favoritt er timespris da det alltid holder meg på den sikre siden. Hva tror du?

6 thoughts on “Hva slags priser skal du publisere på nettsiden din?

  1. Mia Holte

    Vurderte faktisk å ha skalte «quotes» hvor potensielle kunder kan fylle et skjema med divers informasjon jeg trenger og hvor jeg da kan kommer tilbake med en pris til de.

    Men det er absolutt noe i det du sier om timespriser!

  2. Gunnar Andreassen

    JA! Ha et priseksempel eller to, eller en «pakke» i tillegg til timepris. Svært få/ingen vil kjøpe et produkt til X pris…

  3. Morten Østby

    Jeg har eksperimentert litt med dette på profileringnorge.no i noen år, og har gjort noen erfaringer.

    Siden formidler en rekke trykksaker og reklameartikler, så det er kanskje ikke direkte sammenlignbart med webdesign, men det er likevel litt tanker bak som kan være interessante;

    Ved å ikke ha priser på produktene, fikk vi veldig mange henvendelser, hvor vi ikke oppfylte kundens forventning til pris. Derved ble det mye tilbudsskriving, med en lavere innsalgsprosent. På ett av produktene var innsalgsprosenten så lav som 14% – det vil si at 86% av tilbudene vi skrev var bortkastet tid.

    Etter at vi la ut prislister på de fleste produktene, har vi fått vesentlig færre henvendelser, men desto høyere innsalgsprosent – rett og slett fordi de som henvender seg allerede kjenner prisen, og allerede har akseptert denne.

    Vi hadde for mange henvendelser med urelaistisk forventning til pris, så for oss var det riktig å bruke priser på websiden for å sile ut kundene allerede før de tok kontakt.

    Men for webdesign og tilhørende tjenester blir jo detet litt annerledes, ikke minst fordi kundene har en vidt forskjellig tilnærming til produktet. Noen forstår at de bør ha en webside, men skjønner ikke viktigheten av god design, brukervennlighet og et minimum av søkemotoroptimalisering. Disse skal bare ha en side, og helst så billig som mulig.

    I andre enden, finner du kunden som ønsker å satse bredt på en god og innholdsrik hjemmeside, forstår viktigheten av søkemotoroptimalisering og generell Internettmarkedsføring.

    Det kan være greit å legge opp et par pakker med ferdig pris for den første gruppen her, men det er samtidig viktig å fortelle den andre gruppen – og de i mellom – hva du er i stand til å levere. Timepris er en god ting, men pass på at den hverken er for lav eller for høy. Jeg har faktisk opplevd å miste oppdrag i begynnelsen fordi timeprisen var for lav, og jeg ble oppfattet som mindre seriøs. Jeg anbefaler å finne den timeprisen du ønsker å ta, og så sette opp en pris litt over dette, slik at du har anledning til å gi rabatt. Et webdesignfirma jeg kjenner, tar kr. 700,- ekskl. mva. pr. time i veil. pris, men går ned ned til mellom 500,- og 600,- pr. time ved større oppdrag.

    Likevel – det viktigste er å oppnå kontakt med kunden, slik at du kan tilpasse dialogen mens dere snakker sammen. Priser på websiden kan skremme vekk kunder du ellers kunne halt i land, dersom du bare fikk snakke med dem. Legg gjerne en tydelig link – elelr for den saks skyld et lite kontaktskjema – rett under eller inni teksten på hver side, slik at kunden oppfordres til å kontakte deg mens han leser – det er ofte mer effektivt enn å la ham lete etter «Kontakt oss» i menyen.

    Dette ble kanskje ikke «right on target», men jeg håper det likevel var til noe nytte for deg!

  4. Jannekake

    Jatakk til priseksempler, så lenge det blir gjort klart at det bare er veiledende priser, og at det lett kan bli dyrere.

    Greit å vite hvilket nivå prisene ligger på hvertfall 🙂

  5. mia

    Jeg har sett en veldig fin løsning jeg liker veldig godt. Det er nettsiden til Dave Shea hvor han skriver følgende:

    «How much do I charge?

    Depends on the work… Okay, here’s a real answer: most of my budgets typically run between $5,000 and $25,000.

    I consider only very quick, very basic projects for the lower end of that range, and anything above the higher end likely requires more people and capacity than I can provide.»

    Den passer meg veldig godt, ettersom det er sånn jeg tenker med veldig mange prosjekter. Vet ikke hva dere syns om denne?

  6. Herbert

    Jeg mener at man først bør finne ut hvilken kunder man ønsker og hvilken kunder man ikke ønsker.
    Jeg ønsker bare bittesmå kunder – så hvis du ikke vil ha et oppdrag pga størrelsen… 😉

    Om man skal publisere prisinfo eller ikke bør man vel egentlig finne ut av i en markedsføringsplan. For å ikke glemme helheten når man tenker over detaljene.

    Prisen = penger = er det jeg lever av. Men kunden min er ikke kun interessert i beløp.

    Nr. 2 av variantene som Kenneth kommer med tror jeg at jeg liker. Screenshot +link, litt blabla om teknisk og litt om samarbeid med kunden, beløp totalt fakturert, årlig vedlikeholdskostnad, start- og ferdig-dato. Burde gi kunden masse info.
    Best jeg setter igang 😉

Legg til kommentar