Råd for frilansere

Category: Business 339 2

frilanser

Skrevet av Kneon Transitt.
Først publisert på http://kneontransitt.blogspot.com
Veldig fritt oversatt til norsk av Tonny Kluften etter tillatelse fra Kneon.

Jeg har postet noen råd for wannabe-frilansere på Twitter. Jeg twitret dette fordi en venn av meg hadde spørsmål om fakturering. Det slo meg at 14 års erfaring som frilanser har gitt meg mange erfaringer. Ved å poste disse erfaringene kan jeg hjelpe unge frilansere til ikke å gå i de samme fellene som jeg har gått i. Og til ikke å bli så bitter som jeg har blitt etterhvert som jeg har blitt eldre 🙂

Så, her er noen av twitringene mine.

– Frilanserråd. Vær en egoist og ikke skam deg for det. Det er bare du som ivaretar dine egne interesser best.

– Frilanserråd. Frivillig arbeid er ok innimellom, men du kan ikke spise takknemlighet (hvis du i det hele tatt får det).

– Frilanserråd. Å samarbeide med folk er vanskeligere enn å lære Photoshop. Eneste måten å lære samarbeid på er gjennom erfaring.

– Frilanserråd. Desperasjon leder til lediggang. Ikke gå for de gjerrigste kundene som oftest ikke betaler for seg. Hvis du er bra så vil folk betale.

– Frilanserråd. De fleste arbeidsgiveres ser på frilansere som arbeidere de kan kvitte seg lett med. Gå inn i prosjekter med åpne øyne.

– Målet med denne twitringen er ikke å høres ut som en sur gammel gubbe, men som en veteran som gir råd til de yngre.

– Det gode veier opp for det dårlige når det gjelder frilansing, men det er MANGE kjipinger der ute som leter etter gratis arbeidskraft.

– Frilansere: Hvis du har fritid gjør du noe galt. Du skulle ha vært ute og sett etter arbeid eller promotert deg selv.

– Suksessfulle frilansere har sjelden tid til filmer, TV, spill eller noe som kan minne om et sosialt liv. Døgnet har bare så og så mange timer…

– Et bra kredittkort kan være frilanserens beste venn. Bruk det til å betale utgifter mellom fakturaene du sender, men BETAL TILBAKE.

– Frilansere. Selv de beste klientene som har god kreditt rating kan bli dårlige betalere. Ha en plan B.

– Du bør få forskudd på jobbene. Ikke føl deg skyldig for det, du driver ikke veldedighet. Hvis du ikke klarer din del av avtalen kan du betale tilbake forskuddet.

– En kontrakt skal dekke alle eventualiteter, men noen kunder bruker mere ressurser på å unngå å betale fakturaer enn på å betale.

– Frivillig arbeid er bra for å lære deg noe og for å vise trynet ditt, men se opp – en del mennesker kan komme til å vente at alt er gratis.

– Hvis du selv ikke tror at tiden din og talentet ditt er verdt noe, hvorfor skulle noen andre tro det?

– Noen frilansere tror at de er heldige som i det hele tatt har noen som betaler dem og jobber derfor for billig. Bullshit.

– Når alt kommer til alt er dette business og den eneste som setter dine interesser i høysetet er deg selv. Så ta vare på deg selv.

– Hvis du føler at du må gjøre gratisarbeide, gå og hjelp på et suppekjøkken. Hvis du begynner å jobbe gratis så vil mange alltid vente det fra deg.

– Jeg prøver å ikke høres for gammel og bitter ut, jeg snakker kun fra erfaring. Vil du leve av det? Behandle det som forretninger.

– Du vil få høre historier om hvor synd det er på arbeidsgiverne dine. Men jeg garanterer at dine egne kreditorer ikke vil være så sympatiske som arbeidsgiverne dine vil at du skal være.

– Frilansråd. Den beste måten å unngå trøblete kunder på er å be om forskudd. Vil de ikke? Ikke ta jobben.

– Enhver seriøs kunde vil skrive en kontrakt somm inneholder en klausul om forskudd. Ikke noe kontrakt, ikke noe jobbing. ALDRI.

– Hvis du vil at din beste venn skal bli din verste fiende så inngå business-samarbeid med ham.

– Å ha bare en enkelt klient betyr at du er «ansatt» uten å ha en lønnsmottagers rettigheter. Pass på.

– Å vente at en frilanser skal være tilgjengelig 24/7 er som å vente at din klients business skal være tilgjengelig for deg like ofte.

– Frilansråd. DU bestemmer din egen arbeidstid og DU sier ifra når et prosjekt er ferdig. Du er din egen business, ikke deres ansatt.

– Skrekkhistorie. Jeg tok en helgejobb for å hjelpe en klient. Fra da av fikk jeg alltid jobber på fredag aften.

– Ikke vær redd for å miste en klient hvis du ikke jobber natt og dag for dem. Gjør det èn gang og de vil alltid forvente det.

– Hvis du tar mer betalt for nattjobbing vil du bli overrasket over hvor mange oppdrag som kan vente til morgenen etter.

– Skrekkhistorie. Jeg konfronterte en klient med at han ikke hadde betalt en liten regning. Han sa at han ikke kunne forstå at jeg behandlet klienter på den måten…

– Skrekkhistorie: Måtte besøke en klient for å få han til å betale, men holdningen hans var «Heeeeeey, vi er venner ikke sant».

– Frilansing er ikke glamorøst. Det er hardt arbeid. Det finnes mange fordeler, men man er ikke så «fri» som mange vil ha det til.

sign_tonny

2 thoughts on “Råd for frilansere

  1. Travellingman

    God post! kudos til deg 🙂

Legg til kommentar