Spådommer for 2009 fra Norske internettpersoner

Category: Business, Webforumet 312 2

Er det en ting vi mennesker alltid har vært glad i på nyåret er det å legge nyttårsforsetter og spå hva som vil skje i det kommende året. Jeg skal spare deg for nyttårsforsettene mine, men spådommene om hva som vil skje med den Norske internettbransjen i 2009 slipper du ikke unna. Jeg har valgt å ta en litt annen vri, så jeg sendte ut en epost til diverse pesoner i den norske internettbransjen å ba de komme med sine spådommer.

Her er de som svarte på epostene som ble sendt ut, i samme rekkefølge som svarene kom inn i innboksen min:

Roar Eriksen, Senior Rådgiver hos Tarantell AS.

  1. Microsoft kjøper Yahoo sitt konkursbo
  2. Google sin andel av internett annonsering vokser, og tradisjonell bannerannonsering synker grunnet finanskrisen

Jørgen El Fakiri, Interaktiv Markedsfører hos Metronet Norge AS.

  1. Webanalyse blir mer utbredt. I disse tider vil kontroll og måling av resultater blir viktigere.
  2. Bedrifters deltakelse i sosiale medier (blogg, video, nettverk) kommer for alvor til å se dagens lys.
  3. Søk kommer til å spise større andeler av markedsbudsjettene.
  4. Økt fokus på mer effektive webområder. Bedriftene kommer til å kreve høyere verdi per besøk.

Casper Havlykke, Medie koordinator hos MM Medier A/S.

  1. Finanskrisen: Finanskrisen vil flytte flere og flere markedsførings kroner over på internettet da firmaerne kan få hvad de betaler for. Vi vil dog se færre branding kampagner med CPM eller CPC end året før og mange flere lead kampagner. Grunden er selvfølgelig, at firmaer på den måde kan kontrollere cashflow ud og ind, set i forhold til deres markedsføringsbudget.
  2. Finanskrisen: Grundet afmatning af økonomien og en general skepsis fra forbrugeren vil vi se en lille afmatning på online affiliate delen også. Forbrugeren er præget fra frygt og er derfor ikke så købelysten mere, så vi vil se en tilbagegang på visse typer kampagner som før havde en god tiltrækning. Dog vil vi nok se en fremgang for kampagner der forstår at tænke » out of the box » for at pirre brugerne.
  3. For den seriøse webmaster vil 2009 give mulighed for fremgang – en intuitiv forståelse for segmentet og mediet vil frembringe nye muligheder da webmastere uden denne generelle viden, vil miste store markedsandele.  Den «golden age» er slut og der er ikke længere noget der hedder «easy money». Bad for some, great for others.
  4. Fokus på større funktionalitet på nettet. Forbrugeren kræver mere og mere og de teknologiske landvindinger og viden forpligter. 3d, flash, video og interaktive websites bliver mere almindelige og fokus på disse sider vil Flytte masserne fra dårligt designede og kedelige sites til de mere tidssvarende websites.

Yngve Larsen, Grunder av Mystore.no.

  1. Bruk av Visa/Mastercard på nettet vil reduseres, dette som en følge av innføringen av bankID. Fakturatjenester vil øke i popularitet. Spesielt tjenester hvor nettstedet kan selge kundefordringene il tredjepart.
  2. Bedrifter vil i 2009 sette mer fokus på hva deres nettsted kan gjøre for dem – Nettstedet er ikke lenger et sted hvor en opplyser om åpningstider og telefonnummer.
  3. Det vil bli enda kraftigere fokus på brukervennlige bestillingsprosesser og krav at det er enkelt i bruk for kundene. Fra 4-5 sider checkout til «One page checkout».
  4. Design settes ikke lenger i fokus når en skal ha nye nettsider, men designet kan brukes for å veilede kundene til målet.
  5. Markedsføringsbudsjettene vil i større grad brukes på nett enn i andre tradisjonelle media, komplett(http://twitter.com/Komplettno/statuses/1118113959) viser vei.

Ole Emil Johnsen, Kommunikasjonsrådgiver hos Colt Kommunikasjon AS.

  1. Bedriftene vil i større grad ta innover seg den nye mediehverdagen, og begynne å se på nettet som en viktigere og mer effektiv kanal for kommunikasjon og markedsføring.
  2. Nettaviser vil satse mer på innhold fra brukerne, både via aktive journalister i sosiale medier (som twitter), men også via borgerjournalistikk og annet brukergenerert innhold.
  3. Synlighet, måling og konvertering vil være tre viktige stikkord for kommunikasjon via nettet som kanal i 2009.
  4. Mot valget i høst, vil politikernes tilstedeværelse bli ubehagelig sterkt intensivert – som igjen vil mobiliseres i de nye mediekanalene.
  5. Ellers er det også fristende å nevne Spotify, som garantert vil hevde seg som en av de viktigste nyhetene i 2009. Vi vil også se mer av mobilmarkedsføring, med applikasjoner, landingssider og lojalitetsprogrammer, men dette blir igjen litt på siden av emnet.

Mia Holte, Webdesigner hos Holte Design.

  1. Jeg håper og tror typografi vil ta en ny retning i år. Det jobbes med gode løsninger for å bruke flere fonter i css og hvis nettleserne følger med kan man snart legge ut fontfilen og knytte den opp mot CSS’en, i stedet for massiv bruk av bildefiler. Skjer dette er det ikke et sekund for tidlig.
  2. Det kommer mer avis- og magasinpreg på websider i år tror jeg. I fjor så vi ganske mange blogger med magasinpreg, men inspirasjonen var mest hentet og brukt i forhold til web. Nå kommer vi til å hente inspirasjon fra hylla på Narvesen.
  3. Innhold er alfa omega, og A List Apart skrev et par artikler om det for litt siden. Jeg tror vi kommer til å studere effekten av godt innhold fra et nytt perspektiv, og jeg tror vi kommer til å jobbe mye mer med å engasjere leseren gjennom å skrive godt. Vi trenger rett og slett å skrive bedre, og mer underholdende på web.

Kenneth Dreyer, frilans hos Dreyer Media.

  1. Jeg tror det i 2009 vil bli mer fokus på konvertering. I mangel på et bedre ord kaller jeg det så langt konverterings-optimalisering av nettsider. Dette vil gå hånd-i-hånd med webanalyse som også vil ha en stor vekst i 2009.
  2. Obama var ivrig på å bruke internett for å markedsføre seg selv, noe jeg også tror vi vil se fra flere av de norske partiene i år.
  3. Jeg tror ikke universalsøk kommer til å utgjøre noe stor trussel for oss som jobber med søkemotoroptimalisering.
  4. Bedrifter, selv de små, vil fokusere mer på egne nettsider. Som Yngve sier lengre opp, så er ikke internettsiden bare et sted du opplyser om adresse og åpningstider lengre. Interaksjon med brukere, enklere og kostnadseffektive løsninger og konvertering kommer til å være viktigere.

En ting som uansett er sikkert er at 2009 kommer til å bli et spennende år, med nye trender, nye innovasjoner og masse annet spennende. Da gjenstår det bare å vente til slutten av året for å se hvem av oss som hadde rett!

Hva tror du vil skje i 2009?

2 thoughts on “Spådommer for 2009 fra Norske internettpersoner

  1. Ståle

    >Yngve Larsen, Grunder av Mystore.no.
    >
    > 1. Bruk av Visa/Mastercard på nettet vil reduseres, >dette som en følge av innføringen av bankID. >Fakturatjenester vil øke i popularitet. Spesielt >tjenester hvor nettstedet kan selge kundefordringene >til tredjepart.

    Dette ser vi trenger seg fram dag for dag. Jeg venter i spenning på en tjeneste der du får 3. part firma til å sende ut faktura på e-post til kunden og gir beskjed tilbake til meg umiddelbart etter at betaling er registrert slik at jeg kan sende ut varer. En slags forskuddsbetaling for oss som har mange transaksjoner pr. dag

  2. Yngve Larsen

    Payex.no leverer allerede slike tjenester, samt at http://www.sveawebpay.no/ prøver å etablere seg i markedet.

    I Sverige er slike tjenester noe «alle her». Hadde vært artig å fått tilgang til noe statistikk fra Sverige som viser hvor utbredt dette er, og hvordan salgene fordeler seg hvis en nettbutikk tilbyr både kredittkort og fakturabetaling.

    Yngve Larsen
    Mystore.no

Legg til kommentar