Kjapp og trygg hosting for Wordpress

fy f****!!!! En her på forumet har nettopp tjent litt penger...

Status
Stengt for ytterligere svar.

Andersen

Member
Hei Andersen,

I fjor omsatte Biip.no for over 6 mill, og satt igjen med ca 1,2 mill. (ikke 3 mill i omsetning og -200.000 kr i underskudd - det var i 2005)... I år budsjetterer vi med en omsetning på 12-14 mill (dobling fra 2006, som var dobling fra 2005) - og budsjetter med en gevinst på ca 8 mill. (forutsatt at vi får den hjelpen vi håper på, fra Nettavisen og Egmont)... Så når du sier at webselskap går 12x årlig overskudd, ja - da ble jo Biip.no verdt ca 100 mill allikevel da? Til informasjon: 8 millioner ganget med 12 = 96 mill NOK.

Når det gjelder dette med at du mener at du har så peiling på nett og "når som helst" kan skape Norges største nettsamfunn, så anbefaler jeg deg virkelig til å prøve - fordi det høres ut som en lovende plan. Som noen andre har sagt før meg, så er det rart at Nettavisen og Egmont gadd å bruke penger på Biip.no - når de bare kunne ha tatt en telefon til deg?

Når det gjelder de 30-40 dressfolka jeg snakket om, så er dette styret i TV2 Interaktiv, Nettavisen og Egmont - så joda, de lever av web; og i enda større grad enn deg selv. Så jeg regner de for å være forholdsvis oppegående folk - også i nettsammenheng. Det tror jeg faktisk de har vært, helt siden 1998/99? :)

Til opplysning har Biip.no brukt totalt 250-300.000 kr på reklame - siden oppstarten i juni 2005. Da inkluderer jeg ting helt ned til Google Adwords... Så det er ikke slik at vi har brukt 50 millioner på reklame - for å oppnå en potensiell gevinst på 100 mill. ved et salg; vår trafikkvekst har vært nesten utelukkende organisk, basert på interessen rundt deling av bilder, promotering av seg selv, invitering av venner og kommunikasjon mellom mennesker. :)

Og grunnen til at vi har brukt så lite penger på reklame? Kort fortalt: Det fungerer ikke for nettsamfunn. Nettsamfunn er drevet nærmest utelukkende av "word of mouth"; det nytter ikke å invitere 1000 fremmede inn i et rom - hvis man ikke samtidig klarer å få med alle vennene deres. Først da blir lokalet åsted for en fest - og først da kan man oppnå suksess innen nettsamfunn. Så planen til Andersen om å bruke 50 mill på annonsering - det ville ikke fungert.

Hvis dere ikke tror meg, bare sjekk Alexa Rankings for Playahead|V2.5 - King of internet - som er eid av Modern Times Group, og som jeg vet at nylig har blåst av en reklamekampanje verdt ca 10 mill NOK (de har bl.a vært på VG.no, TV3, TV4 og radio...) Se på Alexa Rankingen deres - og når du har gjort det Andersen, så kan du poste tankene dine rundt hvordan dette matcher ditt utsagn om at det "bare er å bruke 50 mill på markedsføring" for å skape et suksessfullt nettsamfunn.

For all del, jeg syntes det er veldig bra at folk er kritisk - også til Biip-salget og hva vi driver med - men jeg blir bare oppgitt når folk uttaler seg skråsikkert uten å ha verken generell kompetanse om økonomi og internett - eller detaljekjennskap til avtalen og forholdene rundt den.

Flott innlegg men det hele blir for dumt når du så skråsikkert uttaler deg om meg som en som ikke har peiling på verken internett eller økonomi. Siden du absolutt vil begynne å måle penis så kan jo gjerne opplyse om at jeg har både større inntekter deg selv og har levet av internett i mangen mangen år. Når jeg sa 6-12 ganger inntekt, mente jeg mndlig inntekt ikke årlig. Dette er ett webselskap , det er ikke verdt 12 ganger årlig inntekt. ( i mine øyne) Btw dere budsjetterer 8 mill nå, MED hjelp fra nettavisen , vel det er mindre enn meg BUHU. ( vel slik argumentasjon som dette blir bare for dumt )

Bruke 50 mill på markedsføring, vel kjøpe reklame på Vg eller Radio er ikke smart markedsføring for ett nettsamfunn, deriomot trekke inn kjendiser og hotte personer, det er god markedsføring.
 

Andersen

Member
At reklame ikke fungerer på et nettsamfunn er feil å si... men du må bruke rett reklame... playahead har ikke brukt reklame som fanger interressen til gjennomsnittsperson, det er problemet. Om de hadde laget en reklame folk husket, og som folk snakket om, da hadde de nok hatt mye flere brukere.

Bullseye!

Men som jeg har sagt før, flott at dere som solgte fikk så mye, men jeg står på mitt. 100 mill ? Overpriset! :cool:
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Når jeg sa 6-12 ganger inntekt, mente jeg mndlig inntekt ikke årlig. Dette er ett webselskap , det er ikke verdt 12 ganger årlig inntekt.

Hvem i guds navn er så dum å selge et velldrevet selskap for 1 års fortjeneste ? Om det er kalkylen du benytter når du gjør oppkjøp er jo tanken god ;)

I prisklassen 1 - 100 000(?),- vil det være mer naturlig å benytte din kalkyle, da overskuddet sjelden er medregnet arbeidstiden som må legges ned. I praksis vil det si at nettstedet i eksempelet er et underskuddsforetak..

Det er forøvering unvesentlig med slike kalkyler, da det alltid er markedet som avgjør prisen.
 

Andersen

Member
Er det noen her med hånden på hjertet som kan si at de har en minste anelse på hvordan nettet blir om 12 år ? for den saks skyld, communiti'es som dette kan være avleggs da, derfor mener jeg 12 års profitt blir for mye å betale for ett webselskap, for ett så solid selskap som biip hadde jeg betalt 4-5 års inntekt, så altså rundt 20-30 millioner. La oss være snill og si 40 mill da, likevel langt under 100.
 

Stormen

Medlem
Andersen, gjør deg selv en tjeneste, og avstå fra videre kommentering. Nettselskaper går ofte for 15-20x P/E (price earning) av årsresultat - ikke månedsresultatet. Dette blir bare for flaut - du har absolutt null forståelse av dette.
 

sKrud

Meget sliten student
Andersen, gjør deg selv en tjeneste, og avstå fra videre kommentering. Nettselskaper går ofte for 15-20x P/E (price earning) av årsresultat - ikke månedsresultatet. Dette blir bare for flaut - du har absolutt null forståelse av dette.

for å legge til noe kjempe saklig..WORD!

Bra jobbet Stormen!

Satt nesten kaffen i halsen når jeg åpnet DN på morgenkvisten...;)

Men, blir artig å se hva som skjer med Biip framover..
 

Stormen

Medlem
Andersen, er det noe galt med deg? Les hva jeg skriver; jeg skriver ikke "20 ganger årlig inntekt" - jeg skriver 20 ganger årsresultatet. Et resultat betyr det som er igjen etter at du har trukket utgiftene fra inntektene.

Til dere andre, tusen takk for lykkeønskninger. Det er egentlig først nå at det harde arbeidet begynner; nå må vi forsøke å gjøre en så god jobb som mulig, fordi dette forplikter veldig - og det er stor fallhøyde :)
 

Andersen

Member
Nei Stormen det er ikke noe galt med meg, men er det noe galt med deg ? Har tanken på 100 mill gått deg i hodet ? haha

Inntekt i mine øyne er selvfølgelig det som er igjen etter utgifter.
 

Stormen

Medlem
Andersen, jeg velger å ikke svare på flere av dine innlegg. Du utviser en grunnleggende mangel på forståelse for sentrale prinsipper innenfor internett og økonomi. Hvis du ikke vet hva P/E er, og misforstår ordet "årsresultat", hvorfor uttaler du deg da om prissettingen av et selskap overhodet? Videre utviser du en flåsete, barneaktig oppførsel som jeg kan garantere deg ville ha medført utestengelse fra andre, relaterte forum til Webforumet.no.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg kan si et par ting om nettet om 12 år med ganske stor sikkerhet:

1: Det kommer ikke til å være noe mindre viktig enn nå
2: Det kommer ikke til å være i den formen vi kjenner det nå

Jeg tror også jeg tør å si at sosiale nettverk i en eller annen form kommer til å være enda større enn de er nå, og hvem tror du da kommer til å være best posisjonert til å videreutvikle det? Noen som aldri har drevet med det, fordi de ville vente og se hva som kom, eller noen som allerede har en stor brukermasse de kan føre videre til det nye systemet? Men - du har på en måte rett, for communities som vi kjenner dem i dag kommer 99% sikkert til å være totalt avlegs. Det er derfor man videreutvikler, legger inn nye funksjoner, finner på nye ting, og viderefører brukerne.

Å ikke ville kjøpe noe fordi det i sin nåværende form vil være avlegs om 10-12 år, blir litt som å vente og vente med å kjøpe en ny datamaskin, fordi det garantert kommer noe veldig bra nytt om bare et par måneder. Det vil det alltid gjøre.

...og for den saks skyld.... ALT vi kjenner til kan være avleggs om 10-12 år. Plutselig er det en eller annen tulling som får til kald fusjon, og vips, så er alle andre kraftverk avleggs. Kanskje det oppdages noe så alt av fossilt brennstoff blir totalforbudt å bruke over hele verden, så er plutselig så godt som alle biler ubrukelige. Kanskje statskrafts aprilspøk viser seg å være en reell mulighet. Kanskje det slår ned en komet om et år, og kverker oss alle sammen.

Beklager, men du er ikke akkurat så veldig tillitsvekkende, andersen... du sier du tjener så voldsomt mye og er så stor på nett, hva er det du driver da?
 
Beklager å avbryte debatten i kjølvannet av saken. Vil bare gå tilbake til trådens utgangspunkt og gratulere Stormen & Co! Jeg er utrolig imponert over hva dere har fått til, og jeg tviler ikke på at det har kostet dere mye (på mange måter). Vil tro at det dere har oppnådd vil være en stor kilde til inspirasjon for mange. Vi hører ofte at man skal være tålmodig, holde fast på sine ideer, ha tro på det man driver med (i med- og motgang) og tenke langsiktig. Dere har virkelig vist at det er mulig å lykkes. Grattis - og lykke til med det videre arbeidet.
 

Andersen

Member
Andersen, jeg velger å ikke svare på flere av dine innlegg. Hvis du ikke vet hva P/E er, og misforstår ordet "årsresultat", hvorfor uttaler du deg da om prissettingen av et selskap overhodet? .


Hvis ikke du vil svare på innlegg fra meg, anbefaler jeg deg heller å ikke stille spørsmål til meg. Med vennlig Hilsen
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp