Kjapp og trygg hosting for Wordpress

fy f****!!!! En her på forumet har nettopp tjent litt penger...

Status
Stengt for ytterligere svar.

Bjrl

Medlem
Et overskudd på 8 mill forrenter jo greit en prisvurdering på 100 mill, så jeg ser ikke det helt store problemet.

Noe annet er at med mer profesjonelle aktører både på eiersiden og partnersiden, så er nok muligheten for en oppside betydelig større enn muligheten for en nedside i en slik kalkyle.

Jeg kjenner jo ikke aktivitetsnivået til de som bruker Biip.no utover hva Erling og Ozan selv fortalte meg i november i fjor, men jeg har egentlig veldig vanskelig for å se at de ikke skal kunne omsette for mer enn 1 mill i måneden med en såpass stor brukermasse.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Stormen

Medlem
Hei gutta,

fant akkurat tråden og tenkte jeg skulle gi mine innspill :)

Først av alt, takk for alle gratulasjoner! Det er veldig hyggelig...

Ser at mange mener at dette er letttjente penger, men la meg bare begynne med å si at: Det er det ikke. Som Msites Ltd sier, så er det først nå shitten begynner: Hittil har vi kunnet drive Biip som vi ville, ta litt utbytte her og der, komme på kontoret kl 11:00 (og riktignok jobbe til kl 02:00) og generellt sett være "sjef". I dag mottok jeg den første eposten fra økonomidirektøren i Nettavisen, med beskjed om at vi heretter skulle levere månedlige regnskapsrapporter - slik at Nettavisen til enhver tid hadde oversikt over inntekts- og utgiftsbildet i firmaet. For en som allerede hater papirarbeid - da det kun stjeler utviklingstid - så er dette virkelig dritt.

Videre er det også slik at vi nå møter en hel masse andre krav, om alt fra standarisering av arbeidsrutiner - til nye plikter i forhold til samarbeid på tvers av eierselskapenes nettsider. Mye av dette er veldig positivt - og noe av dette tar fokus vekk fra det viktigste vi gjør; nemlig utviklingen av selve nettsamfunnet.

Vi har heller ikke "fått" 100 mill nå; vi har fått en sum av en viss størrelse - og retten til å tjene inntil 100 mill, om ting går som de skal de neste 3 årene. Dette kommer til å forutsette at vi jobber ekstremt bra, og nærmest ikke gjør noen feil - men det er absolutt mulig. :)

Samtidig skal det sies, som atomet nevner, at vi i perioden 2004-2006 jobbet uten lønn, hadde dritt-dårlige sidejobber og sleit rumpa av oss - uten at noen stod og viftet med en sjekk som det stod "100 mill" på. Vi kunne ha gjort alt dette arbeidet, bare for å ha gått skikkelig på trynet.

Når det gjelder dette som "Andersen" sier, om at det er "helt latterlig å verdsette et slikt nettsamfunn til 100 millioner", så vil jeg heller si at dét i seg selv er en latterlig uttalelse - som viser at "Andersen" ikke er den skarpeste kniven i skuffen.

For det første, så er det slik at en nettside er verdt nøyaktig det noen er villig til å betale. Videre så er det også slik at Biip-prisingen er blitt gjennomgått av totalt 3 bedriftsstyrer - TV2 Interaktiv, Mediehuset Nettavisen og Egmont - i tillegg til KPMG og advokatfirmaer; og jeg anser disse 30-40 folkene som litt mer kompetente til å vurdere verdien i Biip.no enn anonyme nicks på nettet.

Når man i tillegg ser at vi hadde 6 millioner i omsetning i 3. driftsår, og dobler (!) dette i 4. driftsår, så er en multippel på knappe 12x P/E i 2008 veldig beskjedent. Dette er jo forøvrig det samme de sa om Myspace.com da det ble solgt til Ruport Murdoch; som tjente inn hele kjøpssummen i løpet av 4-5 måneder...

Nå skal det sies at jeg ikke er i noen posisjon til å garantere at dette kommer til å bli tidens deal, verden for meg selv eller kjøperne - til det er det for mange ukjente variabler - men vi skal i hvert fall gjøre det beste vi kan, og jeg er veldig positiv med tanke på fremtiden.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Gratulerer med salget Stormen!

Nok en gang viser det at hardt arbeid kan være lønnsomt enkelte ganger.

Om 5 år er nok deres eierandel verd 100 mill. ;) Lykke til videre.
 

Daniel

q(O_o)p
Ønsker deg masse lykke til og synes dette er utrolig gøy.

Dere har jo en lav verdivurdering ift hva feks facebook har pr. medlem, så riktig styrt bør biip være verdt godt over 100 mill fremover i tid.

Er for øyeblikket i den fasen du beskriver først i innlegget ditt, og ville ikke bytta det mot hvilken som helst 8-4 jobb :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Først av alt synes jeg det er fint du er "tilstede" og kommenterer på innlegg rundt dette. Jeg håper vi får høre enda mer av deg i tiden fremover og at dere passer på å starte på manuset til den boken dere så klart skal gi ut om 3-4 år!
Og, hva med en e-bok eller blogginnlegg her i WF om tiden fra oppstarten til oppkjøpet!?!
Jeg tipper det vil være interessant lesing, samt mye vi kan ta lærdom av!

Og, det er godt å se vi er av samme oppfattelse om at det er nå det starter! Og, disse selskapene elsker rapportering og harde fakta. :)
 

Andersen

Member
Når det gjelder dette som "Andersen" sier, om at det er "helt latterlig å verdsette et slikt nettsamfunn til 100 millioner", så vil jeg heller si at dét i seg selv er en latterlig uttalelse - som viser at "Andersen" ikke er den skarpeste kniven i skuffen.

For det første, så er det slik at en nettside er verdt nøyaktig det noen er villig til å betale. Videre så er det også slik at Biip-prisingen er blitt gjennomgått av totalt 3 bedriftsstyrer - TV2 Interaktiv, Mediehuset Nettavisen og Egmont - i tillegg til KPMG og advokatfirmaer; og jeg anser disse 30-40 folkene som litt mer kompetente til å vurdere verdien i Biip.no enn anonyme nicks på nettet.

Når man i tillegg ser at vi hadde 6 millioner i omsetning i 3. driftsår, og dobler (!) dette i 4. driftsår, så er en multippel på knappe 12x P/E i 2008 veldig beskjedent. Dette er jo forøvrig det samme de sa om Myspace.com da det ble solgt til Ruport Murdoch; som tjente inn hele kjøpssummen i løpet av 4-5 måneder...

Å verdette ett selskap som dette for 100 mill, når verdien er.. Ja hva er verdien ? Hva er overskuddet deres ? Webselskap går vanligvis ikek for med enn 6 til 12 x årlig overskudd

Jeg er villig til å vedde mye på at jeg eller andre her som har peiing på web og lever av web kan skape ett av norges største nettsamfunn med halvparten av slike verdier i bakhånd til å benytte på reklame. Å utvikle ett slikt konsept koster IKKE mye, og kan gjøres relativt hurtig ( 6 mnder for å ta godt i)

At du mener 30-40 dressfolk som IKKE lever av web, har så sinnsykt god peiling på å verdsette ett selskap er din sak, jeg vet ialfall at verdien av ett nettsamfunn på 300k brukere ikke er 100 millioner.

Men som det er sagt, det er jo selvfølgelig flott for dere at dere for solgt selskapet til en slik pris ( om det nå er 100 mill er vel kanskje å ta godt i, vi vet jo ikke alle tall her ) Men klart, gratulerer er på sin plass :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ikke helt enig med deg der, Andersen. Man kan ikke alltid bare tenke tall når man skal beregne investeringer.. man må tenke muligheter også! Om biip skulle gå for denne prisen i det lange løpet, så er det ikke pga av de eksakte tallene dem har tjent, men pga av mulighetene biip vil gi til nettavisen i fremtiden.

Det blir som når man verdsetter et domene, som f.eks sex.com som gikk for en god del millioner dollar uten innhold. Hvor mye er inntektene på dette domenet uten innhold i forhold til salgsprisen? Skulle man regnet det slik ville det selvfølgelig være et STORT tap. Men når man derimot ser på mulighetene de nye eierne hadde med dette domenet, så ble prisen fort litt mer rettferdig..
 

picxx

Well-Known Member
Om du tar deg tid til å lese stormens innlegg en gang til vil du se at de ikke selger siden for 100millioner, men det er et beløp det er mulig å innfri om de oppfyller de prognosene oppkjøper fremlegger.

Om du greier å kopiere biip's suksess på seks mnd. synes jeg det er rart at du i det hele tatt gidder å kaste vekk tiden din her inne, og ikke heller går på oppgaven med lys og lykter.

Nå er det vel 317K brukere det er snakk om, og ved 100mill. blir vel da 'prisen' på hver bruker sånn ca. 315NOK, noe som er langt under hva f.eks. facebook er verdsatt for.

Det jeg egentlig lurer mest på er hvilken erfaring du har ettersom du uttaler deg såpass skråsikkert i denne saken, den kan jommen ikke være å kimse av. :D
 

picxx

Well-Known Member
Hvor mye er inntektene på dette domenet uten innhold i forhold til salgsprisen?

Om jeg ikke kimser helt lå inntektene på sex.com på $2000 / daglig før siste gangen det ble kjøpt, men dette var OT :D
 

Christian

Medlem
Å verdette ett selskap som dette for 100 mill, når verdien er.. Ja hva er verdien ? Hva er overskuddet deres ? Webselskap går vanligvis ikek for med enn 6 til 12 x årlig overskudd

Jeg er villig til å vedde mye på at jeg eller andre her som har peiing på web og lever av web kan skape ett av norges største nettsamfunn med halvparten av slike verdier i bakhånd til å benytte på reklame. Å utvikle ett slikt konsept koster IKKE mye, og kan gjøres relativt hurtig ( 6 mnder for å ta godt i)

At du mener 30-40 dressfolk som IKKE lever av web, har så sinnsykt god peiling på å verdsette ett selskap er din sak, jeg vet ialfall at verdien av ett nettsamfunn på 300k brukere ikke er 100 millioner.

Men som det er sagt, det er jo selvfølgelig flott for dere at dere for solgt selskapet til en slik pris ( om det nå er 100 mill er vel kanskje å ta godt i, vi vet jo ikke alle tall her ) Men klart, gratulerer er på sin plass :)

Flaks for Biip at Nettavisen ikke hørte deg før de kjøpte seg inn i Biip. Tenk hvor mange millioner de har kastet ut vinduet og alt dette hadde de sluppet hvis de bare hadde leid inn kompetansen din under oppkjøpsforhandlingene. Og du hadde sikkert vært happy for betaling i boller og brus også :D
 

Andersen

Member
Vel nå er ikke jeg til leie.. og erfaringene mine innen "emne "er absolutt gode nok . Men nok om det, jeg synes jo selvsagt det er flott at grunderne har solgt biip for en sum de er fornøyd med, og de bør absolutt være fornøyd :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, kjør på da... riktignok har det tatt disse tre gutta flere år å bygge seg opp til 300000 brukere, men hvis du mener at du alene skal klare å lage noe like bra på seks måneder så er det jo veldig god årslønn.

Om det reelt sett er verdt 100mill? Tja, la oss være litt forsiktige, og si at de ikke klarer å doble omsetningen de neste årene, kanskje bare 50% økning. Da blir det altså 12 i år, 18 neste år, så 27, så 40,5... Det øker ganske raskt... allerede der er det totalt omsatt for 97,5 mill, så jeg syns ikke de 100 millionene var så helt på trynet nei.
 

Andersen

Member
vel mente ikke full brukergruppe på 6mnder, men selve utviklingen av software. Spend så 50 mill på reklame så er jeg villig til å vedde på at man når fort 350k registrerte brukere :)
 

webpiken

Medlem
vel mente ikke full brukergruppe på 6mnder, men selve utviklingen av software. Spend så 50 mill på reklame så er jeg villig til å vedde på at man når fort 350k registrerte brukere :)

For noen tullete argumenter!

Utviklingen av et slikt nettsamfunn er da så mye mer enn å utvikle software, og de har neppe brukt 50 millioner på reklame ...
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp