Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Meny i sidebar med innhold rangert alfabetisk

metallian

Medlem
Jeg er utrolig dårlig på å forklare meg men prøver:

Jeg skal lage en ny side med WP og i den forbindelse (før valget av theme) prøver jeg å tegne opp hvordan jeg vil at siden skal se ut og fungere. HAr funnet ut at jeg ønsker følgende:

En meny i sidebar som inneholder hovedoverskrifter med alfabetisk rangerte sider under. Nesten litt som en nettbutikk egentlig hvor en ofte har en meny til venstre med varegrupper, velger en da en varegruppe får en opp en alfabetisk liste over varene i den gruppen.

Jeg må kunne legge til nye sider("varer") kontinuerlig som blir lagt på rett plass etter alfabetisk rangering.

Noen som forstår hva jeg mener og kjenner til funksjonen/plugin eller noe som kan hjelpe meg? Er veldig dårlig til å forklare men ser dere på Bama - Velkommen ser dere litt hva jeg mener-trykker man på "bær" til venstre får man opp en alfabetisk liste over bærene de har info på og så kan man trykke på det man ønsker og få det opp...
 

metallian

Medlem
Nett-teknisk-engelsken min er litt slapp, hva er det egentlig den gjør? LAr deg lage en overordnet kategori hvor du kan legge til så mange underkategorier du vil og prioritere/rangere dem etter ønske?
 

metallian

Medlem
Hahm-det blir fort vanskelig for en enkel sjel :)

Matmoro

HAr installert pluginen nevnt i 2.posten her

I sidebaren der det står "categories" nå vil jeg altså ha en "meny" med kategorier som postene blir liggende i-hvordan går jeg frem?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
det der er jo standardfunksjonalitet i wordpress, trenger da ingen plugin for det (med mindre jeg misforstår veldig hva ts etterspør?)

F.ex. vil
PHP:
<ul>
<?php wp_list_categories('orderby=name&child_of=5'); ?>
</ul>
Gi en UL-liste der alle kategoriene som er underkategorier av kategori nr 5.

Som standard vil den vel sette "Categories" som tittel på dette, men hvis du endrer til f.ex.
PHP:
<?php wp_list_categories('orderby=name&child_of=5&title_li='; ?>
så vil den ikke ha noen tittel, mens &title_li=Hei vil gi "Hei" som tittel.

Her er mer om denne template tag'en:
Template Tags/wp list categories WordPress Codex
 

metallian

Medlem
Skal prøve en gang til :)

Themet har 5 kategorier. Disse har ingenting med menyen jeg snakker om å gjøre :)

I sidebaren vil jeg ha en meny med kategorier- under hver kategori vil jeg at poster med innhold skal ligge :)

LA oss si at Menyen har 6 kategorier/menyvalg hvor av det ene heter "Bær" så skal det ligge Bjørnebør,boysenbær osv nedover som man kan velge å gå inn på når man klikker på "bør" i menyen :)

EDIt: Se altså Bama - Velkommen , den menyen til venstre der- en sånn sak vil jeg ha, helt uavhengig av kategoriene i themet .
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Det der er i bunn og grunn nøyaktig det den kodesnutten jeg la ut gjør. Bortsett fra at du selvsagt må style det ganske mye for å få den utbrettsgreia.

Hvis "Bær" f.ex. er kategori nr 7, så blir det
PHP:
<ul>
<?php wp_list_categories('orderby=name&child_of=5&title_li=Bær'; ?> 
</ul>

Da vil den få "Bær" som tittel, også vil du få lista opp alle underkategoriene under denne, alfabetisk.

Det du gjør videre da, er å legge de forskjellige bærtypene inn som underkategorier til "bær", og når du f.ex. legger inn en jordbær-oppskrift, så legger du den inn i kategorien "jordbær". Er det en bærtype du ikke har noen oppskrifter "om", så vil den ikke vises i lista før det legges til noen oppskrift i den aktuelle kategorien.

Du kan ha hvor mange kategorier du vil, og du kan i bunn og grunn vise hvilke du vil hvor du vil, dette er helt uavhengig av themet, selv om du bare har fem plasser på forsiden sånn som du har gjort det. En oppskrift kan også ligge i flere kategorier, f.ex. kunne en oppskrift ligge i kategoriene "dessert", "kaker" "bær" og "jordbær". Da vil den vises samme hvilken av disse du klikker på, men ikke hvis du klikker på "middag".
 
Topp