Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal lage nettbutikk-katalog - tips mottak med takk

jagarock

Information Research & Analytics
Etter å ha romstrert norge rundt etter kataloger å legge inn mine mange nettbutikker i, fikk jeg plutselig lyst til å lage en katalog selv.

Mye crappy katalogsider der ute når det gjelder enkelhet og design! Har vel bare sett en som var noenlunde fin å se på.

Så tenkte jeg skulle høre her om noen har noen tips før jeg begynner mer research på emnet, hvasomhelst av tips, alt fra seo-tips for å få siden opp i google til funksjonsønsker.

Tas imot med takk! Det blir gratis å stå på sidene.
 

picxx

Well-Known Member
Vel, SEO-effekten av kataloger blir jo bare mindre og mindre så der tror jeg ikke du har mye å hente. Og pga det vil det også bli mindre og mindre attraktivt for folk å bruke tid på katalogoppføringer.

Et klikk er et klikk er et klikk er et klikk.
Det er få andre plasser som leverer såpass målrettet trafikk som det en katalog gjør, så det å avskrive katalogoppføringer fordi de ikke lenger rangerer på topp i søkemotorene er et heller dårlig sjakktrekk av enhver webutvikler.
 

jagarock

Information Research & Analytics
ja kataloger kommer alltid til å være en brikke i spillet.
startsiden.no har gitt en av nettbutikkene mine 900 klikk siden 16. februar, og de klikkene har lavest bouncerate av alle innkommende linker.

samme med alle andre klikk som kommer fra kataloger, de har lavere bouncerate enn det som kommer fra andre steder. fks. så er gjennomsnittlig boucerate på 15-25% fra katalog, og 30%+ fra andre steder.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Ett tips: Skal du først starte en katalog, så start en hvor det er mulig å legge inn både sider og artikler. Ikke bare vil du få masse mere innhold på siden, men du vil få en god del mere gratis annonsering på sider som presenterer både artikkelmarkedsføring og norske kataloger.
 
Sist redigert:

jagarock

Information Research & Analytics
PHP Link Directory Script (denne er mye brukt)
phpLD så kjekt ut, tror jeg går for den faktisk. så et design som ikke var så langt unna det jeg tenkte meg. så får jeg bare modde litt på submit url biten, for den har jeg tenkt endel på.

picxx, planen var å ha nettbutikk i domenenavnet for gratis seo. er egentlig bare den biten jeg er intr. i også. ser det er flere nettbutikkguider som utelukkende linker til tradedoubler-butikker, ligger tydeligvis noen kroner bare der.

skjønner meg heller ikke på dette med artikler.. ;)
 

picxx

Well-Known Member
picxx, planen var å ha nettbutikk i domenenavnet for gratis seo. er egentlig bare den biten jeg er intr. i også. ser det er flere nettbutikkguider som utelukkende linker til tradedoubler-butikker, ligger tydeligvis noen kroner bare der.

skjønner meg heller ikke på dette med artikler.. ;)

Som sagt tidligere i tråden vil du score veldig lite med tanke på SEO om du oppretter en katalog. Akkurat derfor kan det være greit å også ha en artikkelkatalog tilgjengelig.
En artikkelkatalog er en plass hvor folk sender inn artikler og andre nettsideeiere kan bruke disse gratis.
Høres sikkert tullete ut, men ta en titt på ezinearticles.com (som har en PR6) så får du en liten pekepinn på dette.
En katalog vil være statisk over lange perioder, mens en artikkelkatalog vil få nye artikler så og si daglig.
 

picxx

Well-Known Member
men da må jeg jo bruke tid på moderering.. og det var aldri i min originale plan, å bruke mye tid på moderering.
men om det gir avkastning, hm kanskje

Tid er jo relativt.
Bruker du 2 min. 2ggr. i uka på en slik artikkeldatabase holder det lenge.
Du blir ikke, i en norsk database, nedrent av artikler akkurat :)

Jeg har drevet en nå noen mndr. og jeg hadde ikke hatt problemer med å administrere 10 stykker til, hadde jeg bare hatt tid til å sette dem opp.
 

jagarock

Information Research & Analytics
phpLD bruker Smarty, men det er greit?
jo det som er der er greit, men sånn smått som at jeg skal ha url'feltet øverst med automatisk uthenting av title og meta tags fra siden.
er det en ting jeg har irritert meg over når jeg går igjennom 100 kataloger for å registrere er det akkurat det punktet, å manuelt utfylle tittel, beskrivelse og keywords, når alt det lett kan hentes automatisk. og litt annet smått, fjerning av kaptcha om du har lagt inn en fra før osv.
 
Sist redigert:

jagarock

Information Research & Analytics
Tid er jo relativt.
Bruker du 2 min. 2ggr. i uka på en slik artikkeldatabase holder det lenge.
Du blir ikke, i en norsk database, nedrent av artikler akkurat :)

Jeg har drevet en nå noen mndr. og jeg hadde ikke hatt problemer med å administrere 10 stykker til, hadde jeg bare hatt tid til å sette dem opp.

aha. jeg trodde markedet var helt oversvømt av spam-artikler og sånt. jamen da stiller saken seg annerledes :)
 
Topp