Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Manipulering av Google SERP ved å trykke back?

norwegian

New Member
En side blir ikke rangert etter hvilken affiliate det peker til, men i hvilken grad de er seo'd.

Feil!

SEO og SERP er 2 vidt forskjellige ting

SEO er å lage en side slik at søkemotorene rangerer de høyt opp. Så kommer SERP inn i bilde her er det brukerne som avgjør hvor de skal ligge, jo flere X/Back " - "jo lengre ned havner den. Finner de det de er ute etter uten å trykke X/Back vil siden få "+" stemmer som jeg kaller det og dermed stige i gradene. Tidsforbruk på siden teller også noe.
 

picxx

Well-Known Member
Feil!

SEO og SERP er 2 vidt forskjellige ting

SEO er å lage en side slik at søkemotorene rangerer de høyt opp. Så kommer SERP inn i bilde her er det brukerne som avgjør hvor de skal ligge, jo flere X/Back " - "jo lengre ned havner den. Finner de det de er ute etter uten å trykke X/Back vil siden få "+" stemmer som jeg kaller det og dermed stige i gradene. Tidsforbruk på siden teller også noe.

Serp (Search engine ranking pages) er den plasseringen siden har i en søkemotor når et nøkkelord blir søkt på.
Om siden er godt seo'd vil siden stige i serp's.
Alle aspekter teller så klart, men om noen søker etter norwegian og får tilbud om en billigreise med widerøe, tror du ikke norwegian i de fleste tilfellene vil miste en kunde der da? ;)

Men, norwegian fikk da mye gratis branding den tiden de var med i TD da, og det er vel det som er viktig :)
 

norwegian

New Member
Denne SERP'en kan enkelt prøves så ser du hva jeg snakker om:) Tøm coccies og søk gå eks. til side 6 klikk på noen linker og trykk "Back" på disse så går du til side 7 og klikker på en link og bli på den siten der og tryker noen linker. så tar du en annen browser og gjør det samme men husk å bli på den siden du ble første gang. slett coccies og gjør det samme igjen.......den på side 7 er kommer nå på side 6:D (bare et tips på å komme seg litt frem, PS: ville ikke brukt denne metoden så ofte på min egen side da jeg ikke vet hvordan eks. Google teller klikk fra samme IP ?? evnt. sanksjoner??)

SEO er viktig men det som er viktigst i denne samenhang er at brukeren faktisk finner det de er ute etter på det gitte søkeordet.

Ellers så trro jeg vi er enige om det meste:rolleyes:
 

TorsteinO

Art Director & grunder
hm, nå ligger vel norwegian relativt bra an når jeg søker på norwegian ihvertfall... men men. Mange vil vel ikke bare søke direkte etter norwegian, men etter flybilletter mer generelt (f.ex. billig flybillett), og mange av de vil nok norwegian gå glipp av uten affiliates, eller rettere sagt, når norwegians tidligere affiliates har omstilt seg til andre partnere istedet.
 

vidarlo

Apache-junkie
Denne SERP'en kan enkelt prøves så ser du hva jeg snakker om:) Tøm coccies og søk gå eks. til side 6 klikk på noen linker og trykk "Back" på disse så går du til side 7 og klikker på en link og bli på den siten der og tryker noen linker. så tar du en annen browser og gjør det samme men husk å bli på den siden du ble første gang. slett coccies og gjør det samme igjen.......den på side 7 er kommer nå på side 6:D (bare et tips på å komme seg litt frem, PS: ville ikke brukt denne metoden så ofte på min egen side da jeg ikke vet hvordan eks. Google teller klikk fra samme IP ?? evnt. sanksjoner??)
Korleis måler google at du bruker tilbakeknappen? Korleis funker det med tabbed browsing? Greit nok at dei ser kva link du trykker på, men dei har ingen måte å finne ut om du bruker en time på den sida, eller 20 sekunder.

Eg har ofte det mønsteret at eg åpner 5-6 første søkeresultata i løpet av få sekunder, og deretter lukker/bruker dei i semi-random mønster... Vil ikkje det i så fall bli oppfatta som om eg er misfornøgd med halvparten av dei...?
 

picxx

Well-Known Member
Ellers så trro jeg vi er enige om det meste:rolleyes:

Jepp, det tror jeg også.
Norwegian har fått den brandingen de hadde håpet på fra sine affiliates, og trekker seg derfor fra samarbeidet.
Enklere kan det vel neppe oppsummeres :)
 

norwegian

New Member
hm, nå ligger vel norwegian relativt bra an når jeg søker på norwegian ihvertfall... men men. Mange vil vel ikke bare søke direkte etter norwegian, men etter flybilletter mer generelt (f.ex. billig flybillett), og mange av de vil nok norwegian gå glipp av uten affiliates, eller rettere sagt, når norwegians tidligere affiliates har omstilt seg til andre partnere istedet.

Det er akkurat her jeg tror du tar feil, Norwegian vil nå sakte men sikket gå fremover i køen til førstesiden og bli der uten å måtte betale andre for det.

Akkurat nå ligger de på side 4 hos Google og min side noen sider bak der igjen. "billig flybillett". Så kan vi se om en uke eller 2 hvor de ligger, mitt tips vil være blandt de 2 første sidene.

billig flybillett - Google-søk
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Korleis måler google at du bruker tilbakeknappen? Korleis funker det med tabbed browsing? Greit nok at dei ser kva link du trykker på, men dei har ingen måte å finne ut om du bruker en time på den sida, eller 20 sekunder.

Eg har ofte det mønsteret at eg åpner 5-6 første søkeresultata i løpet av få sekunder, og deretter lukker/bruker dei i semi-random mønster... Vil ikkje det i så fall bli oppfatta som om eg er misfornøgd med halvparten av dei...?

Mja, veldig mange sider bruker jo enten google analytics eller google adsense, så disse ser de jo ihvertfall. Tilbakeknappen kan de vel "se" at blir brukt fordi man først klikker på en link, så kommer man tilbake til det samme søkeresultatet rett etterpå.

Hvordan de skal takle tabs derimot... godt spørsmål.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er akkurat her jeg tror du tar feil, Norwegian vil nå sakte men sikket gå fremover i køen til førstesiden og bli der uten å måtte betale andre for det.

Akkurat nå ligger de på side 4 hos Google og min side noen sider bak der igjen. "billig flybillett". Så kan vi se om en uke eller 2 hvor de ligger, mitt tips vil være blandt de 2 første sidene.

billig flybillett - Google-søk

Tja, vi får se... skal se du har tråkka oppi et vepsebol her nå med folk som kommer til å kjøre på med "billig flybillett" på harde livet ;)

(ikke meg, jeg er ikke noen seo-rambo :p)
 

norwegian

New Member
Korleis måler google at du bruker tilbakeknappen? Korleis funker det med tabbed browsing? Greit nok at dei ser kva link du trykker på, men dei har ingen måte å finne ut om du bruker en time på den sida, eller 20 sekunder.

Eg har ofte det mønsteret at eg åpner 5-6 første søkeresultata i løpet av få sekunder, og deretter lukker/bruker dei i semi-random mønster... Vil ikkje det i så fall bli oppfatta som om eg er misfornøgd med halvparten av dei...?

Jo de måler tidsforbruk på sidene! Og det du søker og ikke finner vil kanskje andre finne som søker det samme søkeordet/ene gjør og dermed har den plasseringen den har.
 

norwegian

New Member
Tja, vi får se... skal se du har tråkka oppi et vepsebol her nå med folk som kommer til å kjøre på med "billig flybillett" på harde livet ;)

(ikke meg, jeg er ikke noen seo-rambo :p)

Tror nok "Back" knappen på norwegian vil bli brukt flittig nå:).....uansett hvordan de trykker nå, går siden "back, eller forward" og de vil underbygge mine påstander:eek:
 

vidarlo

Apache-junkie
Jo de måler tidsforbruk på sidene! Og det du søker og ikke finner vil kanskje andre finne som søker det samme søkeordet/ene gjør og dermed har den plasseringen den har.

Korleis? Ut frå det eg hugsar av TOS for GA bruker dei *ikkje* GA-data til å optimalisere søk.

Det er heller ikkje alle sider som har GA.

Dei kan som atomet nevner sjå kor lang tid det tar før du vender tilbake til samme søk, men det heller er ikkje ein god indikator for anna enn at en muligens vil ha meir info. Og kva med tabbed browsing? Det brer om seg, og google er ikkje idioter.
 

norwegian

New Member
Skulle legge til noe her men fant ikke noe rediger:(

Tror nok "Back" knappen på norwegian vil bli brukt flittig nå:).....uansett hvordan de trykker nå, går siden "back, eller forward" og de vil underbygge mine påstander:eek:

Fordel om dere holder styr på antall klikk og del dem her.

Tilleggs info.
Jeg er av den formening at negative stemmer teller mer enn positive stemmer, noe som raskere vil fjerne sider som brukerne ikke finner det de er ute etter.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror nok "Back" knappen på norwegian vil bli brukt flittig nå:).....uansett hvordan de trykker nå, går siden "back, eller forward" og de vil underbygge mine påstander:eek:

Du misforsto litt der... sier seg jo selv at det må være veldig begrensa hvor mye man (som en enkeltperson) helt reelt sett kan påvirke med back-knappen, mente heller at det kunne være et par som ville kjøre på ekstra aggressivt med flere nye "billig flybillett"-sider osv. Man kan påvirke mye mer der, ved å sørge for at folk faktisk finner noe nyttig på disse sidene.
 
Topp