Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå kommer alkoholreklame

Knut

Medlem
Nope. Guess again :)

Svaret vil vise at jeg ikke er rabiat motstander av alkohol som produkt, og mener at det kan brukes med fornuft i visse situasjoner. Den ene av disse situasjonene er matlaging, men det var ikke denne situasjonen som var grunnen til at jeg ble full (!) i New York.

Høydeskrekk
 

peterandrej

pensjonert moderator
Høydeskrekk

Hehe. Nei. Jeg tar piller mot høydeskrekken.

Forøvrig: Etter å vært noen dager i NY forsvinner faktisk høydeskrekken helt av seg selv, av en eller annen merkelig grunn. Jeg antar det har med den voldsomme eksponeringen å gjøre :)
 

Knut

Medlem
Men for å si noe som ikke er helt ot så må jeg vel si at jeg er imot all alkoholreklame. Jeg er vel av de få som er imot alkohol generelt, -nesten så sterkt at jeg mener man må ha med seg handleposen med biffen i for å kunne få kjøpt en flaske vin.
Alkohol er noe av det mest unødvendige stoffet som finnes er av de veldig få tingene som faktisk påvirker veldig mye i samfunnet vårt. Fra vold, overgrep mot barn, til trafikk og julegavehandel.
Jeg vil da absolutt ikke at barn, ungdom og også voksne skal bli utsatt for en reklame for slikt shit.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Men for å si noe som ikke er helt ot så må jeg vel si at jeg er imot all alkoholreklame. Jeg er vel av de få som er imot alkohol generelt, -nesten så sterkt at jeg mener man må ha med seg handleposen med biffen i for å kunne få kjøpt en flaske vin.
Alkohol er noe av det mest unødvendige stoffet som finnes er av de veldig få tingene som faktisk påvirker veldig mye i samfunnet vårt. Fra vold, overgrep mot barn, til trafikk og julegavehandel.
Jeg vil da absolutt ikke at barn, ungdom og også voksne skal bli utsatt for en reklame for slikt shit.

Er ikke dette en dårlig unnskyldning for å dekke over andre grunner til at folk opptrer som de gjør?
 

Knut

Medlem
Er ikke dette en dårlig unnskyldning for å dekke over andre grunner til at folk opptrer som de gjør?

Nei. Man kan gjerne si at de som er voldelige "har det i seg" i edru tilstand også, men da kan de greie å ha det under kontroll. Når de får alkohol så mister de denne selvkontrollen. Gjelder også andre typer rus selvsagt, men nå er det kun alkohol som er lovlig.
 
Jeg er helt for en mer liberal reklamepolitikk når det kommer til alkohol. Som Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen så fint sa det; Det er ingen forskning som tilsier at man drikker mer reklame fordi man ser alkoholreklame eller kjøper mer av et produkt fordi det er reklame for produktet.

Derimot det som skjer er at man skifter fra et produkt til et annet. Det har irritert meg grønn at det ikke er lov å oppgi priser på alkohol på når det er et arrangement. Og ta saken med Drikkeglede for det er snakk om informasjon om hvilke øltyper som passer til hvilken mat, men side jeg selv har brukt. De måtte ta bort bildene eller få dagsbøter.

I Norge er det ikke lov å selge produkter med logo til en alkoholprodusent. Det vil si om jeg vil ta meg en Aassøl og gjerne ville hatt det i et Aass-glass hjemme på kjøkkenet er det ikke lov! Det samme gjelder for mikrobryggeriene, de kan heller ikke lage sine egne glass, ettersom dette er regnet som reklame selv om dette blir solgt.

Jeg gleder meg til den dagen det blir lov med reklame for svak alkohol, det blir en gledensdag. Alkohol er ikke bare alkohol, det er også ølkultur og vinkultur.
 
Jeg vil da absolutt ikke at barn, ungdom og også voksne skal bli utsatt for en reklame for slikt shit.

Er du 14? Når jeg ser at folk skriver som dette, får jeg en følelse av at de aldri har spist familiemiddager med vin eller vært i parken en sommer dag med grilling og øl. Kanskje på tide med et øl eller vin-kurs så du forstår hva denne shitten egentlig er?
 

Nutz

Med lem
Ehh, hvorfor bruker da øl/vin/spritprodusentene hundrevis av millioner på alkoholreklame?
For å sikre seg andeler av salget til de som kjøper. -Altså knive med de andre produsentene om de eksisterende kundene.
Hadde det vært en produsent og ett merke med alkohol her i verden, så hadde jeg forstått at du ikke forsto. :)
 

pleb

Medlem
For å sikre seg andeler av salget til de som kjøper. -Altså knive med de andre produsentene om de eksisterende kundene.
Hadde det vært en produsent og ett merke med alkohol her i verden, så hadde jeg forstått at du ikke forsto. :)

Så dere tenker at det ikke vil bli solgt en dråpe mer alkohol i Norge om man åpner opp for alkoholreklame?

Og at det utelukkende er tilgjengelighet og lavere priser som gjør at Danmark og Tyskland sliter med store helsemessige utfordringer som følge av alkohol?

I så fall rimelig interessant.
 
Så dere tenker at det ikke vil bli solgt en dråpe mer alkohol i Norge om man åpner opp for alkoholreklame?

Og at det utelukkende er tilgjengelighet og lavere priser som gjør at Danmark og Tyskland sliter med store helsemessige utfordringer som følge av alkohol?

I så fall rimelig interessant.

Jo, i periode kan det bli solgt noe mer. Her er det ikke snakk om at det vil gi noe utslag på statestikken. Og det er lite som tilsier at alkholreklame før til øktsalg av alkohol, kun bytte av merker. Derimot ser man at lavere priser i perioder kan gjøre at flere kjøper mer. Nå skal det sies at det smugles mer enn før inn til Norge og at norsk alkoholpolitikk ikke virker som den skal. Kilde: (REKORD I ØLSMUGLING - Drikkeglede: Bryggeri- og Drikkevareforeningen)

"På ti år er Tollvesenets beslag av smuglerøl åttedoblet." Jeg vet selv at det ofte blir til at man tar meg seg øl fra Sverige fremfor å kjøpe det i Norge, på grunn av de norske prisene. I det at jeg har noe i mot norsk øl, men pågrunn av at jeg kan spare flere hundre kroner..

Det jeg gjerne ser er en mer konstruktiv alkoholpolitikk, Norge er ikke en øy i verden. Og alkohol kan både nytes og misbrukes. Jeg vil gjerne se mer nyting og mindre misbruk, og ønsker derfor at folk skal få lov til å lage en mat og øl-festival hvor man har lov til å nevne på plakaten hvilke øltyper de skal selge.
 

picxx

Well-Known Member
Idiotisk diskusjon.
Hvorfor bruke på millionvis på holdningskampanjer og bekjempelse av lovlige produkter?
Alkohol og tobakk burde forbyes i norge, deretter kunne man satt inn ressurser for å begrense bruken.
 
Topp