Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må vi registrere firma?

Miriel

Medlem
Vi er to stykker som i forrige uke startet opp et diskusjonsforum.

Fra å være en liten ide gikk det veldig fort til vi hadde kjøpt domene, webhosting og vBulletin lisens. Og nå en drøy uke etter er vi snart 200 medlemmer!

Vi tenker jo tanken på å oppgradere hostingen etterhvert, men for å gjøre dette må vi ha penger. Vi har allerede fått en del annonsører. Disse ønsker jo selvfølgelig faktura på annonsebeløpet.

Så mitt spørsmål er: Må vi ha registrert firma for å fakturere annonsørene? Vil vi da være skattepliktige?

Dette er jo egentlig startet kun på hobby basis, og pengene vi får inn går jo ikke til oss, men til videreutvikling av forumet vårt.

Er det noen som har vært i samme situasjon eller vet noe mer om dette? Hva bør vi gjøre? :confused:
 

Tonny Kluften

Administrator
Velkommen til webforumet Miriel. Gratulerer med mange nye medlemmer fort, det er en fantastisk vekstrate dere har.

Hvorfor vil dere oppgradere hostingen?

Ja, selger dere annonser er dere både skattepliktige og momspliktige. Og dere kan registrere et enkeltmannsforetak gratis. Men hvis alle pengene går til utvikling av nettstedet trekkes det fra inntekten så i realiteten blir det ikke noe skatt, bortsett fra trygdeavgift, men moms må dere både kreve inn og betale uansett.
 

Miriel

Medlem
Takk for velkomsten!

Ja vi er ganske overveldet over at forumet vårt har vokst så fort :)

Grunnen til at vi vil oppgradere hostingen er vel at vi på sikt satser på å bli ganske store, og da trenger en ganske stabil server. Foreløpig skal vi ikke det men om noen måneder er nok det aktuelt.

Så da blir vi nødt til å registrere enkeltmannsforetak ja. Kan man gjøre det når man er to "likestilte" eiere av forumet?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Ja, selger dere annonser er dere både skattepliktige og momspliktige. Og dere kan registrere et enkeltmannsforetak gratis. Men hvis alle pengene går til utvikling av nettstedet trekkes det fra inntekten så i realiteten blir det ikke noe skatt, bortsett fra trygdeavgift, men moms må dere både kreve inn og betale uansett.
Tull, vås og pølsevev!

Om du har en omsettning på under 50 000,- er det ulovlig å fakturere MVA.
Forklar gjerne også hvordan du klarer å rote trygdeavgiften inn din ditt svar. Jeg hadde en formening av trygdeavgift var noe en betale av personinntekt.

Ta en telefon til skattekontoret, om det her er snakk om små inntekter for å dekke serverutgifter kan du nok helt sikker føre dette som "hobbyinntekter".
Det beste alternativet(om målet ikke er å tjene penger) er å få en sponsor til å betale hosting og lisensavgifter...

Edit: Om dere er to eiere kan dere stifte et DA(Delt ansvar)
Finnes mye relevant informasjon på Forsiden - Toppselger.no - Nettstedet for næringsdrivende og business sultne mennesker!
 

Msites Ltd

Livsnyter
HVis jeg var dere ville jeg satt opp en enkel avtale mellom dere som regulerte eierskapet av domenet og alle inntekter/utgifter til det.
Videre ville jeg drøyd det med å lage noe komplisert ut av dette. Dere kan omsette for 100.000 før dere må registrere noe som helst.
Dere sørger bare å fakturere 50.000 på hver av dere. Dere vil da selvfølgelig ikke ha mulighet for å få mva tilbakebetalt, men dette vil ikke ha stort å si.
Den dagen dere ser at dere passerer 100.000 er det bare å få registrert et DA eller AS.
Dette vil være den enkleste og minst kompliserte måten å starte opp på - så får dere tid til å sjekke alt dere trenger å sjekke underveis!

Lykke til med businessen!
 

Miriel

Medlem
Ok, så det vil holde å sette opp en avtale oss i mellom?

Men når vi fakturerer noen, må ikke vi ha et eget org.nr sånn med tanke på annonsørene sine regnskaper?
 

Tonny Kluften

Administrator
... Om du har en omsettning på under 50 000,- er det ulovlig å fakturere MVA.
Forklar gjerne også hvordan du klarer å rote trygdeavgiften inn din ditt svar. Jeg hadde en formening av trygdeavgift var noe en betale av personinntekt. ...[/url]

Ja, det stemmer selvsagt, tenkte i farta ikke på de med mindre inntekter på annonser. Du legger til moms på den fakturaen som gjør at omsetningen går over 50.000 kroner i løpet av et år. Overskudd fra enkeltmannsforetak blir personinntekt og dermed blir det trukket trygdeavgift, men nei, har man ikke overskudd i enkeltmannsforetaket så slipper man trygdeavgift.

Og velkommen skal Janne være også.

Et annet spørsmål er om Janne og Miriel kan fakturere firmaer som privatpersoner. Jeg har hatt trøbbel med å fakturere firmaer for tjenester med mitt pers.nr. Mange krever et org.nr, ellers må de betale ut penger som lønn.
 
Sist redigert:

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Du legger til moms på den fakturaen som gjør at omsetningen går over 50.000 kroner i løpet av et år.

Så fremst du nå er registrert i mva manntallet kan du fakturere MVA på den fakturen som overstiger 50 000,-. Hvis ikke må du pent fortsette å faktuere eks. mva inntill du er regisrtert. Du skal så etterfakture mva.
Å fakturere MVA uten å være registrert i MVA manntallet er ikke lov.


For å lære mer om å drive bedrift finner dere mye nyttig informasjon på Bedin - portalen for bedrifter og etablerere
Anbefales!
 

Miriel

Medlem
Vi regner ikke med å bryte 50 k grensen for å si det sånn ;) Dette er jo kun på hobbybasis!

Hmm vil det koste oss noe å få org.nr?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
For et enk. foretak er det lite trolig at søknaden går igjennon. Fylkesskattekonret skal ha dokumentasjon på at innktekter overstiger 50K. LES: Kopi av sendte faktura.
 
Topp