Av og til kan man tenke seg at sunn fornuft og folkeskikk (les: god forretningsskikk) er bra å ha i bakhodet.
Det er som nevnt lov å avtale fastpris på oppdrag. I noen tilfeller kan selger tjene "tid" på dette. Typisk kan være en designer som velger å benytte sin kunnskap og allerede utførte tjenester for å spare tid på neste oppdrag. Andre ganger kan man tape penger, fordi kompleksitet medfører økt tid.
Men dersom man har en forretningsavtale (mellom to bedrifter inkl. ENK), så vil avtaleloven også gjelde. Enkelt oppsummert i praksis: Den som "selger timer" plikter da å dokumentere tidsforbruk, slik at det for "kjøper av timer" har dokumentasjon på hvilke timer man kjøper til hvilket tidspunkt.
Noen velger å føre opp telefonsamtaler og korte møter i timeloggen, mens andre er litt rund og sier at noe er "kundeservice"/generell oppfølging utenom timeføring og bare føre utførte timer.
Selv anbefaler jeg Excel med enkel tabell; prosjekt, dato, tid start, tid slutt, utført arbeid, effektivt fakturert tid. Med dette "effektivt fakturert tid", justerer jeg av og til tiden ned. Eksempelvis for fratrekk lunsj og andre gjøremål dersom jeg fører hele/lange dager.