Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Timeføring, lovpålagt?

allegretto

Medlem
Hei,
fører dere timer når der jobber med å utvikle en nettside? Er det slik at dette er lovpålagt? Og skal en slik "timeføringsbok" være "ikke-redigerbar"?

Timeregistrering

På forhånd takk for svar
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nei, jeg fører ikke timer noenplass, bortsett fra rett på fakturaen; det er opp til meg hvordan jeg gjør det.

Er vel denne som gjelder?
§ 8-1-2. Dokumentasjon av timer
Bokføringspliktige etter § 8-1-1 skal føre timelister etter § 8-4-1.

men:
§ 8-1-1. Virkeområde
For skriften § 8-1 (§ 8-1-1 – § 8-1-5) gjelder den som utfører arbeid for egen eller andres regning innen bygge- og anleggsvirksomhet og verftsindustri.
 

Steve Cash

Medlem
Nei, det gjelder ikke bare i bygg og anlegg. Bokføringsforskriften § 8-4 gjelder generelt for tjenesteytende næringer. FOR 2004-12-01 nr 1558: Forskrift om bokføring
§ 8-4. Andre tjenesteytende næringer

§ 8-4-1. Dokumentasjon av medgått tid

Bokføringspliktige som utfører tjenester hvor vederlaget er basert på tidsforbruk skal for hver eier og ansatt dokumentere utførte timer. Timene skal spesifiseres pr. dag fordelt på intern tid og på de enkelte kunder/oppdrag. Bestemmelsene gjelder også i tilfeller hvor det er avtalt fast pris.

Bestemmelsene i første ledd gjelder ikke eiere og ansatte som kun utfører interne administrative oppgaver.
 

allegretto

Medlem
Ok, jeg driver et AS med kun meg selv om ansatt/eier.

Jeg forstår det slik at jeg etter bokføringsloven skulle ha ført opp alle arb.timer jeg har utfør for de enkelte utviklingsoppdrag jeg har hatt.
Kan ikke si at jeg har gjort det slik det står beskrevet. :) Men jeg er vel ikke den eneste her inne som har unlatt det..?
 

spikre

peterhamre.no
Ok, jeg driver et AS med kun meg selv om ansatt/eier.

Jeg forstår det slik at jeg etter bokføringsloven skulle ha ført opp alle arb.timer jeg har utfør for de enkelte utviklingsoppdrag jeg har hatt.
Kan ikke si at jeg har gjort det slik det står beskrevet. :) Men jeg er vel ikke den eneste her inne som har unlatt det..?

Har aldri gjort det for oppdrag hvor prisen er avtalt. For større timebaserte oppdrag fører jeg "timeliste" som vedlegg til fakturaen.
 

Atian

Medlem
Av og til kan man tenke seg at sunn fornuft og folkeskikk (les: god forretningsskikk) er bra å ha i bakhodet.

Det er som nevnt lov å avtale fastpris på oppdrag. I noen tilfeller kan selger tjene "tid" på dette. Typisk kan være en designer som velger å benytte sin kunnskap og allerede utførte tjenester for å spare tid på neste oppdrag. Andre ganger kan man tape penger, fordi kompleksitet medfører økt tid.

Men dersom man har en forretningsavtale (mellom to bedrifter inkl. ENK), så vil avtaleloven også gjelde. Enkelt oppsummert i praksis: Den som "selger timer" plikter da å dokumentere tidsforbruk, slik at det for "kjøper av timer" har dokumentasjon på hvilke timer man kjøper til hvilket tidspunkt.

Noen velger å føre opp telefonsamtaler og korte møter i timeloggen, mens andre er litt rund og sier at noe er "kundeservice"/generell oppfølging utenom timeføring og bare føre utførte timer.

Selv anbefaler jeg Excel med enkel tabell; prosjekt, dato, tid start, tid slutt, utført arbeid, effektivt fakturert tid. Med dette "effektivt fakturert tid", justerer jeg av og til tiden ned. Eksempelvis for fratrekk lunsj og andre gjøremål dersom jeg fører hele/lange dager.
 
Topp