Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mulig svindelforsøk fra "seriøs" annonseselger?

bentek

New Member
Jeg lurer på om noen har hatt samme, eller lignende, opplevelse som meg?

Jeg jobber for en netthandel som selger smykker og klokker, og ble på sensommeren i år kontaktet av Start.no (drives av Start Networks AS som eies av DB Medielab AS (Dagbladet.no) og Scandinavian Online AS (Sol.no)) med forespørsel om vi var interesserte i å annonsere på deres nettsted. Vi avslo til slutt tilbudet fra de, men i forrige uke mottok jeg en rekke fiktive e-poster der de påstår at jeg ha inngått en avtale med de, samt en faktura på en annonsekampanje som aldri har blitt gjennomført.

Jeg har redegjort for detaljer i kontakten med de i et innlegg på min blogg, som du kan lese her. Jeg ønsker gjerne å få innspill, om andre opplever situasjoner som denne. Hvis dette er noe som hender titt og ofte, så er det konstruktivt å få til en dialog på det og gjøre andre annonsekjøpere oppmerksomme på dette.
 

hvaer

Medlem
Denne saken ser jeg på som svært interessant. Hvis du virkelig har ditt på det tørre, så bør dette være en sak for noen helt andre medier enn blogg og forum.

Selv kommer jeg ikke til å handle med nevnte i det hele tatt, om det viser seg at du har helt rett.
 
Bestrid kravet SKRIFTLIG, da vil de ikke kunne kjøre inkasso-sak mot deg. Å forfalske eposter er noe av det enkleste å gjøre på nett. Faktisk er det mye enklere enn å lage en fiktiv epost og så "lime over" din epost-adresse. Jeg kan gjerne sende meldinger som kungen@detsvenskehoff.se uten større problemer. Av den grunn mener jeg at eposter på INGET VIS kan brukes som bevismateriale eller som salgsgrunn. Men nok om det.

Jeg og min kone opplevde en sak med 180.no uken etter at vi registrerte firmaet på Brønnøysund. En bedriten selger ved navn Henrik Aharoni ringte opp kona som såvidt kunne litt norsk og presenterte seg som fra Brønnøysund, og ba henne bekrefte navn, adresse, epost o.l. All denne infoen kjente hun igjen (hun kan jo navnet sitt, adressen og eposten). så snakket han om en avtale som hun ikke skjønte et ord av. Hun sa noe av det eneste hun kunne, og det var: "Jeg kan ikke norsk, snakk med mannen min". Han sa at han skulle gjøre dette. Ved middagstid fortalte kona at noen hadde ringt. Jeg skjønte at noe var galt og sjekekt eposten hennes. Faktura på 1998,- og ingen måte å si opp avtalen på, altså en avtale som går for alltid med 6mnd mellom hver faktura. Det er bare å GLEMME å si opp avtalen per epost, det hevder de at de aldri har fått.

Jeg skrev dette:

Til nummeropplysningen 180.no ved selger Henrik Aharoni eller den det måte gjelde i nummeropplysningen 180.no

Mitt navn er Ola Nordmann og jeg er gift med Uma Utenlandsk.

Min kone ble ringt opp klokken 11:41 den 16. mai.2012 av deres selger som kalte seg for Henrik Aharoni; min kone opplevde han som svært pågående i sitt forsøk på å selge henne et produkt.
Min kone sa derfor meget klart i fra at hun forstår svært lite norsk; og fortalte at dersom det var noe hun måtte ha; skulle han ringe meg (hennes mann) som prater norsk flytende. Selgeren sa at han skulle gjøre dette.

Dog ble dette aldri gjort. Derimot sendte dere en ordrebekreftelse den 16.mai.2012 klokken 11:40 med et krav om 1998,- for annonsering på 6mnd på deres hjemmeside 180.no noe som aldri var bestilt eller ønsket.

Jeg, Ola Nordmann, på vegene av, og sammen med min kone, Uma Utenlandsk, bestrider derfor ordrebekreftelsen deres sendte oss i dag på det sterkeste. Vi hevder dette er ulovlig salg/ ordreplassering av deres selger ettersom Uma Utenlandsk bestrider at hun har sagt ja til noen annonsepakke; samt sagt klart og tydelig ifra at hun ikke forstod norsk til deres selger.
Vi hevder at det aldri ble sagt ja til noen som helst av deres produkter. Skulle hun dog ha sagt ja til noe hun ikke har forstått; må dette sees i sammenheng med at hun klart og tydelig opplyste at hun ikke snakker norsk og ikke skjønte hva deres selger pratet om, og ba konkret dere ringe meg (Ola Nordmann); noe dere aldri gjorde. Dermed vil avtalelovens paragraf §36 være gjeldene vedrørende god forrentnings skikk. Dog mener hun aldri å ha sagt ja til noen av deres produkter.

Avtalelovens paragraf §36:
«avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.
Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.
Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.»

Videre har flere andre formkrav fra deres selger ved fremsettelse av tilbud og kontrakter vært svært mangelfulle.

Gitt at vi aldri har akseptert noen produkter fra dere og dere snakket kun med en person som snakker marginalt med norsk; bestrider vi et hvert krav om å betale for dette produktet.
Vi ber derfor dere kansellere ordren dere fremlegger i deres mail sendt oss den 16. mai 2012.
Skulle så ikke skje; tar vi saken videre til forliksråd og/eller Oslo Tingrett hvor vi bl.a. vil gjøre alle parter kjent med deres noe mer enn rufsete renomme:
Pass deg for Nettkatalogen.no og andre kataloghaier | Gründertanker.no

Vennligst send en snarlig bekreftelse per epost om at dere frafaller alle krav og at ordren er opphevet med øyeblikkelig virkning. Skulle så ikke skje vil vi gå til rettslige steg for ordre/faktura forfalskning og brudd på avtale loven. Vi vil da rette oss mot selskapet, dagligleder og selgeren «Henrik Aharoni» personlig. Dog håper jeg vi slipper dette og at dere rydder opp snaret og fjerner oss fra alle deres kundelister.

Med hilsen,


Skrevet at Ola Nordmann på norsk for Uma Utenlandsk


Det som var så trist var at dette skjedde 16. mai. Jeg fant først ut av det på ettermiddagen, og da hadde 180.no stengt kontoret. Kona mi og jeg gikk med en stor uro i magen gjennom hele kvelden, 17. mai, helgen og helt til mandag morgen da jeg kunne ringe 180.no og mase på dem. Dette ble 4 dager ødelagt der vi var usikre på jussen og redde for at vi skulle få fakturaer på mange tusen i intervaller mange år frem i tid (slik jeg leser i forumer). Jeg ringte på 180.no og snakket med en høflig Henrik Aharoni, som stod på sitt at han opplevde at kona mi kunne norsk. De hadde jo hatt en samtale på 101 sekunder. Jeg nevnte at jeg gjerne kunne få norsklæreren hennes til å bekrefte at hennes så langt 50 timer på norsk-kurs ikke kunne bety at hun kunne inngå en avtale på norsk. Da ga han seg. Jeg fikk så en epost på at alle krav var frafalt.


Dette er jo vidt forskjellige situasjoner, likevel vil jeg be dem om å BESTRIDE kravet, og stå på ditt. Ikke vær redd for trusler om inkasso. Å bli krevd inn for forliksrådet koster så lite som 900,- (betales av han som krever deg inn). I værste fall dømmer forliksrådet deg til å betale opprinnelige faktura, 900,- for forlikssaken, samt 900,- som "saksøker" maks kan kreve for advokatutgifter. Altså kan du i værste fall måtte ende opp med å betale 1800,- mer enn opprinnelig. Dette gir grunn nok til å bestrive kravet. (Hvis de klovnene skulle ønske å bringe deg inn for Oslo Tingrett er det jo noe annet, men her igjen så er det beløpsgrenser som ikke grenser hinsides).

Forklar dem at du kan alt dette, og at det er inget håp for dem å vinne frem i forliksrådet. Så de 1800,- samt tiden det tar å skrive en forlikssøknad og få saken behandlet kan de spare seg for.


Hilsen en som bærer mye nag til katalog-haier. ALDRI betal disse bedritne folka.
 

bentek

New Member
Har du fått bekreftet fra Start at de har sendt ut faktura?

Jeg fikk tilsendt faktura på e-post fra en tredjepart. Sendte deretter e-post til ansvarlige for Start Networks hvor jeg ba de kontakte meg for å rydde opp i denne saken, men uten svar fra noen av de.
 

bentek

New Member
Denne saken ser jeg på som svært interessant. Hvis du virkelig har ditt på det tørre, så bør dette være en sak for noen helt andre medier enn blogg og forum.

Selv kommer jeg ikke til å handle med nevnte i det hele tatt, om det viser seg at du har helt rett.

Jeg har mitt på det rene i denne saken og ville ikke anbefalt noen å hverken forhandle eller handle med dem. Jeg er også helt enig i at dette er en oppsiktsvekkende sak og er derfor interessert i å høre om flere har hatt samme eller lignende opplevelser.

Hører gjerne forslag på hvordan man kan gå frem med en sak som dette, for å gjøre flest mulig oppmerksomme på hva som foregår.
 

bentek

New Member
Ikke bruk tid på dette. Bestrid kravet. La selskapet kjøre en prosess de må betale penger for, og møt dem i forliksrådet. Der presenterer du det det har. Ikke utlever for mye nå, ettersom de da vil bruke dette til å dikte opp nye historier.

Lars

Takk for råd, Lars! Jeg skal sørge for å gjøre det som trengs rettsmessig.

Jeg synes allikevel det er viktig å gjøre andre som kan bli utsatt for det samme, oppmerksomme på hva som har skjedd i mitt tilfelle, slik at slike situasjoner kan unngås.
 

bentek

New Member
Bestrid kravet SKRIFTLIG...

...ALDRI betal disse bedritne folka.

Takk for gode råd (som vil følges) og beskrivelse av hvordan slike situasjoner kan håndteres!

Det ingen bekvem situasjon å bli satt i, men bra det løste seg til slutt i ditt tilfelle.
 

bentek

New Member
Men fikk du bekreftet fra start.no at de mener å ha et krav? Det finnes noe som heter falske fakturaer..?

Ja, jeg snakket med salgssjefen på telefonnummeret som er oppgitt på Start Network sin nettside, samt i e-postene han sendte meg, så jeg er sikker på at han har bedt om at fakturaen skal sendes og vet at han vet at den har blitt sendt.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg vil vel tro at det er selgeren som prøver å jukse her, ikke firmaet. Det GÅR an å endre mail i ettertid, hvis de ligger som filer på maskinen, men hvis man går inn og sjekker litt nærmere vil det være synlig at de har blitt endret (sikkert mulig å unngå det hvis personen som gjør det har eksepsjonelt god peil, men det tviler jeg på at selgeren har). Så hvis det virkelig skulle være aktuelt er det mulig å sjekke hvis man får tilgang til selgerens maskin - også bør man vel gjøre det samme på din maskin, for ordens skyld.
 
Topp