Kjapp og trygg hosting for Wordpress

OnNet.no med villedende råd om SEO

Tonny Kluften

Administrator
Jeg fikk en epost i dag med reklame fra OnNet.no der de anbefaler firmaer å kjøpe EMD domener fra dem for å få mer Googletrafikk. EMD= Exact march domain. Saken er at vanlige firmaer verken har kapasitet, budsjett eller kompetanse til å følge de rådene OnNet.no gir og ender opp med å sitte og betale på domener som ikke har verdi for dem.

De skriver så mye svada at jeg ikke har tid til å kommentere alt, men en ting: "Google rangerer .org høyere enn andre internationale domener. Velg derfor dette toppdomene hvis det er ledig. Lavest rangerer Google .biz og .info."

Det skriver de for de vet at sjansene for at kundene kan finne ledige .org domener å kjøpe er stor og det dermed blir mer penger i kassa deres.

De skriver videre:

"Vårt råd til deg er derfor:
Registrer alle domener som har søkeord som er viktig for din virksomhet å bli funnet på i søkemotorene før noen andre sikrer seg disse viktige ordene.

Slik sikrer du en topp plassering i Google, Bing og Yahoo for ditt nye domene?

For å få fult utbytte av URL forwardingen vi setter opp til ditt domene, bør du gjøre følgende etter at vi har satt opp pekningen til en av dine eksisterende sider:

Endr alle linker til din eksisterende side. Selger du f.eks. bruktbiler under adressen dittdomene.no/bruktbiler, må du endre linken til denne siden til brukt-bil.com, hvis dette er domene du har kjøpt og øker å peke bruktbil siden til. Sørg for at ingen sider har linken dittdomene.no/bruktbiler lenger. Alle linker må endres til brukt-bil.com

Ta kontakt med alle som har laget en link til dittdomene.no/bruktbiler og be dem endre linken til brukt-bil.com. Dette er viktig for å få en best mulig PageRank. Hvem som har laget link til siden finner du ut av ved å logge på vår kundeweb.

Gi den gamle siden ett nytt navn, slik at alle linker til siden blir brutt. Dette er viktig, slik at Google ikke finner siden lenger. En smart måte å gjøre dette på er å legge inn en Meta-redirect i head-taggen på din gamle side som forteller at sidene er flyttet til en ny adresse og som automatisk sender de besøkende dit etter f.eks. 5 sekunder. Du kan også inkludere en meta-expire tag som forteller at siden har løpt ut på dato. Vertøy for å gjøre dette finner du ved å logge inn på vår kundweb.

Google indekserer ikke dublikat sider. Dvs. 2 like sider. Hvis Google allerede har indeksert din gamle side, må du dermed skrive om teksten på din nye side for at den skal bli oppfatteet som ny. Nye sider indekseres også høyere enn gamle, så bare dette vil høyne din eksisterende plassering i Google på det aktuelle nøkkelordet.

Hvilke toppdomener bør jeg velge til mine nøkkelord?

Google rangerer .org høyere enn andre internationale domener. Velg derfor dette toppdomene hvis det er ledig. Lavest rangerer Google .biz og .info. Styr derfor unna disse hvis mulig. Alle andre internationale toppdomener rangerer nøytralt. Det vil si på samme nivå.

Hva gjør jeg hvis ønsket domene er opptatt?

Velg et annet domene hvis primær domene du ønsker allerede er opptatt. Selger du f.eks. brukte Honda personbiler, og finner ut at alle endelser med honda, personbil. og personbiler er opptatt, kan du velge et sammensatt uttrykk, hvor hvert ord i domene er avskilt med en bindestrek (-). Google oppfatter domener som består av flere ord, adskilt med bindestrek, som 2 separate ord. Alternative domener i eksemplet over er:

honda-personbil.com
brukte-personbiler.org
brukt-honda-personbil.net
Alle mulige kombinasjoner av dette.

Et sammensatt domene som i eksemplet over kan også være mer effektivt enn enkle domener som honda.com, personbil.com og brukt.com. De færreste søker etter enkelt ord. Folk som ønsker å kjøpe en brukt personbil eller en brukt honda personbil, vil søke etter "brukt personbil" og "brukt honda personbil" og ikke "personbil" eller "honda". Domener som inneholder hele søkekriteriet er mer effektive enn domener som bare inneholder deler av dem. Rekkefølgen på ordene i domenet har ingen betydning.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Dublikat. Det er et bra bandnavn for et tjallrøykende kollektiv av rastamenn med mellotron-orgel o.l.

Jeg er alltid skeptisk til folk som ikke greier å skrive et vanlig substantiv i bunden/bestemt form entall. Da har det skortet på tilstedeværelsen i grunnskolen. ("Domene" i stedet for "domenet".)

Her var det mange utvettige tips. Ble litt usikker på dette med ord adskilt av bindestrek i domenet. Stemmer det at Google skiller det ut som to ord?
 

hvaer

Medlem
Onnet er jo ikke noe annet enn det mest useriøse firmaet som driver innenfor nettmarkedsføring i dette landet. Jeg har intet godt å si om dem, og sidene deres er rimelige utdaterte. Det er en skam at sider som de, dessverre ranker godt på en del søkeord, og deres info er i mange tilfeller utdatert og/eller blackhat. Jeg sikter dog på at jeg skal danke de ut på mange av søkeordene de ranker godt på, med god og relatert informasjon, men med arbeidsmengden jeg har for øyeblikket, så falt fort semologi.no ned i kasse for prosjekter som det ikke er tid til...

Og nei, det er ikke for de at de er konkurrenter at har noe mot dem, men som tidligere kunde.

Edit: Dette er forøvrig en fin tråd, riktignok hos en konkurrent av webforumet, men like fullt, noe som sier nok om de bak dette. Jeg betviler ikke sannhetsgehalten i tråden under her i det hele tatt, gitt min egen erfaring.

Onnet.no - onnet AS - styr unna (for guds skyld) - Forum - Hardware.no
 
Sist redigert:

eplebiten

Medlem
Hmmm. Når de ikke en gang vet forskjellen på bit og byte blir jeg raskt usikker på om de vet hva de driver med.

"Linjehastighet 1GB/sek"
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ja, det er meg bekjent ikke omtalt og derfor ikke utelukket. Auth-koden er forsåvidt noe en abonnent skal kunne velge. Norid skriver generellt lite om hva/hvordan registrarer skal ta seg betalt, men §10.2 er viktig (Norid: Regelverk for .no (navnepolitikken)
Ved bytte av registrar er den avtroppende registraren pliktig å gi abonnenten autentiseringskoden innen 5 arbeidsdager.
såklart påvirker det ikke eventuelle forpliktelser man har samtykket til tidligere.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tror at norid spesifiserer her at registraren ikke kan holde domenet som gissel. Forpliktelser og beløp etc kan jo drives inn på vanlig måte (og det er jammen i en del tilfeller på tide at folk leser hva de signerer fremfor i etterkant mene noe om rimelig/urimelig).

Sånn helt teknisk er leieforholdet vel mellom meg og norid, registraren har ikke noe med akkurat *det* å gjøre, men med det tekniske.
Eller?
 

Tonny Kluften

Administrator
Svaret fra Norid:
"Vi kan ikke regulere hva en registrar tar betalt for å avslutte et registrarforhold. Registraren kan imidlertid ikke nekte å utgi auth-kode. Registraren skal gi abonnenten autentiseringskoden snarest og senest innen fem arbeidsdager etter at abonnenten ber om koden. Dette gjelder uavhengig om de har mottatt betaling for avslutning av registrarforholdet eller ikke."
 

NilsF

Medlem
Svaret fra Norid:
"Vi kan ikke regulere hva en registrar tar betalt for å avslutte et registrarforhold. Registraren kan imidlertid ikke nekte å utgi auth-kode. Registraren skal gi abonnenten autentiseringskoden snarest og senest innen fem arbeidsdager etter at abonnenten ber om koden. Dette gjelder uavhengig om de har mottatt betaling for avslutning av registrarforholdet eller ikke."

Svaret fra Norid bekrefter det jeg nylig siterte fra Norids nettsider i en annen tråd på forumet.

Domeneshop kan naturligvis nekte å utføre flere tjenester, som for eksempel det å registrere et eierskifte, før forfalte regninger er betalt. Men når det gjelder .no-domener, kan ikke en registrar forhindre at domener flyttes til en annen registrar, selv om det måtte foreligge en konflikt mellom abonnent og registrar. Det fremgår av informasjon på Norids nettsider.

Så hvis Domeneshop nekter å utføre eierskifte, kan abonnenten flytte domenet eller domenene til en annen registrar, hvor eierskifte så kan bestilles. Et domene vil normalt være låst med et passord, en autentiseringskode, som skal forhindre uautorisert flytting. Følgelig vil den nye registraren ha behov for tilgang til koden, som han normalt får tilsendt fra nåværende registrar via abonnenten. Og angående det skriver Norid følgende:

"Som registrar skal du gi abonnenten autentiseringskoden snarest og senest innen fem arbeidsdager. Dette gjelder uavhengig av eventuelle konflikter mellom abonnent og registrar. "
Les mer

Med andre ord og slik jeg tolker saken; hvis kunden ikke kan eller nekter å betale for å få utlevert koden (eller å gjøre opp for andre forfalte regninger), så er registraren likevel pliktig til å utlevere autentiseringskoden.
 
Sist redigert:
Tilbake til EMDer.

Om EMD skal ha noen mening med de fylles opp med godt innhold. Domenet i seg selv vil heller ikke gi mye effekt om det man ikke også jobber med å få link til domenet fra relevante aktører som igjen kan føre linkjuice videre. Og en 301 fra en ubrukt EMD til et annet domene vil i seg selv ikke ha ønsket effekt.
 

Travellingman

Nettgrunder
Jeg fikk en epost i dag med reklame fra OnNet.no der de anbefaler firmaer å kjøpe EMD domener fra dem for å få mer Googletrafikk. EMD= Exact march domain. Saken er at vanlige firmaer verken har kapasitet, budsjett eller kompetanse til å følge de rådene OnNet.no gir og ender opp med å sitte og betale på domener som ikke har verdi for dem.

Fikk også denne i spam-mappen min på Gmail i dag

Noen som har svart de og fyrt de opp litt? :D
 
Topp