Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har du en vellykket facebook-kampanje?

Olavxxx

Member
Lag en facebook side som heter f.eks "vi som vil ha kattepusdrikk til norge" "lik om du ikke er homo" osv... altså sider som er lette å skaffe likes på.

1:Få 200 likes
2:Endre navn til minbutikk.no
3:????PROFIT


MERK: har man over 200 likes kan man ikke endre navn på siden.

Å få likes uten verdi er ingen problem, det er jo bare å gå inn på fiverr.com og betale 5$ for likes. Da kan man få hundrevis av likes, om ikke tusenvis. Men dette er likes uten verdi.

Om folk skjønner at du driver med lureri, har du tapt og ødelagt ryktet til butikken.
Jeg ville ikke drevet med "push", men med "pull".
Ikke at jeg er en PR-rådgiver eller noe i den dur, men jeg irriterer meg grenseløst over idar vollvik sin push-reklame på FB.
 

AnneB

Medlem
Jeg har litt over 4500 likes på min facebookside - og har brukt litt over 4 år på å få dette antallet. Den første tiden brukte jeg konkurranser som er nevnt her... når vi har nådd 100 blir det premie, 200 ny premie... osv. Men er usikker på om det går med dagens regler?

Nå bruker jeg FB-siden aktivt til å dele tilbud, tips, nyheter og info - og den øker sakte men sikkert videre. Siden oppdateres ca 3-6 ganger i uken, men ikke så ofte at det oppleves som SPAM (håper jeg).

Jeg passer også på å bruke FB aktivt i e-post utsendelser og på nettsiden - slik at nye kunder også blir med på FB siden.

Jeg har foreløpig ikke brukt penger på FB - hverken for likes eller annonser. Men har gitt ut noen få gevinster i løpet av årene (4-6 i året)
 

bente_jente

Medlem
Anne B, det synes jeg høres ut som en fornuftig strategi, og det er vel i den retning jeg kommer til å gå også.

Tror konkurranser er lettere med de nye reglene faktisk. Nå har man jo lov til å trekke blant folk som liker siden, et innlegg eller som kommenterer, men man har ikke lov til å be folk dele siden, innlegg eller tagge folk i bilder (med mindre de faktisk ER i bildet).
 
Å få likes uten verdi er ingen problem, det er jo bare å gå inn på fiverr.com og betale 5$ for likes. Da kan man få hundrevis av likes, om ikke tusenvis. Men dette er likes uten verdi.

Om folk skjønner at du driver med lureri, har du tapt og ødelagt ryktet til butikken.
Jeg ville ikke drevet med "push", men med "pull".
Ikke at jeg er en PR-rådgiver eller noe i den dur, men jeg irriterer meg grenseløst over idar vollvik sin push-reklame på FB.

Godt poeng, det man ønsker er jo skikkelig engasjement fra ekte folk!

Angående PR rådgivere, ingen grunn til å ha nesegrus beundring for dem. De har sine skoler bak seg med teorier lagd under andre forhold enn dagens. Se på politikerne: de bruker PR rådgivere i alt siden de er så opptatt. Syns du politikerne hadde mye interessant og engasjerende å komme med i valgkampen eller var det mest mekanisk repetisjon av eldgamle trygge kommunikasjonsstrategier?

Går du på PR skole så lærer du ikke noe om hva som funker idag eller imorgen, men du lærer om hva som har fungert før. Og når endringer i kommunikasjonslandskapet går så raskt som idag...jeg ville heller satset på eksperimentering, nytenking og intuisjon :)
 

bente_jente

Medlem
Da har jeg nådd over 100 likes på en liten uke. Det er jeg fornøyd med siden jeg omtrent ikke har invitert venner til å like siden (tror det er ca 20 venner som liker den). Har brukt annonsering på facebook, men har stoppet den nå og skal prøve meg på en konkurranse for å se hvor raskt jeg kan nå 250.
Og ja, jeg har tenkt å holde meg til konkurransereglene på Facebook.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
En konkurranse sier du? ;) Hvorfor ikke fortelle oss hvilken side det er snakk om? Har en "liten" mistanke om at du kjapt kan nå 250 likes.....
 

AnneB

Medlem
Da har jeg likt siden. Er dessverre ikke lenger i målgruppen, men synes siden din var fin. Logoen var knallfin! Skulle nesten ønske jeg var i målgruppen..... men den tide er forbi.
 

bente_jente

Medlem
Jeez, ja folk har vel familier. :D Sorry! Er ikke helt på nett i dag.

Takk @AnneB! Det var godt å høre, jeg har nemlig vært bittelitt i tvil ang logoen. :) Spre gjerne ordet videre! Konkurranse på vei...
 

bente_jente

Medlem
Jepp har gjort det. Og konkurransen er ute på facebook nå. Jeg stoppet annonsering for "likes" med det samme for å se hvor mye det hadde å si.
 

Olavxxx

Member
Forresten, et annet tips:
Når du gjør ting du tror kan ha en effekt, legg inn kommentar på tidslinjen i Google Analytics. Så kan du sammenligne med perioden før (feks uke vs uke).

I et lengre perspektiv blir jo slike ting litt uvesentlige, på grunn av at du i starten er avhengig av bare nye folk (du har jo ingen eksisterende). Etter hvert vil mange være repeterende, samt noen vil se at venner av seg har likt butikken din, andre snubler over den i Google. Når siden din får mye treff, får den høyere rangering i Google, etc. :p

Så selv om du kanskje gjør noe i uke 50, så vil det ikke la seg sammenligne med uke 1. Men du kan gjerne sammenligne uke 40 med uke 35, med mindre en av de ukene er i en ferie eller noe :p (jeg bare tok noen tall ut av hodet). Du kan gjerne sammenligne måned for måned :p Men det er selvsagt trender, basert på hvem dine primær, sekundær og tertiærmålgrupper er.. La oss si nybarnsforeldre er primærmålgruppen, så har du sekundær: familie, m.m og en tertiærgruppe har du gjerne også.

De gruppene har forskjellige tidspunkt de kommer inn på, samt noen av gruppene er gjerne mindre aktive på facebook. Du må jo da ta høyd efor dette, f.eks. la oss si du annonserer på FB, mest sannsynlig når du ikke så mange besteforeldre (som gjerne kjøper gave til barnebarna). Og jeg vil tro muligens besteforeldre er mer aktive på dagene når foreldrene ikke er så aktive (foreldrene er gjerne opptatt med jobb og barnehenting, etc. og surfer kanskje ikke før langt på kveld og i helg?).

Det er bare noe "generelle" eksempler jeg kommer med her, men tanken min er altså at du prøver å legge det inn på tidslinjen :p Feks sender du ut nyhetsbrev på epost, legg inn på analytics tidslinje. Det er kjekt å bruke i ettertid, for å prøve å se effekten. Da kan du velge tidsspenn og se hvor folk kom inn fra, hva de søkte etter, hvor lenge de var på siden, etc.
 
Topp