Kjapp og trygg hosting for Wordpress

TV2 Torget + Telefonselger = LURT!

mikaelt

Medlem
Hei!

Min samboer driver et enkeltmannsforetak og ble oppring for 3 uker siden fra en telefonselger fra Infonor AS, som solgte annonser på TV2 Torget.
Han klarte å få henne til å ikke legge på, men etter ca. 5 min så la hun på telefonen, da hun skjønte at dette er bare tull. Hun bekreftet ikke på noe tidspunkt at hun ønsket å kjøpe produktet.

1 uke etter mottok hun en faktura på hele 7 000kr i posten.
Jeg tok tak i dette selv, for å prøve å ordne opp. Jeg ringte først kreditoren som hadde sendt ut fakturaen. De sa at de skulle ta det opp med Infonor og få den kreditert. Jeg fikk ikke tak i Infonor, da de ikke svarte på telefon uansett når jeg ringte på døgnet.

3 dager etter kommer det mail fra selgeren Infonor AS om at annonsen er klar og hvis hun hadde noen ønskede endringer så var det bare å si fra.
Da hadde jeg endelig et navn på selgeren og en direkte mailadresse jeg kunne bruke.
Jeg svarte på mailen, skrev at vi ønsket denne fakturaen kreditert og at vi ikke på noe tidspunkt hadde akseptert verken pris eller produkt.

5 dager etter kommer det svar fra Ordreadministrator.
Han skriver at annonsen er allerede aktivert og kan derfor ikke krediteres, og at vi denne gangen på betale fakturaen. Han lurte også på hvorfor vi ikke hadde klaget på dette når ordrebekreftelsen kom, men den fikk hun aldri på mail. Derfor klaget vi først når faktura kom.

Jeg svarte og ba om å få opptak som beviser at min samboer har akseptert kjøpet.

Etter dette har jeg ikke fått noe mer svar fra Infonor.


Så kommer spørsmålet mitt. Hva gjør jeg videre? Etterhvert vil det komme et inkassovarsel i posten, så da må vel det kravet motstrides. Men er det noe annet jeg kan gjøre? Hvor kan jeg melde fra om dette?

Tips mottas med stor takk.

OBS! Husk at dette er B2B.
 
Har vært borti lignende situasjon med 180.no, hvor en venn hadde registrert ENK, og var "smart" nok til å gjennomgå firmaopplysningene fra noen som skulle kontrollere den offentlige oppføringen ;-)
Det ble ikke inngått noen avtale, men epost ble oppgitt for å få tilsendt "mer" opplysninger.

I etterkant får vennen en faktura på ca 4000, og er helt fortvilet.
Jeg tok og hjalp han, her er eposten jeg sendte:

Jeg kontakter dere på vegne av foretaket "XXXXXXXXXXX", org.nr.: XXX XXX XXX.
Foretaket har mottatt faktura fra dere uten å ha inngått avtale. Jeg vil derfor at dere frafaller faktura nr. XXXXXX med umiddelbar virkning.

Det gjøres oppmerksom på at dette er en innsigelse på kravet, og kan derfor ikke sendes til inkasso.

Om kravet ikke frafalles, eller ved utsending av inkassovarsel, vil saken bli oversendt til forliksrådet.

Vennligst gi meg en snarest tilbakemelding om at kravet er annullert.

Mottok ingen svar fra dem...
Vennen mottar inkassovarsel, og følgende mail blir sendt av meg:

Refererer til eposten under.
Foretaket "XXXXXXXXX" mottok inkassovarsel fra Lindorff, med kunderef.: XXXXXXX.

Det gjøres oppmerksom på at det ble sendt innsigelse på kravet pr epost den xx.xx.xxxx, og det ble ikke meldt noen tilbakemelding fra dere.

Dere sendte inkassovarsel selv om saken var omtvistet. Saken vil derfor bli anmeldt og sendt til forliksrådet innen 7 dager såfremt det gis tilbakemelding om at saken er avsluttet og kravet er annullert.

Det ble her heller ikke gitt noen tilbakemelding... jeg tar og ringer dem 7. dagen. Og etter litt "ja og men" fikk jeg beskjed om at faktura er annullert og kreditnota sendes pr post.

Saken er død nå! :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det tonny sier, derimot kan man anmelde det som forsøk på svindel, ser at svenskene har blitt veldig på dette her nå, og firmaer blir faktisk dømt for liknende saker, så da skal man nok ikke se helt bort fra at det vil skje noe liknende her til lands også.

Forøvrig er det bare å stå hardt på sitt her og gi både dem og evt inkassobyrå klar beskjed på samme form som designer2050 sier, altså bortsett fra den linja om forliksrådet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
når man snakker om sola så skjønner den tydeligvis til slutt at det er meninga at den skal skinne! Ser ut til at du kan sende dem en mail med anbefaling om å lese disse to artiklene, og spørre om de har lyst til å bli en av de første sakene politiet får inn etter at de tydeligvis skal begynne å prioritere denne typen saker: Forsøker lure nordmenn med domener - NRK ? Norge og Norsk politi kontakt med Sverige - NRK ? Norge

ENDELIG ser det ut til at det blir tatt tak dette faanskapet her!!
 

mikaelt

Medlem
Da har jeg etter mye masing og daglig oppfølging hos Conecto (kreditor) mottatt kreditnota på hele beløpet :)

Kreditnota kom kort tid etter at jeg kom i kontakt med vedkommende hos Conecto som er ansvarlig for TV2Torget kontoen. 2 dager etter jeg fikk presentert saken for henne lå det kreditnota i posten!

Hvis noen kommer i samme situasjon, så send meg en PM så kan jeg gi dere navn og nummer til vedkommende som løste saken for min del.
 

Tove landberg

New Member
Hei! Jeg ble oppring av disse på fredag og angret meg nå da jeg leste at andre har blitt lurt. de ville ikke oppheve avtalen. Har man angrerett på telefonsalg..
 
Topp