Webutvikling + Wordpress = oooops?

Wordpress. Open source og gratis tilgjengelig. Antageligvis er det derfor dere, en klar majoritet av "webutviklere" i Norge, bruker det overfor kundene deres.

Jeg forstår hvorfor dere går for denne enkle løsningen, men forteller dere kundene deres hele sannheten? Er dere SELV klar over sannheten? Klar over hvor mye kluss en slik installasjon kan medføre både deg/dere og kundene i fremtiden?

Dette er bare mine tanker og skyt meg om jeg tar feil og er negativ, men jeg ville ALDRI brukt Wordpress til en "vanlig" webside der kunden ønsket en enkel hjemmeside.

For det første er en standard installasjon av Wordpress det styggeste som finnes på jord. Face it! Så du/dere bruker en template som fiffer opp det hele; enten den er hjemmelaget eller lastet ned (antageligvis gratis) fra en eller annen "free wordpress themes"-webside fra nettet.

Fett nok. Men Wordpress kommer med oppdateringer hele tiden. Hva skjer om 2 år? Vil Wordpress komme med en/flere oppdateringer som endrer en viktig del som får hele designet til å falle sammen og gir en ubrukelig møkkaside i retur? Hvor mange timer vil dere da fakturere kunden for å rette opp de feilene?

Så har vi plugin-helvetet. Ja, en jungel av plugins. Samme problemet her. Vil ALLE fremtidige Wordpress-oppdateringer støtte de plugins dere eventuelt bruker på kundens nettsider?

Administrasjonsområdet. Et kaos. Igjen....face it! Med mindre man har jobbet med Wordpress i X antall år er det et sant hel**te å sette seg inn i det. Gir dere kundene deres all den opplæring det tar for dem å forstå dette området? Isåfall er det snakk om et titalls timer for de kundene som kanskje ikke tar ting med en gang. Fakturerer dere for disse timene eller er det inkludert i prisen uansett hvor lang tid det tar for dem å lære det?

PHP/MySQL. Database-tilkoblingen i Wordpress vil antageligvis ikke fungere om noen år når PHP ikke lengre fungerer uten bruk av PDO. Ja, det er sikkert noen år unna, men det kommer. Vil dere da fakturere kundene deres tusenlapper for å fikse dette? Hva om dere da ikke lengre driver web-geskjeften deres lengre? Da vil kundene stå med både skjegget OG barten i postkassen. Faktisk vil hele kroppen deres sitte fast i postkassen.

Antall filer på serveren. Ja, Wordpress har så inni granskauen med filer. Trenger man flere hundre filer for en hjemmeside hvor man bare vil si at man driver en rørlegger-bedrift?

Sikkhetskopiering. Hvem tar seg av den? Kunden selv eller leverandøren? Jeg vil tro at noen BØR gjøre det dersom noe skulle skje. Da er det ikke bare skjegget, barten og resten av kroppen som er fastlåst i postkassen, men hele nettstedet. Et dynamisk nettsted BØR sikkerhetskopieres med jevne mellomrom.

Kommentarfeltet. Dersom kunden vil gi brukerne muligheten til å kommentere artikler de skriver vil de oppleve at feltene OVERSVØMMES av dritt. Viagra, Cialis, penisforlengere...bare tre av hundrevis av eksempler. Ok....captcha. Installerer dere denne plugin'en gratis?

Dessuten. Wordpress installeres av en idiot (meg) på 10 minutter. Installering av et theme gjøres på 5. Jeg ser at det laveste noen tar betalt for en standard installasjon er oppimot 4,000. Er det fair for 15 minutters arbeid? Jeg mener...det er en timepris på 16,000 norske kroner...

Jeg vil avslutningsvis advare bedrifter mot å benytte seg av Wordpress. Ta iallfall en GRUNDIG titt på Wordpress sitt admin-område først. Enten ved å se YouTube-videoer eller søke etter tutorials.

Det samme gjelder vel ganske mye for Joomla, også. Themes...vil de alltid støttes og hva skjer med kunden når et theme ikke lengre fungerer? Sikkerhetskopiering, anyone?

Til slutt. Er det VIRKELIG nødvendig å sette opp en database for en enmanns rørlegger-bedrift som kun vil presentere sine tjenester ved hjelp av et enkelt nettsted? Nei, jeg vil tro det er totalt bortkastet. Rett og slett overkill. Omtrent som det er for en dverg å kjøpe en 100 kvadratmeter stor leilighet hvor det er 4 meter under taket.
 
A

aabbcc

Guest
Omtrent som det er for en dverg å kjøpe en 100 kvadratmeter stor leilighet hvor det er 4 meter under taket.

Nå kjenner jeg ikke så mange dverger, men jeg tror da de kjøper vanlige leiligheter og tilpasser dem, fremfor å spesiallage leiligheter hvor det er kjempelavt under taket.

Når jeg sier jeg ikke kjenner så mange dverger, så må det nevnes at jeg faktisk har vært på en bar hvor det bare jobbet dverger - the hobbit house i Manilla. Veldig spesielt.

aabbcc
 

Tonny Kluften

Administrator
Tipp topp å snakke om Wordpress, kommer bare bra ting og gode ideer ut av det :)

Mange av tingene du nevner her gjelder forresten alle slags CMSer.

Men jeg må si at det er dårlig av deg å ikke komme med noen alternativer og dokumentere punkt for punkt hvorfor alternativene er bedre. Men du er ikke en proff webutvikler og har kanskje lest mye fælt om WP og tatt det for god fisk, det er jo litt morsomt å kritisere det etablerte ikke sant? Men uansett, du må fortelle hva som er et bedre og billigere alternativ.

Kan du forresten også nevne de tingene med WP du syns er bra?

Jeg kan gjerne svare hvis du vil, eller er du ute etter å si at WP er dårlig? Samme det, here it comes.

Er dere SELV klar over sannheten? Klar over hvor mye kluss en slik installasjon kan medføre både deg/dere og kundene i fremtiden?

Ja, etter 1500-2000 installasjoner så er jeg klar over hvor lite kluss det er så jeg bruker det fortsatt.

Fett nok. Men Wordpress kommer med oppdateringer hele tiden. Hva skjer om 2 år? Vil Wordpress komme med en/flere oppdateringer som endrer en viktig del som får hele designet til å falle sammen og gir en ubrukelig møkkaside i retur? Hvor mange timer vil dere da fakturere kunden for å rette opp de feilene?

Wordpress kan komme med oppdateringer som ødelegger et theme. Men det gjør ikke noe, oppdateringene er godt dokumenterte. Og kundene mine får selvsagt fikset det gratis.

Så har vi plugin-helvetet. Ja, en jungel av plugins. Samme problemet her. Vil ALLE fremtidige Wordpress-oppdateringer støtte de plugins dere eventuelt bruker på kundens nettsider?

Ikke noe problem. Det skjer at plugins blir ødelagte, men det er meget enkelt å bytte en ødelagt plugin. Og når man bruker plugin som koster penger så blir pluginsene oppdaterte i takt med Wordpress.

Administrasjonsområdet. Et kaos. Igjen....face it! Med mindre man har jobbet med Wordpress i X antall år er det et sant hel**te å sette seg inn i det. Gir dere kundene deres all den opplæring det tar for dem å forstå dette området? Isåfall er det snakk om et titalls timer for de kundene som kanskje ikke tar ting med en gang. Fakturerer dere for disse timene eller er det inkludert i prisen uansett hvor lang tid det tar for dem å lære det?

Det du sier om at det er vanskelig er feil. Det er f.eks. meget enkelt for kundene mine å lære seg det de trenger, de får en manual og gratis support på opplæring. Jeg bruker 30 min. pr. kunde på dette.


PHP/MySQL. Database-tilkoblingen i Wordpress vil antageligvis ikke fungere om noen år når PHP ikke lengre fungerer uten bruk av PDO. Ja, det er sikkert noen år unna, men det kommer. Vil dere da fakturere kundene deres tusenlapper for å fikse dette? Hva om dere da ikke lengre driver web-geskjeften deres lengre? Da vil kundene stå med både skjegget OG barten i postkassen. Faktisk vil hele kroppen deres sitte fast i postkassen.

Alle datasystemer endrer seg med tiden. Men kundene mine får sider som virker uansett så det er gratis for dem hvis det skjer noe slikt du skisserer (selv om det er 15 år til). Hvis jeg legger ned så står 100.000 andre wordpressleverandører og venter på kunder så nettopp fordi jeg bruker Wordpress vil aldri kundene stå med skjegg eller andre kroppsdeler i postkassa.

Antall filer på serveren. Ja, Wordpress har så inni granskauen med filer. Trenger man flere hundre filer for en hjemmeside hvor man bare vil si at man driver en rørlegger-bedrift?

Nei, men hvem bryr seg om antallet.

Sikkhetskopiering. Hvem tar seg av den? Kunden selv eller leverandøren? Jeg vil tro at noen BØR gjøre det dersom noe skulle skje. Da er det ikke bare skjegget, barten og resten av kroppen som er fastlåst i postkassen, men hele nettstedet. Et dynamisk nettsted BØR sikkerhetskopieres med jevne mellomrom.

Stort sett alle serverleverandører tar backup så det er ikke noe problem. Man må bruke en av dem.

Kommentarfeltet. Dersom kunden vil gi brukerne muligheten til å kommentere artikler de skriver vil de oppleve at feltene OVERSVØMMES av dritt. Viagra, Cialis, penisforlengere...bare tre av hundrevis av eksempler. Ok....captcha. Installerer dere denne plugin'en gratis?

Så du vil ikke ha nettsteder i verden hvor det går an å kommentere :D
Akismet er bra nok, den leveres av Wordpress selv og er gratis.

Dessuten. Wordpress installeres av en idiot (meg) på 10 minutter. Installering av et theme gjøres på 5. Jeg ser at det laveste noen tar betalt for en standard installasjon er oppimot 4,000. Er det fair for 15 minutters arbeid? Jeg mener...det er en timepris på 16,000 norske kroner...

Skjønner at du er amatør og ikke lever av å utvikle nettsteder. Da hadde du visst at ting ikke foregår på den måten der. Går ikke mer inn på det her fordi alt blir gammelt nytt i den saken. Søk tråder her på WF hvis du vil lese mer om det emnet.

Til slutt. Er det VIRKELIG nødvendig å sette opp en database for en enmanns rørlegger-bedrift som kun vil presentere sine tjenester ved hjelp av et enkelt nettsted? Nei, jeg vil tro det er totalt bortkastet. Rett og slett overkill. Omtrent som det er for en dverg å kjøpe en 100 kvadratmeter stor leilighet hvor det er 4 meter under taket.

Ja, det er veldig nødvendig. 90% av kundene mine krever en enkel måte å oppdatere sidene sine på.
 
Sist redigert:
det er jo litt morsomt å kritisere det etablerte ikke sant?

Nei, men det er jysla trist å se at det finnes X antall amatører i Norge som installerer Wordpress, suger unødvendige tusenlapper ut av bedrifter som ikke kan en dritt om emnet. I tillegg våger de å kalle seg webutviklere. De fleste kan ikke noe annet PHP enn <?php echo 'Hello World'; ?>

Hva gjør du dersom en kunde spør om en funksjon Wordpress ikke har som standard? Kan du nok til å modifisere koden eller må du henvise til noen som faktisk driver EKTE webutvikling?

Ja, etter 1500-2000 installasjoner så er jeg klar over hvor lite kluss det er så jeg bruker det fortsatt.

For dine kunder er det den første. Hvor lang/kort tid brukte du på å lære deg å bruke Wordpress første gangen? Helst et ærlig svar.

Wordpress kan komme med oppdateringer som ødelegger et theme. Men det gjør ikke noe, oppdateringene er godt dokumenterte. Og kundene mine får selvsagt fikset det gratis.

Så om oppdateringen ikke støtter themet du har installert vil du ikke installere oppdateringen?

Ikke noe problem. Det skjer at plugins blir ødelagte, men det er meget enkelt å bytte en ødelagt plugin. Og når man bruker plugin som koster penger så blir pluginsene oppdaterte i takt med Wordpress.

Så dersom utvikleren bestemmer seg for å ikke videreutvikle plugin'en, så...?

Det du sier om at det er vanskelig er feil. Det er f.eks. meget enkelt for kundene mine å lære seg det de trenger, de får en manual og gratis support på opplæring. Jeg bruker 30 min. pr. kunde på dette.

Hvilken manual snakker vi om? En engelsk PDF? Og dersom de trenger mer enn 30 minutter, så...? Med tanke på at du har gjort det 1500-2000 ganger, vil jeg tro du synes det er enkelt. Kunne du ikke heller brukt 1 tme på å lært dem hvordan de skulle gjort det hele selv? Hvis de lærer så fort, altså. Eller nei...det er vel ikke så mye penger i det.

Alle datasystemer endrer seg med tiden. Men kundene mine får sider som virker uansett så det er gratis for dem hvis det skjer noe slikt du skisserer (selv om det er 15 år til). Hvis jeg legger ned så står 100.000 andre wordpressleverandører og venter på kunder så nettopp fordi jeg bruker Wordpress vil aldri kundene stå med skjegg eller andre kroppsdeler i postkassa.

Forteller du kundene dine at de kan regne med at dette KAN skje?

Stort sett alle serverleverandører tar backup så det er ikke noe problem. Man må bruke en av dem.

Jeg regner med at du informerer dine kunder, samt veileder dem om hvilken host de bør bruke.

Så du vil ikke ha nettsteder i verden hvor det går an å kommentere. Akismet er bra nok, den leveres av Wordpress selv og er gratis.

Jo, selvfølgelig ønsker jeg at det er et kommentarfelt. Men Akismet er ikke elsket av alle; tvert imot. Søk Google etter "Wordpress Akismet Sucks" så får du 66,000+ resultater.

Skjønner at du er amatør og ikke lever av å utvikle nettsteder. Da hadde du visst at ting ikke foregår på den måten der. Går ikke mer inn på det her fordi alt blir gammelt nytt i den saken. Søk tråder her på WF hvis du vil lese mer om det emnet.

Ja, jeg er amatør når det gjelder Wordpress, Joomla og annet skvæl. Så istedenfor å lære meg alt om Wordpress for å være med dere "store-gutta" har jeg valgt å studere PHP + MySQL istedenfor. Det er bedre å lære custom webutvikling slik at noen kan utføre det dere Wordpress-guruer ikke takler. Og dessuten...Norge trenger DEFINITIVT ikke flere Wordpress-installatører nå. Ja, jeg kaller dere installatører, for det er stort sett alt dere gjør. Å kalle det "utvikling av nettsteder" er bare tull. Og ved å ta en titt på ditt eget nettsted, tonny.no, vil jeg påstå at du selv også er amatør. Mer sier jeg ikke...

Ja, det er veldig nødvendig. 90% av kundene mine krever en enkel måte å oppdatere sidene sine på.

Isåfall...om du kan mer enn å installere Wordpress kan du jo lage din egen CMS som er mer oversiktlig og brukervennlig; det skal ikke mye til. Og ja...det er faktisk flere enn meg som synes admin-området i Wordpress suger.

Nei, men hvem bryr seg om antallet.

Alle filene som skal lastes inn unødvendig for å vise en singel side der det står at Johnny-Johnny AS legger nye rør på badet. Dessuten spurte jeg ikke om det var for mange, jeg spurte om Johnny-Johnny AS virkelig TRENGTE 200+ filer for å si at han legger nye rør på badet.

Men! Det finnes positive ting med Wordpress. For eksempel å bruke det til det det opprinnelig var laget for...blogging. Wordpress er også helt uslåelig når det kommer til SEO og synlighet i Google (og andre søkemotorer).

Skulle jeg startet med blogging ville jeg definitivt valgt Wordpress om jeg hadde hastverk. Om ikke ville jeg ha laget mitt eget CMS der jeg kjente all kode og visste EKSAKT hva som gjorde hva. Men etter 1500-2000 installasjoner kjenner du nok Wordpress som din egen lomme. Kanskje bedre.

Det finnes vel ingen alternativer til Wordpress. Ikke som er gratis, iallfall. Betalte alternativer finnes det nok mange av, men dere Wordpress-installatører (selvdefinert som webutviklere) vil vel helst ha noe som er gratis for å maksimere inntekten.

Hadde det ikke vært for Wordpress ville jeg definitivt ha startet som web-utvikler. Nei, ikke Wordpress-installatør, men å produsert skreddersydde løsninger tilpasset den enkelte kunde. Med de prisene dere opererer med er det umulig. Så faktisk har Wordpress (og dere) ødelagt all den kunsten som ligger bak å lage et bra nettsted. Last ned Wordpress og jobb max 1 time, og tjohoo...det var det nettstedet. "Sånn. Det blir 4,000 +mva. NESTE!".

Og igjen...helt til slutt: Det er forskjell på en webutvikler og en Wordpress-installatør ;)
 
Skjønner at du nettopp har begynt å studere ja... Tror du kommer til å gremmes kraftig om du leser dette på nytt etter å ha fått deg litt mer kunnskap og erfaring :)

Jeg kommer til å gremmes over at jeg kritiserte Wordpress-installatører etterhvert som jeg lærer seriøs webutvikling?

Skjønner ikke helt poenget ditt (om du har noen) eller sammenhengen der...
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
For 10-15 år siden satt kompisene mine og jeg med HTML-koder og var utrolig stolt over hver enkelt side vi laget i løpet av en uke. I dag går det i WP og alt er mer effektivt.

Jeg husker en av mine første kunder som skulle ha seg en nettside. Han sammenlignet det hele med en bil: "Jeg vil ikke vite hva som foregår under panseret (bak nettsiden), men alt skal gå som smurt." og "Aller helst vil jeg samtidig kunne oppdatere selv".

Det er prisverdig at du har integritet til å ville ha et komplett eieforhold til det du utvikler.

Men: Den dagen du selv oppdager at du bruker CMS'et eller nettsiden du utviklet til bedrift X som utgangspunkt når bedrift Y banker på døra for å få en nettside, er nok den dagen du oppdager at tilbud som WP er good for business.
 

Tonny Kluften

Administrator
Hehe, du er veldig naiv Kong Harry. Ung og fremadstomende og tar oppgjør :D
Det du ikke tenker på er at en webutvikler må jobbe med et system som kan brukes til 500 helt forskjellige nettsider som har forskjellige behov. Skulle man kodet nettsider fra bunnen med PHP og HTNL ville ingen småbedrifter eller nystartede bedrifter hatt råd til nettsider. Dette er sånne ting du ikke vet om og tenker på fordi du ikke jobber med det. Det er bedriftenes behov som bestemmer hvilket CMS man kan bruke.

Hadde du fulget med her på WF så hadde du nok visst at mange her på WF som bruker Wordpress er ekstraordinært dyktige på PHP og HTML/CSS.

Sjekk ut denne forresten, noe for deg: The Flat Earth Society

Hva gjør du dersom en kunde spør om en funksjon Wordpress ikke har som standard? Kan du nok til å modifisere koden eller må du henvise til noen som faktisk driver EKTE webutvikling?
Jeg ordner selvfølgelig dette for kunden.

For dine kunder er det den første. Hvor lang/kort tid brukte du på å lære deg å bruke Wordpress første gangen? Helst et ærlig svar.

Kundene lærer seg ikke Wordpress, de lærer å legge inn innhold selv.

Så om oppdateringen ikke støtter themet du har installert vil du ikke installere oppdateringen?

Oppdateringen installeres og koden i themet endres.

Så dersom utvikleren bestemmer seg for å ikke videreutvikle plugin'en, så...?

Så bytter jeg plugin eller endrer pluginen slik at den fungerer.

Hvilken manual snakker vi om? En engelsk PDF? Og dersom de trenger mer enn 30 minutter, så...? Med tanke på at du har gjort det 1500-2000 ganger, vil jeg tro du synes det er enkelt. Kunne du ikke heller brukt 1 tme på å lært dem hvordan de skulle gjort det hele selv? Hvis de lærer så fort, altså. Eller nei...det er vel ikke så mye penger i det.

Min egen manual jeg har skreddersydd til kundene mine sitt behov. Bruker de 2 timer, 4 timer eller hva som helst så er det inkludert i prisen. Men de bruker ikke så lang tid fordi det de skal gjøre er enkelt.

Forteller du kundene dine at de kan regne med at dette KAN skje?

Det er ikke relevant, det vil ikke skje på 15 år. Og det er urelevant som et minus med WP.

Jeg regner med at du informerer dine kunder, samt veileder dem om hvilken host de bør bruke.

Selvfølgelig, hvorfor skulle jeg ikke det? Merkelig spørsmål.

Jo, selvfølgelig ønsker jeg at det er et kommentarfelt. Men Akismet er ikke elsket av alle; tvert imot. Søk Google etter "Wordpress Akismet Sucks" så får du 66,000+ resultater.

Hvis du hadde giddet å teste selv så ville du sett hvor effektiv Akismet er. Men du er en teoretiker og sluker andres ord rått.

Ja, jeg er amatør når det gjelder Wordpress, Joomla og annet skvæl. Så istedenfor å lære meg alt om Wordpress for å være med dere "store-gutta" har jeg valgt å studere PHP + MySQL istedenfor. Det er bedre å lære custom webutvikling slik at noen kan utføre det dere Wordpress-guruer ikke takler.
Wordpress har ingen begrensninger på brukerfunksjoner. Du vil bare påføre kunden en kostnad på 10000-vis av kroner ved å kode hver bidige snutt fra bunnen av. Men ja, klart vi trenger PHP utviklere som tar 1000 kroner timen også.

Isåfall...om du kan mer enn å installere Wordpress kan du jo lage din egen CMS som er mer oversiktlig og brukervennlig; det skal ikke mye til. Og ja...det er faktisk flere enn meg som synes admin-området i Wordpress suger.
Man kan lage sitt eget CMS til en kostbar pris, prisen må betales av noen (kunden) senere.


Men! Det finnes positive ting med Wordpress. For eksempel å bruke det til det det opprinnelig var laget for...blogging. Wordpress er også helt uslåelig når det kommer til SEO og synlighet i Google (og andre søkemotorer).

Du må oppdatere SEO-kunnskapene dine litt. Wordpress er ikke bedre for SEO enn en bra nettside laget i HTML.

Det finnes vel ingen alternativer til Wordpress. Ikke som er gratis, iallfall. Betalte alternativer finnes det nok mange av, men dere Wordpress-installatører (selvdefinert som webutviklere) vil vel helst ha noe som er gratis for å maksimere inntekten.
Det finnes ingen bedre betalte alternativer heller som er så fleksible.
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
En av de største grunnene for kunder til å velge wordpress, drupal ol. fremfor egenutviklede cms, er at de ikke blir låst til leverandøren. Det er mye lettere/billigere å bytte leverandør av standardiserte produkter/tjenester.

Det er veldig mye lettere å få inn en ny programmerer til å videreutvikle en wordpress-side enn noe hjemmesnekra som kanskje til og med er beskyttet av copyright. Det er mye mer sannsynlig at et egenutviklet CMS ikke blir videreutviklet eller at leverandøren går konk, enn at wordpress blir borte.

Jeg sitter i et prosjekt nå hvor et firma går fra noe egentutviklede greier til drupal, fordi programmereren slutter i firmaet, og det er mer eller mindre umulig for noen andre å sette seg inn i koden og gjøre nødvendige oppdateringer. Hadde dette firmaet brukt drupal/wordpress/joomla (som programmereren faktisk anbefalte) for 3-4 år siden, så hadde de spart et par millioner nå.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg kommer til å gremmes over at jeg kritiserte Wordpress-installatører etterhvert som jeg lærer seriøs webutvikling?

Skjønner ikke helt poenget ditt (om du har noen) eller sammenhengen der...

Det du misforstår er at det går helt fint an å drive seriøs webutvikling - for ikke å snakke om webdesign - selv om man benytter seg av wordpress. Selv uten å kunne noe annet enn html, css og grafisk design er det fint mulig å modde et wordpresstheme til det ugjenkjennelige, men skal man gjøre mer fancy ting er det naturligvis en kjempefordel å kunne endel php også, hvor mye man må kunne avhenger selvsagt av hvor fancy ting man skal gjøre, men selv litt triksing med noe så basic som if/else kan fikse MYE.

Selv lager jeg massevis av veldig custom tilpasninger - noen ganger utvider og/eller tilpasser eksisterende plugins/themes, noen ganger er det bare småting som trengs, og noen ganger må alt gjøres helt fra bunnen av, og man sitter med enten et helt nytt custom theme og/eller egne plugins. F.ex. har jeg laget noen egne plugins som tar seg av endel "faste" punkter så jeg slipper å enten legge inn samme kode hundre ganger eller å gå gjennom masse innstillinger for ting jeg "alltid" gjør.

Mange gjør bare installasjon osv, men selv da er det å sette opp en standardinstallasjon av Wordpress og å legge inn et nytt theme den aller minste delen av jobben, så selv om DET er gjort på et kvarter er jobben VELDIG langt fra ferdig, ellers ville du virkelig etterlate kunden i den situasjonen du selv kritiserer - nemlig at de ikke aner hva mer som skal gjøres og de må finne ut av alt selv.

Samtidig - noen ganger får man også kunder som bare har helt basic behov, f.ex. et transportfirma som akkurat ringte meg. De trenger rett og slett ikke noe mer enn en helt basic side, og da blir naturligvis prisen deretter. Hvor mye tid det tar? Tjah, i underkant av en dag tenker jeg - til dels fordi jeg bruker noen av de løsningene jeg har laget fra før, så jeg slipper å gå gjennom alt av faste ting for hver gang, ellers ville det ha tatt noen timer til, men det meste av tiden vil rett og slett gå til å snakke med kunden, fikse litt her, flikke på bilder og tekst.

MEN - da skal man naturligvis også ha litt betalt for det arbeidet man har gjort tidligere (altså de løsningene jeg har laget tidligere som jeg gjenbruker), akkurat som at det skal lønne seg å ta utdannelse. Hvorfor tjener f.ex. en tannlege en mill i året? Jo, fordi han har kunnskap ikke så mange andre har, vi betaler for at han gadd å sitte lenge på skolebenken, når han i stedet kunne ha begynt å jobbe med noe annet rett etter vgs. På samme måte - har man f.ex. laget en supersmart løsning som kan gjenbrukes, så har sannsynligvis det tatt litt tid, og da skal (eller bør ihvertfall) man ta litt betalt for det. Ikke "fullt ut" betalt fra hver kunde naturligvis, men litt fra hver, og dermed når det er noe som gjenbrukes ofte så lønner det seg for begge parter, både utvikler og kunden.
 
Sist redigert:

Rismoen

Medlem
Om folk vil ha billige nettsider, så gi folk billige nettsider.

Hadde folk hatt behov for dine dyre nettsider der alt var egenutviklet, så hadde ikke du engang hatt tid til å skrive denne posten.

Skal du du drive business eller ikke?
 

adeneo

Medlem
Wordpress er selvfølgelig bare elendighet, og ødelegger hele nettet, men det er dessverre ikke til å stikke under en stol at det også virker.

Det er enkelt å sette opp nettsider for bestemor, webdisignere og apekatter, og det er raskt og enkelt å publisere innhold for de som er kun er brukere og ikke skjønner et kvekk.

wordpress.png



Ellers, så er jeg egentlig ganske enig med denne nettsiden.
 
Topp