Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lønner det seg å kjøre Adwords i jula og januar?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nei, desember og januar er ulønnsomme måneder for norsk netthandel. Anbefaler alle som drifter Adwords-kampanjer å skru disse av eller justere ned 10% av nåværende bud i disse periodene.

Gjerne November også.


:D
 

alterego

Medlem
Så lenge Google Adwords er klikkbasert og ikke visningsbasert, ser jeg ingen grunn til å redusere bud/omfang på Adwords-annonser.

At lønnsomheten/konverteringsgraden varierer i løpet av året er klart og for mange skiller julehandelen seg fra andre deler av året. Men å skru av eller redusere forstår jeg ikke argumentasjonen for?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har du noen undersøkelser å vise til som understøtter dette? For hvis jeg ikke husker helt feil så øker nettbruken i romjulen....

Selvfølgelig kan jeg understøtte dette. Alle bør justere ned Adwords rundt juletider - folk handler mindre, søker mer uten mål og mening, sender flere kundehenvendelser og generelt så er dette høysesongen for internettroll. Her er kilden: http://bit.ly/13H1pC7
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Fra spøk til alvor, her er noen av mine egne funn fra de mange titalls Adwords-kontoene vi drifter. Ingen imperisk data som grunnlag, bare observasjoner som selvfølgelig kan være feil:

  • Klikkpriser går opp nov-jan. Dette er jo høysesong for norsk netthandel generelt og mange kjører ekstra hardt på i denne perioden.
  • Selger du ikke typiske julegave-produkter, så kan det bli verre å få til en god ROI i denne perioden.
  • Gode salg gjennom romjulen også - mange kjøper "julegaver" til seg som ikke lå under juletreet. Andre supplerer til gaver de har fått (f.eks har du fått alpinski, så kjøper du kanskje ny skihjelm selv).
  • Juletid er familietid. Da blir det ofte overført eierskap på f.eks hytter og hus som trenger nytt innhold.
  • Juletid er familietid. Ofte har far og mor god til å planlegge innkjøpene som har blitt utsatt gjennom hele høsten.
  • Digitale gaver selges helt opp til juleaften (i fjor kjøpt jeg USA tur til dama i ren desperasjon fordi jeg ikke hadde kjøpt noe annet!)
Vår generelle oppfatning er at romjula er en god tid for salg. Har du jevnt over god ROI resten av året vil du ha det nå også.
 

Tonny Kluften

Administrator
Folk handler ikke like mye hele tida i alle bransjer. F.eks. fredager 1400-1800 kan det være slik at folk reiser og bare bruker opp klikka dine på vindusshopping. Så det lønner seg å ta en titt på om det er tidspunkter du aldri selger noe på, og så la være å annonsere de tidene. På den annen side vil du da miste de som klikker og lagrer sida di for så å kjøpe når de kommer hjem/senere...
 
Topp