Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sette opp VPS

Har nylig bestilt en VPS-løsning hos Pro ISP, men har egentlig ikke greie på dette i det hele tatt. Jeg tenkte f.eks. at jeg skulle velge en Ubuntu-løsning, siden jeg er vant med det, men det er jo 100 forskjellige ting å velge mellom. Når det står Ubuntu 12.04 LAMP x64, kunne jeg da like gjerne valgt Ubuntu 12.04 x64 og installert LAMP selv?

Forslag til steder jeg kan lese meg opp på dette, og lære litt mer om VPS?
 

adeneo

Medlem
Ja, å installere en LAMP server på Ubuntu er så enkelt som

Kode:
apt-get install lamp-server

så det kan du nok sikkert klare selv, men du bør nok finne en guide til hvordan du setter opp ting best mulig etter at alt er installert
 
Ja, å installere en LAMP server på Ubuntu er så enkelt som

Jada, dette har jo gjort på min egen PC så det skal jeg få til, bare jeg finner ut hvordan jeg får tilgang til server, men det skal jeg få til. Ser det er mange versjoner av Ubuntu å velge i; er det noen grunn til å velge noe annet enn den nyeste?
 

Camillafr

Medlem
Ok, da ville jeg heller valgt 12.04 om den er tilgjengelig?
Men du har nok helt rett i at du i utgangspunktet bare kan installere Ubuntu 12.04 x64 og så LAMP i etterkant.

Siden Proisp har servermaler er det jo egentlig greit å bare benytte deg av en av de, om ikke du liker å drive med sånt selv. Å installere LAMP er som sagt bare en kommando og så litt konfigurasjoner, så er den oppe å kjører.
 

adeneo

Medlem
Aha, jeg trodde du mente Ubuntu kun på serveren, de fleste bruker tross alt Windows, men dersom du bruker Ubuntu på din egen maskin også, så er OpenSSH allerede bygget inn, og da er det helt riktig bare "ssh brukernavn@ip-adresse"
 
dersom du bruker Ubuntu på din egen maskin også

Jepp! Nå har jeg i alle fall installert LAMP, og det ser ut til å virke. Jeg også har opprettet en DNS zone og pekt et domene til serveren.

Kan jeg nå bare installere et kontrollpanel (Hvilket gratis anbefales?), og vips, så fungerer det som et vanlig webhotell?
 
Topp