Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sette opp VPS

Det kan komme unødvendige komplikasjoner når det allerede er installert.

Fordi Apache, PHP osv kommer med ZPanel? Trenger man egentlig noe kontrollpanel? Det er jo relativt fort gjort å installere Laravel, PhpMyAdmin, WordPress og ligende uansett. Det er vel ikke noe vanskeligere enn det var å gjøre det lokalt går jeg utifra. Men det er kanskje lettere å holde orden hvis man har mange domener?
 

adeneo

Medlem
Nei, du trenger ikke et kontrollpanel, alt kan gjøres raskere og enklere fra kommandolinje i SSH, men læringskurven er betydelig brattere og det er selvfølgelig ikke bare pek og klikk.
 

adeneo

Medlem
FileZilla er sikkert fint det, men det er FTP, som er godt egnet til å laste opp filer osv.
 

erlsae

Medlem
Du trenger i bunn og grunn ikke noe kontrollpanel. Det fungerer like så greit å kjøre kommandoer, kommandoer som du finner på google så lenge du vet hva du skal. FileZilla er perfekt til å laste opp filer, bruker det selv på min VPS og fungerer utmerket.
 
FileZilla er perfekt til å laste opp filer, bruker det selv på min VPS og fungerer utmerket.

Nå sliter jeg med å koble meg til server med FileZilla. Jeg går til instillinger for å legge til den private nøkkelfilen, men får bare "Filen '/home/user/.ssh/id_rsa' er ikke i et format som er støttet av FileZilla."
 
I guiden jeg følger står det "Alternatively you can use the pageant tool from PuTTY to manage your keys" under feltet for nøkkelfiler, men i mitt FileZilla-vindu står det "Alternativt kan du bruke ditt operativssystems SHH-agent. For å gjøre dette, sjekk at SSH_AUTH_SOCK-miljøvariabelen er satt".

Kan det ha noe med dette å gjøre, og hvordan løser jeg evt. det?
 

Camillafr

Medlem
Du må sette opp FTP-server på serveren.
Eventuelt logge på med SFTP.
Antar at om du prøver å logge til via FileZilla med din IP, ssh-bruker og passord og port nummer 22.
22 er sftp, mens 21 er vanlig ftp.

Du skal ikke måtte trenge noe sertifikat på den måten der.
 

Camillafr

Medlem
Du får nok permission denied fordi at du ikke har skrivetilgang til den mappen du laster opp til.
Så logg inn med ssh og skriv noe sånt som:
sudo chown -R mappenavn dittbrukernavn
 
Topp