Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er forumet på vei ut av kontroll?

Stoppet

Banned
Jeg føler at oftere og oftere postes det veldig negative og spydige tilbakemeldinger på tråder her på forumet. Mange tråder blir fullstendig ødelagt og meningsløse ved at fokus tas bort fra opprinnelig spørsmål som ble postet.

Selvfølgelig må man kunne komme med kritikk, men hvorfor blir den så ofte vinklet negativt?

Burde ikke moderatorene være strengere og følge opp slike tråder og kommentarer?

Jeg håper for all del at ikke dette forumet utvikler seg til å bli likt norskwebforum.no, hvor noen få kverulanter sprer eder og galle og ødelegger hele forumet.

Håper at noen snart tar denne negative utviklingen på alvor og får tatt det ved roten før det får skikkelig grobunn.

For alt jeg vet kan dette være en ønsket utvikling fra forumets ansvarlige, men jeg håper for all del ikke det. Jeg håper det kan gå videre som et seriøst forum med vekt på fag, kunskap og et ærlig ønske om å hjelpe hverandre videre.
 

adeneo

Medlem
Synes stort sett at forumet er veldig bra og innlegg og kommentarer seriøse. Men ser nok at enkelte av og til (meg selv inkludert), kan ha en tendens til å kritisere fremfor å være konstruktive i tilbakemeldinger og kommentarer.

Det må være lov å stille dumme spørsmål, vi er ikke alle like erfarne.:)

Har du endret mening i løpet av de siste par ukene siden du skrev det ovenfor ?
 

Stoppet

Banned
Ja så absolutt @adeneo. Som skrevet så synes jeg oftere og oftere nå i det siste at det har sklidd ut desverre. I mitt tidligere innlegg baserte jeg også mesteparten av innholdet på tråder jeg selv har startet eller vært involvert i. Det jeg nå skriver baserer seg på at jeg har lest gjennom mye annet også for å sjekke om det har vært noe i følelsen som har sneket seg frem i det siste.
 

BlitZz

Member
Tror ikke det er på vei ut av kontroll. Negativitet vil det alltid være uansett hvor du er i verden, men på forumet føler jeg det går som en berg og dalbane. Det får vi heller bare leve med :)
 

Stoppet

Banned
Er kommentarer som:

"Du skriver at du er en "Norsk webdesigner fra Stord". I mine yngre dager bygde jeg en hytte i hagen, men jeg tror det ville blitt feil å kalle meg selv snekker av den grunn."

eller


"Hvis du virkelig vil satse på en karrière innenfor webdesign, så kan det være lurt å vente med å hyle ut at du er en webdesigner til du har noen litt bedre referanser å vise til."

eller

"Isteden for å kaste bort tiden med å lage slike hjemmesider du gjør nå, bør du heller ta boka (eller Google) og lese deg veldig opp på diverse områder."

helt uproblematisk å skrive som tilbakemeldinger her på forumet?
 

erlsae

Medlem
Ser ikke problemet med å være litt kvass. Og spesielt ikke når dette er et forum for web! Er det noen som ønsker tilbakemelding på en nettside, så gir jeg de en tilbakemelding slik jeg ser den. Om jeg mener det har vært gjort en dårlig jobb, så skriver jeg det. Er det en god jobb som har blitt gjort, så skriver jeg det.

Tror enkelte her må bare finne seg i at folk er forskjellig og folk har ulike synspunkt på ting...

norskwebforum.no er veldig, veldig nær å bli begravd, men ikke fordi noen
få kverulanter sprer eder og galle og ødelegger hele forumet.

Grunnen er vel heller at de som står bak forumet ikke fulgte med i timen mens tiden gikk!
 
Hvis man spør om tilbakemeldinger på et åpent forum, vil man selvfølgelig få noen kommentarer som kan tolkes som spydige. Slik er det, og slikt får man tåle. Vi har alle vært der.
Jeg personlig liker brutal ærlighet når jeg spør om tilbakemeldinger. Stikker litt i begynnelsen, men det er den absolutt beste måten å arbeide effektivt på. Bedre å høre slikt tidlig i starten av et prosjekt (eller i karrièren), enn å smøre på med falskt håp når man i realiteten ser at det er dødfødt.

MEN, det er forskjell på det å være brutalt ærlig og det å være spydig, selv om balansen noen ganger er hårfin og vanskelig å skille mellom.
Kunsten er nok heller å ikke være så hårsår, og heller ignorere kommentarer man tolker som spydig. Det er ingen hemmelighet at internett i 2015 er fulle av troll som skjuler seg bak et alias. Selvfølgelig kan det være vanskelig å la en "spydig" kommentar stå urørt, men jeg mener det veies opp med at det finnes såpass mange oppegående personer her på forumet som aktivt bidrar.

Moralen er: skal man være med på leken, får man tåle steken.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Jeg personlig liker brutal ærlighet når jeg spør om tilbakemeldinger. Stikker litt i begynnelsen, men det er den absolutt beste måten å arbeide effektivt på.

Ikke alle liker det samme som deg.

Effektivt, kanskje det, men ikke akkurat det mest inspirerende for unge uerfarne folk som prøver nye ting. Å være brutalt ærlig misfortås ofte, med god grunn. Og det er fordi vi sjelden er brutalt ærlig i livet utenfor Internett. Så det kan være greit å si ting på samme måte her på forumet som man vile gjort face to face med en person. Generelt sett fungerer konstruktiv kritikk bedre enn brutal ærlighet.

For eksempel så kan man ikke forvente særlig mer samarbeid fra en person hvis man sier det til en person i et møte, det er ikke konstuktivt å snakke slik:
"Hvis du virkelig vil satse på en karrière innenfor webdesign, så kan det være lurt å vente med å hyle ut at du er en webdesigner til du har noen litt bedre referanser å vise til."
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er mange måter å si noe på og jeg liker den spørrende stilen veldig godt, som flere her bruker. Tror jeg slenger inn et spørsmålstegn med det samme?
For et par år siden oppfordret Tonny at alle skulle bruke et bilde av seg selv som avatar-bilde, noe som jeg tror bidrar til å forstå at vi snakker med folk. Faktisk må det være ganske så mange år siden, når jeg ser bildet mitt... ;-)
Jeg tror også at det er bra med innlegg som denne av og til, for å påminne oss å være litt snill; litt berg- og dalbane blir det vel dermed.
 
Og det er fordi vi sjelden er brutalt ærlig i livet utenfor Internett
Interessant diskusjon :)

Du er i en klesbutikk og prøver ut noen nye klær. Du er litt usikker på om de klærne du valgte kler deg, så du går til en butikkansatt og spør om en tilbakemelding. Hva hadde du foretrukket å høre, @Tonny Kluften ?
1. "Ser forsåvidt greit ut det. Men tror ikke det er helt riktig farge du har valgt. Kanskje prøve det sammen med røde bukser?"
2. "Nei, du kledde absolutt ikke de klærne der. Jeg synes du skal gå for en annen stil. Hva med den her?"
3. "Du ser ut som en spontanabort...."

Når man først spør om en tilbakemelding så ønsker man som regel ærlige og konkrete svar? Svar som ikke er spydige, men heller ikke vage svar som gjør at man kaster bort tid og/eller penger på noe som aldri kommer til å bli bra.

For eksempel så kan man ikke forvente særlig mer samarbeid fra en person hvis man sier det til en person i et møte, det er ikke konstuktivt å snakke slik:
"Hvis du virkelig vil satse på en karrière innenfor webdesign, så kan det være lurt å vente med å hyle ut at du er en webdesigner til du har noen litt bedre referanser å vise til."
Det å gi tilbakemeldinger er selvfølgelig veldig situasjonsbestemt. På eksemplet du bruker over så så jeg at personen selger hjemmesider og kaller seg selv for webdesigner. Hadde dette vært en person som ønsket tilbakemelding på en hobbyhjemmeside, hadde jeg selvfølgelig pakket ordene mine godt inn.
Men når man er i den businessen man er, er det ikke bedre å høre slikt tidlig i utviklingen av et prosjekt, enn å få huden full på et kundemøte? Jeg tror å høre slikt fra en kunde er langt mer demotiverende.

For 3 år siden kjøpte jeg råtten kylling fra en Rema1000 butikk. Jeg har ikke kjøpt kylling der igjen, og kommer heller aldri til å gjøre det. Samtidig fortalte jeg mine venner om min opplevelse.

Samtidig tror også vi snakker litt forbi hverandre, Tonny, da du snakker om generell oppførsel. Jeg snakker kun om når folk ønsker tilbakemeldinger - at når spør om tilbakemeldinger på et åpent forum må man virkelig tåle litt negativ kritikk.
Det er veldig mye jeg ikke er ekspert på når det kommer til f.eks webutvikling og da vil ihvertfall jeg høre hva som er negativt.

Nå blir jeg sikkert jeg skyteskive på neste prosjekt jeg ønsker en tilbakemelding på... come at me ;)
 

adeneo

Medlem
Til vedkommendes forsvar, så har vel alle begynt et sted, og det står mer respekt av å lage en nettside fra bunnen som kanskje ikke ser ut som Swiss eller Range Rover, enn å hive seg på Wordpress, laste ned et theme, trykke på to knapper, og kalle seg "webdesigner" ?
 

Rismoen

Medlem
Er det plutselig ikke mulig å gi ærlige og gode tilbakemeldinger UTEN å være spydig eller frekk?

--

Gratulerer med dagen, det er 17. mai!

Vanligvis så oppretter folk tråder når det er spesielle anledninger som jul, påske, 17. mai osv... De ønsker medlemmene en fin jul, en trivelig påske eller en god 17. mai feiring.

Det er ikke tilfelle i dag/år - er dette et tegn på at stemningen ikke er HELT på topp for tiden? Kanskje det faktisk ligger noe i det TS skriver (?)

Selv så syntes jeg forumet er alt annet enn hyggelig for tiden.
 

Tony J

Alle skal få
Noe kan handle alder og erfaring. Uansett er det forum-eier @Tonny Kluften sitt ansvar å reagere på ting som blir skrevet her. Ditt ansvar er å velge hvem du vil høre på. Får du 5 tilbakemeldinger og 2 er spydige anbefales det å ta til deg de 3 konstruktive. Alternativt kan du skrive en beskjed til Tonny og høre om han kunne ha reagert på de 2 spydige kommentarene som gjorde at du ble følsom. Jeg anser at forum-eier har stor interesse i å påse at forumet holder et noenlunde saklig og godt nivå uten at det vil være behov å klage på ting som blir skrevet for alles beskuelse.

Jeg forstår likevel hva du mener. Disse "trollene" har jeg også fått på besøk, men jeg jager de unna hver som en. Om du ikke kan skrive dem bort så bare ikke bry deg. Da mister de nok lysten på å skulle "ta deg".
 

Stoppet

Banned
Dette er ikke akkurat rakettforskning. Når du kommenterer på forumet kan du tenke på at du bør ordlegge deg slik som du gjør til dine barn, foreldre eller partner. Da tror jeg nok at enkelte ville omformulere noen av sine kommentarer.
 
Topp