Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fjerne spam i Analytics

Terjemk

Medlem
Hei.

Jeg har som mange andre problemer med spam fra diverse domener i mine rapporter i analytics. Jeg har forsøkt følge noen guider på nett for å legge inn filter etc. Men roter meg stadig bort og det gir ikke noe resultat.

Derfor henvender jeg meg til dere kloke hoder og spør om følgende:

1. Kan noen kort fortelle meg hvordan disse spam domenene opererer?
2. Hva er alternativene for å fjerne disse fra rapportene i analytics?
3. Hvordan gjør man det på beste måte? (gjerne link til tutorials på dette)

Alle tips taes i mot med takk.

Mvh
Terjemk
 

mra

Active Member
Litt OT men hvorfor i allverden kan ikke Google komme opp med en løsning på dette? Skulle tro det hadde vært ganske enkelt for dem å tilføye et standard spam-filter til Analytics så man kan filtrere fra all denne driten.
 

Bjørnar

Gründer
De bør gjøre det, for det er et økende problem med AdSense-spam også. Men ting tar jo ofte tid med dem, det er jo ikke akkurat en flat organisasjon med få folk.
 

kaieivindm

Member
Litt OT men hvorfor i allverden kan ikke Google komme opp med en løsning på dette? Skulle tro det hadde vært ganske enkelt for dem å tilføye et standard spam-filter til Analytics så man kan filtrere fra all denne driten.

Problemet er at dette ikke er spam trafikk, men referral og "GHOST visits". Og nei, er ikke noe Google kan gjøre selv for å ikke vise dette til oss som bruker GA.

Derimot kan man gjøre noen få enkle grep å luke dem ut selv.

Sørg for at du BARE logger trafikk TIL din egen site (Denne luker ut 99% av ghost visits). Hvert fall for min del, jeg har kvittet meg med samtlige under i listen etter denne. Men har latt clean without filter bli igjen, for å logge dritt trafikk også.

upload_2016-2-19_17-22-19.png


Dette er de vanligste som gir deg denne type trafikk du ikke vil se:

  1. semalt.com
  2. semalt.semalt.com
  3. buttons-for-website.com
  4. blackhatworth.com
  5. 7makemoneyonline.com
  6. ilovevitaly.com
  7. ilovevitaly.co
  8. ilovevitaly.ru
  9. iloveitaly.ro
  10. priceg.com
  11. prodvigator.ua
  12. resellerclub.com
  13. savetubevideo.com
  14. screentoolkit.com
  15. kambasoft.com
  16. socialseet.ru
  17. superiends.org
  18. vodkoved.ru
  19. o-o-8-o-o.ru
  20. iskalko.ru
  21. luxup.ru
  22. myftpupload.com
  23. websocial.me
  24. ykecwqlixx.ru
  25. slftsdybbg.ru
  26. seoexperimenty.ru
  27. darodar.com
  28. econom.co
  29. edakgfvwql.ru
  30. adcash.com
  31. adviceforum.info
  32. hulfingtonpost.com
  33. europages.com.ru
  34. gobongo.info
  35. cenoval.ru
  36. cityadspix.com
  37. cenokos.ru
  38. ranksonic.info
  39. lomb.co
  40. lumb.co
  41. econom.co
  42. 54.186.60.77
  43. srecorder.com
  44. see-your-website-here.com
  45. 76brighton.co.uk
  46. paparazzistudios.com.au
  47. powitania.pl
  48. sharebutton.net
  49. tasteidea.com
  50. descargar-musica-gratis.net
  51. torontoplumbinggroup.com
Vil du gå ennå lenger, og prøve på httaccess og robot.txt nivå kan du lese mer her:
https://www.optimizesmart.com/geek-guide-removing-referrer-spam-google-analytics/

 

mra

Active Member
Problemet er at dette ikke er spam trafikk, men referral og "GHOST visits". Og nei, er ikke noe Google kan gjøre selv for å ikke vise dette til oss som bruker GA.

Hvorfor er dette ikke noe Google kan gjøre? Dataene ligger i Analytics og man kan selv filtrere dem ut, da kan Google da selvsagt også lage et standardfilter for dette. Det er jo ikke snakk om at dette er noe de trenger å påtvinge brukeren, det kan gjøres som en frivillig mulighet.
 

kaieivindm

Member
Hvorfor er dette ikke noe Google kan gjøre? Dataene ligger i Analytics og man kan selv filtrere dem ut, da kan Google da selvsagt også lage et standardfilter for dette. Det er jo ikke snakk om at dette er noe de trenger å påtvinge brukeren, det kan gjøres som en frivillig mulighet.

Fordi Ghost referrals og visits ofte kommer fra sider som "stjeler" UA ID'en din! Hvordan mener du Google skal beskytte deg mot det?
 

mra

Active Member
Fordi Ghost referrals og visits ofte kommer fra sider som "stjeler" UA ID'en din! Hvordan mener du Google skal beskytte deg mot det?

Veldig enkelt; Filtrere dataene i Analytics basert f.eks. på hostname. Jeg forstår at det meste av denne spammen er trafikk som aldri har kommet til min site, men det endrer jo ikke på det faktum at dataene ligger i min Analytics-statistikk og derfor kan filtreres ut derfra. Det kan umulig være noe problem for Google å ganske enkelt filtrere ut all statistikk som er relatert til hostname på de mest brukte spam-sites. Hele poenget for spammeren er jo å få sitt hostname vist i min statistikk over referrers. Hvis dette blir forhindret, så forsvinner problemet av seg selv.
 

kaieivindm

Member
OP @Terjemk hvordan gikk det med dine referrals? Fikk du luket det vekk?

Veldig enkelt; Filtrere dataene i Analytics basert f.eks. på hostname. Jeg forstår at det meste av denne spammen er trafikk som aldri har kommet til min site, men det endrer jo ikke på det faktum at dataene ligger i min Analytics-statistikk og derfor kan filtreres ut derfra. Det kan umulig være noe problem for Google å ganske enkelt filtrere ut all statistikk som er relatert til hostname på de mest brukte spam-sites. Hele poenget for spammeren er jo å få sitt hostname vist i min statistikk over referrers. Hvis dette blir forhindret, så forsvinner problemet av seg selv.

Jeg skjønner hvor du kommer fra, men du har for mange forutsetninger som ikke jeg tror Google klarer/vil (å) ta hensyn til.
Du tenker ikke heller på hvordan GA skal skjule UA id for andre, selv om GA gjør denne tilgjengelig på sidene dine for tracke brukere (som du vil miste).

Siden disse "besøkende" aldri er innom siden din, men bruker GA management protokoller, og Google selv ikke har gjort noe med det, vil jeg tro de ikke vil/kan?

Men de er klar over problematikken.

Her kan du forresten lese nokså interessant stoff på det hele.

Uansett, det tar ca 15 sekunder å løse problemet selv, og redusere ghost trafikkene med domene filtrering.
 

T SL

Active Member
Jeg anbefaler Loganix' spam filter (loganix.net). Det er gratis, og du kan kjøre det på alle sider/views i Analytics. Jeg kan gå god for de som driver siden.
 
Topp