Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan bekjempe Adblock?

ronorio

Active Member
Det er tydelig at bruken av Adblock (og tilsvarende) er en økende trend. Hvordan omgår dere blokkeringen?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har ikke noe mot reklame og har slått av Adblock på sider jeg gjerne vil støtte, som Webforumet. Jeg har også slått av på Dagbladet, VG og noen andre nettaviser jeg jevnlig er innom. Jeg har jo måttet erkjenne at det går ikke an å forlange gratis (kvalitets)innhold og samtidig hindre at den/de som står bak websiden får inntektet til å lage innhold.

Likevel har jeg Adblock stående på i utgangspunktet for å beskytte meg mot aggressive popups, skrikende signalgule flater som trekker til seg blikket så jeg ikke greier å konsentrere meg om innholdet osv. Så slår jeg heller av hvis jeg finner ut at websiden er seriøs og at jeg vil vende tilbake.
En høflig anmodning om å skru av Adblock fordi en trenger penger til drift er helt ok. Det er også ok å få valget mellom å betale eller se annonser (hvis de ikke ser ut som et fyrverkeri på speed). Høflig er nøkkelordet, møter jeg en plakat som sier noe sånt som at "vi ser du bruker Adblock, og er det noe vi hater så er det Adblock". Ja, vel implisitt sier de vel at de hater meg også, jeg lukker slike sider og kommer aldri tilbake.

Prøv noe av dette først, virker det ikke kan du jo prøve skarpere lut, men da risikerer du også at noen stikker. Å tvinge brukerne til å skru av Adblock er antakelig en evig kamp mellom de som lager blokkeringsprogrammer og de som lager annonsser
 

ronorio

Active Member
Hvorfor folk bruker Adblock kan vi alltids spekulere i. Vil tro mange bruker den til å ta bort irriterende og unødvendig bruk av reklame. Jeg tørr påstå at mange synes det er greit med gratis lesing, mot en reklame eller to på siden.

Jeg vil ikke legge innholdet bak en betalingsmur av mange årsaker. Jeg vil servere reklame skånsomt, enten folk liker det eller ei ;) Er ute etter rent tekniske løsninger for å gjøre det mulig. Er eneste alternativet å servere en "vennligst deaktiver adblock" ved entring?
 

Stoppet

Banned
Resultatet blir nok etter hver at alle artikler er sponset. Da kan man ikke lenger stole på det man leser. Så man ødelegger nok litt for seg selv ved å bruke adblock. Man kan allerede se at vitenkaplige studier man før kunne stole på er kjøpt og betalt. Får man ikke betalt, så tar man betalt.
 
Det är skönt utan reklam, allt går fortare och man slipper se onödiga saker. Jag tror man får baka in lite reklam och sälja direkt, inte enbart förlita sig på intäkter från adsense. Jag skulle aldrig köra utan adblock, däremot slår jag av om sidan jag besöker är värt det.
 
Topp