Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Arbeidsgiveravgift ved lønn til utenlandsk ansatt

benthelight

New Member
Jeg har emigrert fra Norge og er ikke skattepliktig til Norge eller medlem av folketrygden. Jeg eier et AS i Norge og ønsker ansette meg selv og utbetale lønn. Jeg er bosatt utenfor Europa. Kan jeg ansette meg selv? Isåfall skal det betales arbeidsgiveravgift ved utbetaling av lønn når jeg eller andre ansatte ikke er medlem av den norske folketrygden? Kommer kildeskatt inn i bildet?
 

JudeQuinn

Medlem
Lurer paa det samme, siden jeg kommer til aa starte et AS i Norge ila. aaret. Bor ikke i Norge.

Si gjerne fra dersom du finner ut mer.

Kommer til aa kontakte regnskapsfoerer foerst, men liker aa planlegge litt.

Jeg jobbet tidligere for et norsk AS, mens jeg bodde i EU, da ble det betalt arbeidsgiveravgift, men usikker paa hvordan det er utenfor EU.

Har ogsaa tenkt tanken paa aa ikke ansette meg selv, men ta ut utbytte til mitt utenlandske selskap (AS eid av mitt SL) som er registrert her jeg bor, siden jeg allerede er ansatt i dette. Kanskje en mulighet for deg ogsaa?
 

benthelight

New Member
Lurer paa det samme, siden jeg kommer til aa starte et AS i Norge ila. aaret. Bor ikke i Norge.

Si gjerne fra dersom du finner ut mer.

Kommer til aa kontakte regnskapsfoerer foerst, men liker aa planlegge litt.

Jeg jobbet tidligere for et norsk AS, mens jeg bodde i EU, da ble det betalt arbeidsgiveravgift, men usikker paa hvordan det er utenfor EU.

Har ogsaa tenkt tanken paa aa ikke ansette meg selv, men ta ut utbytte til mitt utenlandske selskap (AS eid av mitt SL) som er registrert her jeg bor, siden jeg allerede er ansatt i dette. Kanskje en mulighet for deg ogsaa?

Jeg er av oppfattning at et AS ikke plikter å betale arbeidsgiveravgift hvis den ansatte ikke er medlem av folketrygden og utfører arbeidet utenfor Norge.

Hvis du gir morselskapet ditt utbytte er profitten allerede selskapsbeskattet. Ved utbetaling av lønn er dette en fradragsberettiget utgift for selskapet. Du betaler personskatt på de pengene til det land du er skattepliktig. Hvis personskatten er lavere enn selskapsskatten til AS'et (22% i 2019) gir det mer mening utbetale seg selv lønn.

Hvis ditt selskap er lokalisert utenfor EU/EØS må også utbytte kildebeskattes på 25 % med mindre du har eid selskapet i over 2 år og eier over 90% av aksjene (fritaksmetoden).
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Kan bekrefte at norske AS ikke skal betale AGA på lønn til norske eller ikke-norske ansatte som er skattemessig bosatt utenfor Norge og ikke er medlemmer i den norske folketrygden. Den gunstigste måten å få ut penger fra selskapet på er altså å betale ut lønn, ikke utbytte (som ilegges 25% kildeskatt – 24% som nevnt over er feil, mener jeg).
 

JudeQuinn

Medlem
Vet du hvordan dette blir mtp. betaling av utbytte til et EU-basert selskap? Er det fortsatt kildeskatt i Norge?
 

hansson

Langveisfarende
Så lenge EU-foretaket er et reellt firma som driver reell næring i et EØS-land er det ikke kildeskatt på utbytter.

(Tillegg til det jeg skrev over: Utenfor EØS er det skatteavtalene med de ulike landene som gjelder. Utbytter til noen land har f.eks. redusert kildeskatt på 15% pga. skatteavtale. Utbytter til land som har lavt skattenivå (<66% av norsk nivå) utløser automatisk 25% kildeskatt i Norge.)
 

benthelight

New Member
Kan bekrefte at norske AS ikke skal betale AGA på lønn til norske eller ikke-norske ansatte som er skattemessig bosatt utenfor Norge og ikke er medlemmer i den norske folketrygden. Den gunstigste måten å få ut penger fra selskapet på er altså å betale ut lønn, ikke utbytte (som ilegges 25% kildeskatt – 24% som nevnt over er feil, mener jeg).

Har du noen formening om norske myndigheter vil reagere på at lønnsmotakeren er bosatt i et land hvor det ikke betales personlig skatt på inntekt generert utenfor landets grenser?
 

hansson

Langveisfarende
@benthelight Kan ikke tenke meg at norske myndigheter har noe med hvor i verden et firma sine ansatte er bosatt. Norge innbiller seg riktig nok at de har stor innflytelse på verden, men akkurat når det gjelder den interne skattelovgivningen i fjerne land tror jeg den norske stat kommer fullstendig til kort :)
 

nick20000

Member
En annen mulighet er jo å fakturere for lønnen, enten som utenlandsk selvstendig arbeidstaker eller fra et firma.
 

nick20000

Member
Har du noen formening om norske myndigheter vil reagere på at lønnsmotakeren er bosatt i et land hvor det ikke betales personlig skatt på inntekt generert utenfor landets grenser?
Selv om mange land ikke håndhever dette så er det ikke riktig å si at denne lønnen genereres utenfor det landets grenser. Hvis du jobber i det landet så genereres lønnen i det landet.
 

hansson

Langveisfarende
Selv om mange land ikke håndhever dette så er det ikke riktig å si at denne lønnen genereres utenfor det landets grenser. Hvis du jobber i det landet så genereres lønnen i det landet.

Joda, slik dette praktiseres i de landene jeg kjenner til som har denne regelen så spiller det ingen rolle hvor du fysisk befinner deg og utfører jobben. Det er jurisdiksjonen til organisasjonen som betaler ut honoraret/lønnen eller firmaet som genererer utbyttet som avgjør dette. Hvorfor har "alle" multinasjonale selskaper og til og med FN-organisasjoner som UNOPS, UNICEF, UNIC og UNEP regionskontorene sine for Latin-Amerika i Panama i stedet for Costa Rica eller Colombia? Fordi i Panama kan de betale ut lønn til de ansatte skattefritt fra hovedkvarterene i Paris, New York osv. Lavere kostnader for selskapene/organisasjonene og fornøyde ansatte som kan salte pengene rett inn på offshore-kontoer.
 

hansson

Langveisfarende
Men det du skriver nick20000 er riktig når det gjelder hvordan skatteavtaler skal tolkes og hvordan de fleste land i verden fordeler skatteytere mellom seg. Det er det landet du har sterkest tilknytning til og/eller oppholder deg mest i i løpet av året som vinner, hvis du er mer enn 183 dager i ett av landene er det ikke lenger noen tvil om hvor du er skattepliktig. Men hvordan denne skatteplikten arter seg er et annet spørsmål, det er opp til lokale lover, og det er det jeg skriver om over her.
 
Topp