Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kun kvalitetsinnhold - ingen backlinks [case study]

pleb

Medlem
Hei, tenkte egentlig bare å dele en litt interessant case study jeg har gjort over det siste året. Rundt august i fjor opprettet jeg en nettside som jeg tenkte å bruke til et SEO-prosjekt.

Vet ikke om folk har hørt om "Income school"? Det er i hvert fall et par gutter på Youtube som hevder at man ikke trenger backlinks for å rangere høyt i Google. Etter å ha publisert totalt 180 artikler av høy kvalitet, så ser trenden min slik ut:

Screenshot-2.png


Merk at dette er KUN organisk trafikk - ingen direktetrafikk, fra sosiale medier eller lignende.

Ser også at folk begynner å linke til siden min naturlig. Andre konkurrenter og folk som diskuterer forskjellige ting på diskusjonsfora begynner faktisk å linke til meg

Spørsmålene er jo selvfølgelig:
1) Ville jeg ikke hatt betydelig mer trafikk hvis jeg hadde fått noen linker?
2) Er ikke siden min i særlig stor risiko for "negative SEO attacks" fra konkurrenter i og med at den ikke har noen særlig naturlig backlink-profil?
 

HeisannHeisann

New Member
Jeg startet 3 blogger nogenlunde samtidig og skriver på dem ofte (selv om man skal fokusere på en om gangen som dem sier).
Følger income school "systemet" på 2 av dem, dvs at jeg bare skriver gode artikler... Og disse begynner nå å vokse har jeg lagt merke til.

ukentlig-jpg.1858

Denne siden har nærmest ingen linker (startet i slutten av juli)

ukentlig-2-jpg.1859

Denne siden er min store frustrasjon, og jeg har gjort mye feil på den siden. Dårlige artikler blant annet og mye vas. Den raske starten skyldes at jeg brukte Instagram mye de to første månedene(kuttet ut nå)

ukentlig-3-jpg.1860

Denne siden hadde relevante linker allerede. Startet i juli.


Uansett, det virker som hyggelige karer som er åpne og ærlige i motsetning til mange "fake gurus" på YT som lover "big money" og "fast success".

Du har jo gjort en kjempegod jobb allerede, alltid gøy å se :)
 

Vedlegg

  • ukentlig.jpg
    ukentlig.jpg
    50,2 KB · Sett: 271
  • ukentlig 2.jpg
    ukentlig 2.jpg
    52,5 KB · Sett: 271
  • ukentlig 3.jpg
    ukentlig 3.jpg
    52,8 KB · Sett: 272

pleb

Medlem
Jeg startet 3 blogger nogenlunde samtidig og skriver på dem ofte (selv om man skal fokusere på en om gangen som dem sier).
Følger income school "systemet" på 2 av dem, dvs at jeg bare skriver gode artikler... Og disse begynner nå å vokse har jeg lagt merke til.

Superkult å se andre i samme båt! :)

Du har også virkelig sett en oppadgående kurve! Skriver du på norsk eller engelsk?
 

HeisannHeisann

New Member
Superkult å se andre i samme båt! :)

Du har også virkelig sett en oppadgående kurve! Skriver du på norsk eller engelsk?

Jeg er ganske fornøyd med utviklingen på bare noen måneder :) Nå virker det som om det også har begynt å løsne litt for siden nummer to etter at jeg tok en gjennomgang på den for noen uker siden.

Holder meg til norsk jeg, er du på engelsk?
 

pleb

Medlem
Holder meg til norsk jeg, er du på engelsk?

Holder meg til engelsk, ja. Vekstpotensialet (og muligheten for å selge siden om et år) er mye større. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle nisjer, men spesielt den jeg er i.

Har nettopp kjøpt AAWP-plugin og blitt godkjent av Amazon Affiliate Program, så jeg tenker å begynne å tjene litt penger på siden fra januar av. :)
 
Jag följer dessa, tycker de är intressanta, men jag ser ett skifte från när de börja. Då bojkotta de i princip Facebook med sina 600k följare eftersom det gav för lite, nu har de börjat igen. Men så är det, saker och ting förändras hela tiden. Allt handlar ju om att ge Googles besökare det de vill ha, så enkelt i teorin och rätt svårt i verkligheten. Jag klarar inte av att skriva så långa texter som de använder sig av, behärskar inte språket, hade gjort det annars, för givetvis bör det funka. Men det funkar även att skriva mindre och ranka högt. Så länge man vet vad besökaren är ute efter.
 

Akvaportalen

New Member
Angående spørsmålene dine i første innlegg, så spørs jo #1 helt på innholdet. Sånn jeg har forstått Income School sitt system er vel poenget å skrive om temaer på en måte som gjør at det er liten eller ingen konkurranse fra før av. Så om du rangerer helt på toppen spiller det jo ingen rolle om du legger til linker eller ikke ;) Og du får jo noen helt naturlig uansett.

Hvorvidt du er i risikosonen for et negativt SEO angrep aner jeg ikke. Jeg leser jo litt om disse innimellom, men det ser ikke ut som om folk helt klarer å bestemme seg om dette faktisk er noe å stresse over eller ikke. Er veldig mange ulike meninger slik jeg forstår debatten.
 

timepoint

Medlem
1. Linkene kunne gitt deg mer/nyttig trafikk, hvis de var plassert på nettsider hvor de var relevante. Eller som ren trafikk uansett. Men kunne også løftet rangeringen. Det er også gjort et forsøk, der nettsider uten lenker inn, og kun lenker ut - ga høyere rangering enn nettsider uten lenker inn. Altså lenker ut kan bli sett på som kvalitet, generell bra praksis.
2. Får du negativ SEO angrep, kan du fikse dette i Google Search Console. Mener dette heter Disallow, og kan lastes opp med Excel, Csv.
 

pleb

Medlem
Veldig interessant det dere to siste skriver her.

Spesielt dette bet jeg merke i:


Det er også gjort et forsøk, der nettsider uten lenker inn, og kun lenker ut - ga høyere rangering enn nettsider uten lenker inn. Altså lenker ut kan bli sett på som kvalitet, generell bra praksis.

Har du en case study-link eller lignende? Jeg vet at utlenker til autoritetssider hjelper en del, og det hjelper også med at leseren får en mer brukervennlig artikkel. Selv bruker jeg alltid lenker som er nyttige - selv om de er til konkurrerende nettsider.

Oppdatering: økte også siden med 32 % i organisk trafikk fra desember til januar, og tviler på at det roer seg med det første:

traffic.png
 

timepoint

Medlem
https://www.rebootonline.com/blog/long-term-outgoing-link-experiment/


Veldig interessant det dere to siste skriver her.

Spesielt dette bet jeg merke i:




Har du en case study-link eller lignende? Jeg vet at utlenker til autoritetssider hjelper en del, og det hjelper også med at leseren får en mer brukervennlig artikkel. Selv bruker jeg alltid lenker som er nyttige - selv om de er til konkurrerende nettsider.



Oppdatering: økte også siden med 32 % i organisk trafikk fra desember til januar, og tviler på at det roer seg med det første:

traffic.png
 

Ludde

Member
Hei, tenkte egentlig bare å dele en litt interessant case study jeg har gjort over det siste året. Rundt august i fjor opprettet jeg en nettside som jeg tenkte å bruke til et SEO-prosjekt.

Vet ikke om folk har hørt om "Income school"? Det er i hvert fall et par gutter på Youtube som hevder at man ikke trenger backlinks for å rangere høyt i Google. Etter å ha publisert totalt 180 artikler av høy kvalitet, så ser trenden min slik ut:

Screenshot-2.png


Merk at dette er KUN organisk trafikk - ingen direktetrafikk, fra sosiale medier eller lignende.

Ser også at folk begynner å linke til siden min naturlig. Andre konkurrenter og folk som diskuterer forskjellige ting på diskusjonsfora begynner faktisk å linke til meg

Spørsmålene er jo selvfølgelig:
1) Ville jeg ikke hatt betydelig mer trafikk hvis jeg hadde fått noen linker?
2) Er ikke siden min i særlig stor risiko for "negative SEO attacks" fra konkurrenter i og med at den ikke har noen særlig naturlig backlink-profil?

Hvor lange artikler skriver du? 180 artikler er mange om de er på 2000-4000 ord. Antar det er kortere artikler. Bruker du mye bilder, video osv.?
 
Topp