Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Påbud regnskapsprogram - hvilket anbefales?

Floken

Member
Da er det blitt påbudt å bruke regnskapsprogram også for små AS. Finnes godkjente gratisprogrammer?
 

Marius_J

Social Engineer
@ekri Du kan bruke systemet til å sende inn meld til Altinn ja.
Men jeg betaler de noen kroner for å ordne skatte ting for meg, da jeg ikke akkurat er god på det.
 

Steve Cash

Medlem
@Floken, hva er kilden din for har blitt påbudt å bruke regnskapsprogram i AS? Hvilken ordning er du du henviser til når du skriver at programmet skal være godkjent?
 

ekri

New Member
https://www.skatteetaten.no/bedrift...system-blir-hovedlosning-for-naringsdrivende/

Aksjeselskap mv. som tidligere har brukt næringsrapport skatt må fra inntektsåret 2021 sende inn i annen løsning. De kan enten velge å sende skjemaene direkte via skatteetaten.no og altinn eller via regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. Fra inntektsåret 2023 må aksjeselskap mv. sende via regnskaps- eller årsoppgjørsprogram.

Fra 2023 virker det som man må ha et regnskapsprogram og ikke kan sende inn direkte via altinn.
 

Steve Cash

Medlem
@ekri, ja det er riktig svar. Næringsrapporten forsvinner fra og med 2021. Fra og med 2023 må alle bortsett fra enklere enkeltpersonforetak sende inn fra et årsoppgjørssystem (som ikke nødvendigvis er det samme som et regnskapsprogram).

Alle de tradisjonelle RF-skjemaene (ligningsskjemaene/skatteskjemaene) går ut av bruk og dermed forsvinner også muligheten til å punche i Altinn på gamlemåten. Men skatteetaten skal lage en enkel puncheversjon til erstatning, den kan brukes av mange enkeltpersonforetak. Selskaper blir ikke omfattet av puncheordningen.

Men det er ikke det samme som trådstarters påstand om at det allerede har blitt påbudt å bruke regnskapsprogram. Godkjenningsordningen for regnskapsprogram er også ukjent, den finnes rett og slett ikke.
 
Sist redigert:

ekri

New Member
Takk for god informasjon. Vet du om det vil komme (eller jobbes med) en puncheordning for AS'er også, slik at skattemelding kan leveres gratis som i dag?

Personlig synes jeg det er pussig at man pålegger dette nå, når man de siste årene har gjort mye for å forenkle og effektivisere for næringsdrivende (lavere aksjekapital, fravalg revisjon, forenklinger i aksjeloven mv). For meg virker dette som et steg tilbake. Har det bakgrunn i at skatteetaten synes kvaliteten på det som rapporteres er for dårlig?
 

Steve Cash

Medlem
Det er ikke planlagt noen puncheløsning for AS, årsaken er rett og slett at Skatteetaten skal spare penger, jeg tror ikke det har noe med kvalitet på innsendte opplysninger å gjøre. Å vedlikeholde innsending via tre kanaler, dvs. innsending fra årsoppgjørssystem, næringsrapport og punching direkte i RF-skjemaer er dyrt.

I utgangspunktet ønsker de seg bare en metode, men ser vel at det er nødvendig å gi enkeltpersonforetak en gratisløsning. Nøyaktig hvilke enkeltpersonforetak som må ha årsoppgjørsssytem er det ikke sagt noe om, men antakelig de få som har årsregnskapsplikt og kanskje noen til med kompliserte forhold.

For ordens skyld: Det som står ovenfor er skatteetatens argrumenter, ikke mine. Jeg jobber ikke der og kan derfor ikke forsvare synspunktene.
 

Jano

New Member
Til info: de aller fleste ENK kan fortsette å levere skattemelding manuelt, da det er de færreste som er store nok til at det kreves innsending fra system.

Når det gjelder AS, så er jeg enig med dere som skriver at de nye reglene er et steg tilbake. Fra og med regnskapsåret 2023 (som leveres i 2024) kreves det innsending fra system selv for et holdingselskap med to transaksjoner i året, dette er skivebom fra Skatteetaten etter min mening. Jeg håper de snur, men forventer det ikke.

For mange av de minste (både ENK og AS) er regneark et godt alternativ: https://www.jithomassen.no/regnskap-i-excel-et-lovlig-og-fullverdig-alternativ/

Og dette vil fremdeles være rimeligere enn et regnskapssystem også for AS når de nye reglene trer i kraft, dersom man kun betaler for et årsoppgjørssystem: https://www.jithomassen.no/nye-regler-for-as-og-skattemelding-fra-system/
 

knippsen

Medlem
Jeg er veldig fornøyd med Fiken! Mange gode funksjoner for noobs, integrering mot nettbank, betaling av regninger direkte i Fiken samt super kundeservice og gratis regnskapsseminarer.

Litt pricy om man har lav omsetning kan være, men verdt det for meg i hvert fall!
 
Topp