Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nordlandsposten.no

zapotek

Medlem
Kom over denne saken på An.no nå: Strid om nordlandsposten.no - an.no

Har så vidt skumma over artikkelen så langt, men Avisa Nordland bør vel hoste opp litt penger her eller? Det finnes vel isåfall mange andre .no domener i Norge som må tvangsoverføres om denne må det.

Hva mener dere?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Slik jeg ser det (etter og ha lest denne artikkelen) er det eneste Avisa Nordland sitter på, en beskrivelse av nettstedet på Gullsider.no. Om dette kan kalles for "Nordlands eldste avis," er jeg usikker på. Domenet i seg selv, tilhører Andreassen, Og akkurat det kommer ikke Avisa Nordland til og få gjort noe med, uansett hvor mye dem skulle sløse bort kroner i retten.

Men nå er da også dette en avis vi finner dette i. Hvor mye en skal stole på det vi finner i aviser er jo en annen sak.!

Avisa Nordland har fått en klikkebye, akkurat som Dagbladet fikk i forbindelse med Fredrik og Nettby.
 

picxx

Well-Known Member
Det å evt. anmelde noen for feil markedsføring tilsier vel ikke at de skal si ifra seg domenenavnet på sin bedrift.

Kanskje de burde sikret seg litt?

Bedre føre var er det noe som heter ;)
 

zapotek

Medlem
Kan ikke skjønne at Avisa Nordland har noe å fare med i denne saken når de lar domenet gå ut slik at andre kan snappe det.

Nordlandsposten er jo i bunn og grunn bare en Mylder variant, som tar nyheter fra diverse feeds og lager automatisk nye sider av hver sak.

Når det gjelder Gullsider så er det en gratiskatalog hvor det ligger alt mulig rart. Det er ikke sikkert Gunnar Andreassen selv har lagt inn oppføringen engang.
 

peterandrej

pensjonert moderator
ja, jeg er enig med skrud. dette er slett ikke en enkel sak. det er jo heller ikke så lenge siden AN ble til AN - en sammenslåing av to aviser, der nordlandsposten var den ene. Slik jeg tolker dette har AN en brukbar sak faktisk, men nå er jo ikke jeg noen jurist så egentlig så vet jeg ikke. Men det høres jo ut som andreassen "skummer fløten" av et godt innarbeidet varemerke som andre har bygget opp gjennom generasjoner.

At AN selvsagt burde snappet domenet for flere år siden og redirektet det til an.no er en annen sak...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
I USA, England, Australia og en god del av landene som kjører samme lovsystem ville de kunne gått til rettsak gjennom Trade Practices Act under seksjon 52, som omhandler misleading and deceptive conduct (ikke spør meg hva det er på Norsk). Kort sagt går det ut på at ikke andre skal utnyte andres varemerker, og det behøver ikke alltid gjelde selve varemerket.

Det var en sak på 90-tallet når The Simpson var på topp om en liten ølprodusent som laget en øl som het "Duff berr". Det er ingen som har noe varemerke registert med navnet Duff Beer,men for de som kjenner Simpson er det favorittølen hans - en oppdiktet øl. Dette selskapet brutke navnet og fargene, men ikke samme designet som ble brukt i tegnefilmene. De gjorde heller ingen indikasjoner i markedsføringen sin eller på selve boksene om at det var "Homers øl". Allikevel vant 20 Century Fox rettsaken og de måtte rekke ølen tilbake fra markedet..
 

kongen

kongemedlem
Så lenge AN ikke eier "varemerket" kan de ikke gjøre noe som helst. Det er en grunn til at firmaer registrerer varemerker. Hvis AN har eid "varemerket" kunne de krevd å få domenenavnet kostnadsfritt overført.
 

zapotek

Medlem
Hmmm hva skjer om et firma registerer et varemerke (som tilfeldigvis er samme navnet som et .no domene som har eksistert i mange år), kan varemerkeinnehaveren kreve å få dette domenet da?
 

kongen

kongemedlem
Det korte svaret er nei..;)

Det riktige svaret er Ja..!

Det har seg slik, hvis AN har eid "varemerket" Nordlandsposten, da kunne de krevd å få overført domenenavnet kostnadsfritt. Og hvis avisen faktisk heter Nordlandsposten (uten å ha registrert varemerket), da kunne de også ha krevd å få domenenavnet kostnadsfritt overført.

Men ettersom avisen heter AN, og ikke har registrert Nordlandsposten som et varemerke, da har de ingen "forhold" til navnet Nordlandsposten og har ingenting de kan si.

Du kan finne mye krangling om domenenavn hos Norid sin klagebase og domenekriger.
P.S. Ikke kødd med Google
 

sKrud

Meget sliten student
Meeen.. Jeg kan ikke i dag registrere firmaet webforumet as, får så å ring til kenneth å si at han har med å flyttte domenet over til meg...

Nå er jo dette spørsmålet som mange andre "adm. lover" ikke helt rett eller galt.. Det finns unntak...

og ja.. Ikke kødd med google, de flår deg..
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg er i den situasjonen i dag at et firma har registrert et varemerke der jeg sitter på .no domenet av navnet. Jeg registrerte domenet før de registrerte varemerket og har snakket med flere fagfoljk om situasjonen og de mener at domenet er mitt uansett hva noen finner på å gjøre i ettertid.

Så vil tiden frem mot sommeren svare meg på om de har rett...
 
Topp