Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skattekort for ENK

Må jeg ha eget skattekort for mitt ENK eller går det ann å bruke skattekortet jeg bruker på deltidsjobben min? (som ligger på 30%)

Må jeg ha et skattekort for personllig inntekt og et på ENK er det jeg spør om?

Min vanlige jobb og inntektene fra ENK overstiger ikke 420000kr. (toppskatt)
 

zapotek

Medlem
Du bruker ikke skattekort men betaler forskuddsskatt 4 ganger pr år. Les mer på Bedin.no.
 
Aha nå forstår jeg det. Så jeg mottar den giroen 4 ganger i året, men hva er prosentsatsen jeg må betale, eller avhenger det av hvor mye jeg har tjent kvartalsvis på en måte?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Aha nå forstår jeg det. Så jeg mottar den giroen 4 ganger i året, men hva er prosentsatsen jeg må betale, eller avhenger det av hvor mye jeg har tjent kvartalsvis på en måte?

Skatt i Norge beregnes progressivt, hvilket vil si at skatten stiger i "takt" med inntekten. Det er derfor ingen fasit for hvor stor prosentsats du bør sette av/betale inn.

Det er to ting du bør/må gjøre:
1. Sette av penger til skatt på en egen konto. Ta gjerne godt i med prosenten.
2. Ta kontakt med skatteetaten for å beregne skatten du skal betale inn. Dette hjelper de deg med.

--

forøvrig, det er viktigste er likevel at du setter av penger til skatten. Om du betaler denne inn i 4 terminer i løpet av opptjeningsåret, eller om du omså venter til du får baksmellen ut på høsten året etter, spiller ingen rolle.
 
Skatt i Norge beregnes progressivt, hvilket vil si at skatten stiger i "takt" med inntekten. Det er derfor ingen fasit for hvor stor prosentsats du bør sette av/betale inn.

Det er to ting du bør/må gjøre:
1. Sette av penger til skatt på en egen konto. Ta gjerne godt i med prosenten.
2. Ta kontakt med skatteetaten for å beregne skatten du skal betale inn. Dette hjelper de deg med.

--

forøvrig, det er viktigste er likevel at du setter av penger til skatten. Om du betaler denne inn i 4 terminer i løpet av opptjeningsåret, eller om du omså venter til du får baksmellen ut på høsten året etter, spiller ingen rolle.

Aha... Men si jeg tjener 10000kr mnd og tar 40% av disse og setter de inn på en "skattekonto" pr mnd, er det da å ta skikkelig i prosentvis? Selv om jeg har noe fradrag på inntektene?

Jeg skal ta kontakt med skatteetaten i morgen :)
 
Jeg regner ikke med å tjene mer enn max 80-100000 i året så jeg tror jeg bare kommer til å sette 40% av mnd inntektene på egen konto..

Hva med momsen? Hvordan betaler jeg den da? (det overstiger jo 50000kr)
 

Kassimaja

Geocacher
Du skal ikke betale moms på inntekten din, men firmaet skal kreve inn MVA på all omsetning etter at du er registrert i MVA registeret
 
Du må registrere deg som MVA-pliktig og skal kreve inn MVA på den fakturaen som gjør at omsetningen går over 50000 kr. Du kan søke om å betale MVA kun en gang i året (10 mars) når omsetningen er under 1 mill i året.

Hvordan gjør jeg det med en utbetaling fra f.eks. Tradedoubler hvis jeg har tjent så mye som 50000kr det kalenderåret. Moms på annonseinntekt går vel ikke, det er vel kun et produkt jeg selger som det skal betales moms på?
 

Kassimaja

Geocacher
Annonseplassene dine er et produkt som Tradedoubler betaler deg en viss sum for + MVA hvis du er registrert somfirma hos dem
 
Annonseplassene dine er et produkt som Tradedoubler betaler deg en viss sum for + MVA hvis du er registrert somfirma hos dem

Aha, nå skjønner jeg. Vel da er det bare å si ifra til Tradedoubler at jeg vil bli betalt som et firma i stedet som en privatperson? Vel når jeg nærmer meg 50000kr grensen ihvertfall :p
 
K

Kontoristen

Guest
Du må registrere deg som MVA-pliktig og skal kreve inn MVA på den fakturaen som gjør at omsetningen går over 50000 kr. Du kan søke om å betale MVA kun en gang i året (10 mars) når omsetningen er under 1 mill i året.

Søknaden må være levert innen den 1 februar for å få innvilget å få levere omsetningsoppgave 1 gang per år. Blir du for sen er min erfaring at skatteetaten ikke er villig til å se en eneste milimeter mellom fingrene.
 
Topp