Kjapp og trygg hosting for Wordpress

CarbonCopyPro

Iskra

New Member
Jeg vet ikke Morten om man ikke burde følge dette opp som du sier.....altså består CCP i 1- 1,5 år til så er det tross alt en del til som kommer til å gå på dette. Nå mener jeg ikke at man skal gå etter de som har begynt med det, men om mulige søke å begrense vervingen slik at ikke ennå flere kommer i stry. Du har jo nevnt noe tipsing til lottertilsynet og Forbrukerombudet. OK, jeg tenkte jeg kunne bruke den Topp rankingen som bevismatrial til forbrukerombudet på at de "fantastiske sukksessfulle historiene" ikke holdt mål og var villedene. Vel, da går ikke det :)
 
Nei, suksesshistoriene kan være sanne. Det er fullt mulig å tjene 120 000 kroner på en måned og likevel ha en gjennomsnitts månedslønn gjennom hele året på 10 000 kroner. Det er bare en fullstendig meningsløs måte å legge fram informasjon på. Den blir dessverre ikke mer feil av akkurat det.
 

Mortenxx

Medlem
Iskra:
Jeg hadde de samme tankene i starten, da dette så ut til å "ta av". Siden så har jeg vurdert dette til at deltakere har blitt LURT, og at det ikke er stor økonomisk gevinst på dette. Jeg dropper lage saken større.

Jeg tipset Lotteritilsynet 18. august.
Vi har mottatt Dykkar e-post 18.08.09 ref. nr.: 09/xxxx-x/xxx, og den er vidaresendt til ein sakshandsamar. Saksmengda varierer, og det kan ta litt tid før De får svar.

TTT = "Ting Tar Tid".
- Her skal først saken vurderes om det er grunnlag for å mistenke en pyramide.
- innhente opplysninger om inntekter (med svarfrist på minst 14 dager)
- deretter skal det vurderes av jurist om foretaket ER en pyramide.

Jeg ga det som var nødvendig av opplysninger, og henviste også til omtalen på Glabladet.no. Ting vil gå sin gang uten å mase, 3-6 måneder etter mine anslag.

Jeg hadde egentlig tenkt å finne "sikre bevis" på pyramide eller gode svar om at dette IKKE er pyramide - men jeg ble lei av alle forsøk på å omgå spørsmål fra en av deltakerne. "Company policy" og "det ville jo ha blitt stoppet forlengst om dette hadde vært ulovlig" var for dårlige svar.

Det er egentlig ikke nødvendig å "bygge opp" saker, de må uansett sjekkes av jurist likevel. Jeg ga rikelig med opplysninger.

Jeg prøver å bremse verving, men jeg har allerede gjort det viktigste her. Jeg savner en måte for å bremse dette i USA.


Morten
 
U

Uregistrert

Guest
Carboncopypro er blØff

Dette såkalte firmaet er BLØFF!!!!!!!!!!!!
de skal jo ha 3000 kroner før en begynner å jobbe der, dt sier mye!!!!!!!
Dt blir dt samme som om jeg skulle begynt å jobbe i et firma der en skal bruke data oxo måtte jeg kjøpt min egen datamaskin før jeg skulle begynt der, høll i huet...
 

Iskra

New Member
Ja, uregistrert...man kan vel si det slik. Det kunne vært greit med en avklaring fra diverse myndigheter om lovligheten her....slik jeg forstår det så kjøper du deg inn for en viss sum, du får da et sett "opplærings muligheter i salg" som du kan selge videre å tjene pådet, som denne kan selge videre å tjene på det, som neste kan selge videre å tjene på det. Dette er en av stegene. Og har jeg forstått dette riktig så er det jo ikke slik at du får en "egen hjemmeside der du selv kan velge levrandør av denne" Du får en hjemmeside i regi av CCP, d.v.s. noen i CCP må jo forvalte og regulere disse sidene. På disse sidene fremkommer det hva du har solgt og hva du har tjent på din business. Men dette er og forblir virituelt til du har HARD cash på din egen bankkonto i Norge. Derfor blir dette kun bare bokstaver og tall på en skjerm fra ei hjemmeside i CCP. Vis meg utskrift av din norske bankonto og da kan vi snakke om reelle fortjenste i carboncopypro. Dette har jeg vært bort i før, hadde også egen hjemmeside med det samme. Så jo veldig bra ut på skjermen, på kontoen min i sparebank1 stod det ikke noe. Hva skjer om dine muligheter til å komme inn på hjemmesida de lukkes/legges ned. Eller at de har noe "problemer med serveren og oppdateringer" . Man har ingen muligheter til å få ut penger. En av de norske aktørene annonserer ganske hyppig på nettet at han hadde tjent nesten 30 000 (husker ikke om det var ei uke eller mer) . Ok, jeg skrev og spurte om det var virituelle penger han snakkea om og om han kunne bekrefte at disse pengene var på norsk konto...fikk aldri noe svar på det og da forstår man jo at pengene kun viser seg på hjemmesida di hos CCP og serveren ligger vel en eller annen plass på canari island eller hva de nå heter med full kontroll av CCP til å close opplegget når det måtte trenges......
 

picxx

Well-Known Member
Ja, uregistrert...man kan vel si det slik. Det kunne vært greit med en avklaring fra diverse myndigheter om lovligheten her....

Det er vel i bunn og grunn det man venter på?
Svar fra lottertilsynet blir nok lagt ut når den tid kommer.
Om svaret er negativt for innsender vil jo det eneste man kan gjøre være å personlig drive vendetta mot firmaet, og dette blir jo igjen ulovlig.
Så....time will show...
 

Mortenxx

Medlem
Jeg har forlengst funnet ut at folk må ha gått på dette i god tro. Vendetta mot norske deltakere er uaktuelt. Mot hovedmann i USA hadde vært en annen sak, men han er trolig utenfor rekkevidde. 3-6 måneder på svar fra Lotteritilsynet er akseptabelt nok

Det er rett og slett ikke nok penger å tjene for deltakere til at dette kan være attraktiv svindel i Norge. Et LØFTE om penger eller å tjene mye på kort tid er ikke spesielt attraktivt for folk med langsiktig perspektiv. Dette er ikke attraktivt i det hele tatt hvis man sjekker nøye.

Konseptet er egentlig designet for USA i oppgangstider, da verdi på boliger steg med 10 prosent i året. Det har ikke blitt noen særlig suksess i USA heller.

Her er forresten en parodi på dette fra Youtube - Make Me Rich:
http://www.youtube.com/v/xQlSqwU4lk0&autoplay=1
 
U

Uregistrert

Guest
15-18 e-mails

Jeg fikk kontakt med en ivrig konsulent fra USA for ei uke siden, medlte meg ikke inn men var interessert. Må si den interessen er noe dalene etter å ha blitt torpedert med 15-18 mails i løpet av denne uken....blir jo veldig masete og man lurer jo på seriøsiteten og hvorfor SÅÅÅ ivrig om man tjener 150 000 dollars i mnd......
 

skogtrollet

Medlem
Men hvorfor er dette ulovlig? Hvis jeg selger en guide om hvordan tjene penger. Og denne guiden inneholder oppskrift på hvordan selge "tjene-penger-guider", sånn at de igjen kan tjene penger.

Jeg ser ingenting ulovlig i dette.

Pls explain.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men hvorfor er dette ulovlig? Hvis jeg selger en guide om hvordan tjene penger. Og denne guiden inneholder oppskrift på hvordan selge "tjene-penger-guider", sånn at de igjen kan tjene penger.

Jeg ser ingenting ulovlig i dette.

Pls explain.

Pyramidespill er jo ikke "nødvendigvis" ulovlig å drive med. Men markedsføringen av pyramidespill vil alltid være det - siden markedsføringsloven sier at all markedsføring faktisk må stemme. Pyramidespill selger jo "luft", og hvis de ikke sier det som det er, altså at de selger luft, så vil markedsføringen være ulovlig.

I eksemplet CCP aner jeg ikke om opplegget er ulovlig eller ikke. Og ikke bryr jeg meg særlig heller. De bissniss-nissene som blir med i slike opplegg "bryr" seg vanligvis ikke om lover, regler og viker ikke av veien for å kutte en del hjørner.

Jeg synes faktisk slike opplegg BURDE være lovlige. Det burde ikke være ulovlig å bli med i dumme opplegg. Det burde være lov å være en tosk, også i Norge. Slike tullinger som blir med i pyramidespill må jo få LOV til å drite seg ut og tape alle pengene de har.
 

Iskra

New Member
En av lederne her i norge fortalte jo hva det gikk ut på....i all fall noe ...opplæring i bruk av ...google, facebook, yahoo osv..."dette produktet selger du videre"....slikt kan jeg selvfølgelig finne på nettet så hvorfor skulle jeg betale for det ?? ...men det er klart om noen vil Betale flere tusner for å lære seg yahoo, bruke google, sette seg inn i bruken av facebook, fra e-books og cd, gjerne for meg Er det ulovelig å selge denne kunnskap for 3-4 tusen kroner eller mer, kunnskap som gratis ligger åpent for alle på internet...tja..ulovelig er det muligens ikke, men jævla dumt å betale for å få vite hvordan du skal bruke eks. google for å finne ut om et firma i Oslo...når du egentlig bruker google hver dag gratis....så hvorfor få det gratis når man kan betale for det, løp og kjøp....jajja...sånn er det bare :)
 
Pyramidespill er jo ikke "nødvendigvis" ulovlig å drive med. Men markedsføringen av pyramidespill vil alltid være det - siden markedsføringsloven sier at all markedsføring faktisk må stemme. Pyramidespill selger jo "luft", og hvis de ikke sier det som det er, altså at de selger luft, så vil markedsføringen være ulovlig.

I eksemplet CCP aner jeg ikke om opplegget er ulovlig eller ikke. Og ikke bryr jeg meg særlig heller. De bissniss-nissene som blir med i slike opplegg "bryr" seg vanligvis ikke om lover, regler og viker ikke av veien for å kutte en del hjørner.
Godt oppsummert. Jeg skjønner heller ikke innmari mye av hva det egentlig er denne gjengen driver med. Jeg forventer likevel to ting av en hvilken som helst seriøs bedrift:

1. At dersom man stiller spørsmål til hvorvidt dette er lovlig, f.eks. i forbindelse med at man mistenker dette for å være pyramidespill, skal ikke firmaet bare svare «Hadde dette vært ulovlig hadde det blitt stoppet for lenge siden»: De skal gi meg en link til den aktuelle norske loven som jeg mistenker at det er en viss sjanse for at de bryter, og ha satt seg så godt inn i denne loven at de kan forklare meg nøyaktig hvordan denne loven *ikke* påvirker sitt firma. Ja, norsk lov er et pes å sette seg inn i, men det burde være et minstekrav f.eks. at alle som driver med MLM og MLM-liknende aktiviteter leser paragrafen om pyramidespill.

2. At produktet står i fokus. På de fleste firmahjemmesider har man en presentasjon av produktet, og så har man kanskje en liten link i margen med «ledige stillinger». Man blåser ikke opp ledige stillinger til å være det eneste innholdet på siden. Her skal det riktignok nevnes at det neppe er snakk om ledige stillinger, men at CCP er selve produktet, men jeg synes likevel at det kunne ha vært mye bedre forklart hva det egentlig er man leser om. Dersom jeg ikke skjønner hva dette handler om før jeg kommer til «Fyll inn din e-postadresse her for å få mer informasjon», lar jeg være. Særlig når det gjelder folk jeg får inntrykk av at kutter hjørner når det gjelder lover og regler, de er jeg ikke veldig keen på å gi personopplysninger til.

Når det er sagt: Det er ingenting galt med å selge kurs, og det er store muligheter for at CCP faktisk opererer på riktig side av loven. De fremstår bare som så utrolig uprofesjonelle.
 
En av lederne her i norge fortalte jo hva det gikk ut på....i all fall noe ...opplæring i bruk av ...google, facebook, yahoo osv..."dette produktet selger du videre"....slikt kan jeg selvfølgelig finne på nettet så hvorfor skulle jeg betale for det ?? ...men det er klart om noen vil Betale flere tusner for å lære seg yahoo, bruke google, sette seg inn i bruken av facebook, fra e-books og cd, gjerne for meg Er det ulovelig å selge denne kunnskap for 3-4 tusen kroner eller mer, kunnskap som gratis ligger åpent for alle på internet...tja..ulovelig er det muligens ikke, men jævla dumt å betale for å få vite hvordan du skal bruke eks. google for å finne ut om et firma i Oslo...når du egentlig bruker google hver dag gratis....så hvorfor få det gratis når man kan betale for det, løp og kjøp....jajja...sånn er det bare :)

Jeg ser absolutt ingenting galt i å betale penger for å lære seg å markedsføre bedre ved hjelp av Google og Facebook. Er man sånn cirka på mitt nivå kan et slikt kurs være gull verdt. SEO og sosiale medier er utrolig viktig, og får man en god innføring i dette kan det sannsynligvis være verdt noen lapper og vel så det. Dette krever selvsagt at den som tar på seg jobben med å fungere som kursleder vet hva han snakker om.

Men det er ikke det CCP tilbyr. Jeg leste gjennom kommentarene på Glabladet (takk for linken, Morten), og der fant blant annet denne dialogen sted:

@stig: «Spørsmål:
Hvis jeg kjøper en startpakke fra Carbon Copy Pro, vil jeg da bli opplært i hvordan jeg skal markedsføre min egen bedrift (f.eks. Adidasss) og mine egne produkter (f.eks. joggesko)?
Eller er det kun relatert til å markedsføre og videreselge APP og BiB?»

@Hasse Andre Johnsgård: «Ja i utgangspunktet så kan du bruke den lærdommen som CCP har til å markedsføre dine produkter. Nå skal det sies at CCP er bygget som et system som tar for seg CCP, men lærdommen i markedsføring ligger der. CCP systemet er jo bygget på det grunlaget at det skal hjelpe folk til å bli medlemmer i WMI, så derfor ville det vært mye du ikke har brukfor i CCP ved å markedsføre din produkter. Men ja, vi har opplæringsvideoer, skript, calls osv på opplæring innenfor markedsføring, dette gjelder alt fra blogg til betalte markedføringer.
Jeg anbefaller deg ikke å kjøpe CCP for å markedsføre andre produkter, dette fordi mye av det vi har er automatisert og vil forvirre dine kunder.»

... akkurat. Her er det snakk om å markedsføre et produkt som egentlig bare kan brukes til å markedsføre nøyaktig samme produkt. Hadde jeg ikke allerede vært uinteressert, hadde jeg blitt det nå.

Og hvorfor må man grave i bloggkommentarfelt for å finne denne informasjonen? Hvorfor ligger den ikke lett tilgjengelig på carboncopypro.no?
 

Mortenxx

Medlem
Jeg skal prøve å besvare hva som er lovlig og ulovlig her, men jeg burde kanskje spandert en ny tråd på dette (temaet kan bli omfattende).

Markedsføringen er ulovlig:
Markedsføringen i Norge er klart villedende og ulovlig. Dette ville vært lovlig om det hadde vært presentert som KURS/OPPLÆRING og ikke som "forretningside".

Begrunnelse 1:
Forretningsideen har NULL salg til noen utenfor systemet, de som kjøper blir deltakere i samme system som selgeren. Dette rammes av lover mot pyramidespill og lignende forretningsmessige strukturer. Det er forbud mot å opprette, delta i eller markedsføre dette.

Jeg linket til definisjoner på pyramider i innlegg nummer 12 i denne tråden, det første innlegget mitt som "Uregistrert".

Begrunnelse 2:
Den norske markedsføringen avviker fra betingelser man skal godta på første registreringsside (men noen har fjernet disse disclaimerne på sine sider).

Det finnes en haug av juridiske disclaimere:
- Salgssted er New York og ikke Norge.
- Eventuelle saker må førees for amerikansk domstol
- Ingen muntlige eller skriftlige utsagn unntatt disclaimere er bindende.
- 30 dagers returrett (i Norge lover man 365 dager full returrett)
- Du blir rådet til selv å sjekke at dette er lovlig i landet eller staten du bor.
- Du bør også sjekke selve materialet på DVD-ene med dine egne rådgivere.
- Det er forbudt i enkelte stater i USA
- Hovedformål er utdanning og informasjon, ikke inntekter til deltakerne.
- Du tar selv all økonomisk risiko når du deltar.
- Du betaler selv alle kostnader hvis noe er galt
- Man garanterer ingen ting om inntekter eller tap på dette
- Opplysninger som gis om inntekter er eksempler og ikke gjennomsnitt
- software tilhører CCP og skal ikke endres eller videreselges
- du er en selvstendig kontraktor, ikke ansatt eller handler på oppdrag fra CCP.

Jeg tviler på at noen av oss leser slike disclaimere når vi allerede har lest markedsføringen, og stoler på produktet slik det har blitt presentert? Det finnes 4 disclaimere i blå skrift helt nederst på første side, der man oppgir epost.

Selve produktet er lovlig:
Det er ikke noe forbud mot å selge DVD-er med opplæring, selv om prisen her er kunstig høy. Det er temmelig sikkert ikke noe forbud mot å selge en "pakkeløsning" med nettsider heller.

Produktet hadde vært temmelig usalgbart om det skulle blitt solgt som "kurs og utdanning" - eller prisen måtte ha vært betydelig lavere. Store deler av prisen brukes for å lokke folk med inntjeningsmuligheter på salg til andre.

Markedsføring + produkt er trolig ulovlig:
Hvis man setter sammen produkt + markedsføring vil dette temmelig sikkert være ulovlig - i strid med EU-direktiv om urimelig handelspraksis. Den nye markedsføringsloven har fått tillegg som er basert på dette direktivet. Det samme er §16 i Lotteriloven.

Dere som mottar 15-18 email kan jo sende dette innlegget tilbake til avsender - hvis avsender er Lena Bjorna (eller andre norskspråklige) ?


Morten
 
Topp