Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilken URL er korrekt av disse to?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
hxxp://minside.com/nyheter.php/?id=1987

hxxp://minside.com/nyheter.php?id=1987

Hvilken av disse to er korrekt?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Mhm, det er det jeg også egentlig tror. Det er bare det at når jeg url-encoder den nederste der, da blir den slik som den øverste, bare med slike rare tegn istedenfor f.eks / da. Derfor ble jeg veldig usikker på hva som egentlig skal brukes av de to. Da bruker jeg Google som lager slike flotte url's når man søker..
 

Santo

Active Member
Det er ihvertfall den nederste som er den vanlige måten, se her f.eks. hxxp://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=574533.

Det hender dog at man finner URL'er som ser slik ut,

hxxp://www.test.no/?id=12

og det går fint, for da har man bare droppet default-filen, f.eks. "default.asp", eller "index.htm".

Jeg har dog aldri sett en URL som den første du skrev.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Forkjellen er en liten / rett etter nyheter.php i den første av dem. Det er ikke med tanke på Google / SEO jeg spør. Egentlig er det to årsaker til at jeg spør.

1: Når jeg forsøker å lage et script som skal lese GET-variabelen i den siste der oppe, da funker det merkelig nok ikke. Med den øverste funker det derimot merkelig nok som det skal.

2: Hehe, rett og slett fordi jeg er nysjerrig... :)
 

picxx

Well-Known Member
Den øverste blir indeksert av google, den nederste blir ikke(me belive!).
Så det hele kommer jo i det hele tatt an på hvordan du ønsker siden skal bli oppfattet.
 

picxx

Well-Known Member
begge kan nok bli indeksert av google

Google har selv gått ut med retningslinjer av hva som blir indeksert.
Ifølge disse blir kun en av disse lenkene indeksert.
 

picxx

Well-Known Member
Jamfør testdrivers post er jeg nyskerrig på om vi fremdeles skal believe you, picxx?

Det bestemmer du selv. Jeg er ikke noen guru, men kun ett medlem her på webforumet. :D
 
Topp