Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Angrerett eller lignende på mobiler?

Bjørnar

Gründer
dersom et servicegodkjent verksted sier det er fukt, har du som kunde lite å komme med, all den tid du ikke har lov å åpne telefonen innvendig for å dokumentere det motsatte. en annen ting som ikke nevnes, er at en telefon som ligger i ei tørr bukselomme, kan få fuktskade av svette / kondens fra låret.
 
@ Danielaune: Går ut fra at du har den trygghetsforsikringen gjennom Elkjøp?

Jeg må desverre meddele deg at du kommer til å få avslag på den saken hvis du melder skade når/hvis verkstedet nekter garanti. Post gjerne resultatet her så får vi se om jeg tar feil :)

Har trygghetsavtale ja..

Trygghetsavtale
Elkjøp Trygghetsavtale dekker uhell og uforutsette hendelser som ikke er dekket av Forbrukerkjøpsloven. Trygghetsavtalen dekker også tyveri ved innbrudd i hjem, kontor og fritidsbolig.

Dette dekker Trygghetsavtalen:

* Ingen egenandel! (Gjelder ikke mobiltelefon)
* Professjonell og rask reparasjon av ditt skadede produkt.
* Erstatningsprodukt dersom produktet ikke kan repareres
* Økt beskyttelse i forhold til garanti/reklamasjon
* Ingen verdiavskrivning, du får alltid et tilsvarende eller bedre produkt

Noe som står i trygghetsavtalen:

DEKKER UHELL
Fall og støtskader, væskeskader, lynnedslag og andre uhell

DEKKER TYVERI
Ved innbrudd i hjem, kontor og fritidsbolig

NYTT PRODUKT
Om det skadede produktet ikke kan reparere får du et nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner.

30 DAGERS RETURRETT
Du har alltid 30 dagers returrett.

Noe trygghetsavtalen ikke dekker, er fabrikkfeil.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
DOA - defect on arrival. Hvis du opplever en vesentlig feil eller mangel på telefonen din allerede de første dagene etter at du har kjøpt den, kan du få ny hvis du går til forhandlere hvor du kjøpte telefonen innen syv dager etter kjøpsdato. Du må ha med gyldig kvittering og hele salgspakken med alt innhold, og telefonen må ikke være støt- eller fuktskadet.
Reparasjon på garanti. Hvis du opplever en vesentlig feil eller mangel på telefonen din etter første uke og frem til to år etter kjøpsdato, kan telefonen sendes til serviceverksted gjennom din forhandler. Dette er gratis så lenge du ikke kan klandres for feilen. Hvis telefonen er fukt- eller støtskadet er det brukeren som har brukt telefonen feil, og du må betale både hvis du vil ha telefonen tilbake ureparert (frakt + arbeid ved å sjekke telefonen din, normalt 300 til 500 kroner) eller hvis du vil ha den reparert (da får du prisoverlag først).
Reparasjon etter garantitid fra produsent. Hvis telefonen din er kjøpt i januar 2008 eller senere, har du fem års reklamasjonstid. Dette kommer jeg nærmere tilbake til etter hvert (den situasjonen kommer vi ikke til før om ett par års tid uansett).
Alle fabrikkfeilene som oppstår er det stort sett oss forbrukere og forhandlere som får svi på pungen for. Slik reglene er i dag (først og fremst for Sony Ericsson og Nokia), får du en ny telefon hvis det er en vesentlig feil på telefonen din allerede den første uken etter at du kjøpte den. Kravet for å få ny er likevel at du har hele salgspakken og alt som følgte med telefonen da du kjøpte den. I tillegg må du besøke forhandleren innen én uke fra kjøpsdato. (Hver klar over at noen forhandlere ikke gir deg ny telefon før den første telefonen har blitt godkjent som DOA - defect/dead on arrival - av verkstedet. Andre forhandlere gir deg ny telefon, men du står fortsatt økonomisk ansvarlig dersom du selv har påført den første telefonen ytre skader (fukt eller støt) i den perioden du brukte den.)

Den første uken er altså rutinene ganske OK. Men hva skjer den åttende dagen? Produsentenes garantibestemmelser sier da at telefonen må inn til verksted for reparasjon. Du har rett på låneprodukt fra første dag hvis reparasjonen er antatt å ta mer enn én uke (og det gjør den). Som forbruker må du være klar på dette, fordi mange forhandlere “misforstår” denne loven slik at du ikke får lånetelefon før telefonen har vært på verksted over en uke.

En vanlig reparasjon tar ca. to uker. Hvis det går mye mer, kan du reklamere til produsent for lang servicetid. Reklamering kan forhandler hjelpe deg med.

Etter garantitiden er det bestemt at forbrukere har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner i Norge.
 
U

Uregistrert

Guest
dersom et servicegodkjent verksted sier det er fukt, har du som kunde lite å komme med, all den tid du ikke har lov å åpne telefonen innvendig for å dokumentere det motsatte.

Vel, nå er det selger som har bevisbyrden så kort tid etter kjøpet. Så kunden trenger ikke bevise noe som helst. At det er fukt i telefonen er jo ikke kjøpers problem så lenge kjøper har brukt produktet i henhold til bruksanvisninger, etc. Er produktet brukt på en helt vanlig måte, og det oppstår fukt eller feil etter ei helg - så er det en mangel.

Da kan kunden, hvis mangelen er vesentlig, bl.a kreve prisavslag/heving av kjøp/retting av produkt.

en annen ting som ikke nevnes, er at en telefon som ligger i ei tørr bukselomme, kan få fuktskade av svette / kondens fra låret.

Javel. Loven er jo klar på dette. Hvis du IKKE sier at vanlig bruk, som å ha en telefon i lommen, kan medføre fuktskader, etc - så vil dette være en soleklar mangel. Hvis produktet er så skjørt at det ikke tåler å bli brukt ute, så MÅ dette opplyses før kjøp.

Hvis ikke er det en vesentlig mangel som kjøper kan bruke til å heve hele kjøpet.
 

Bjørnar

Gründer
dersom serviceverkstedet tar bilde av en fuktskade, og viser til deg. hva gjør du da?

å ha like lang garantitid på en telefon som du har med deg over alt, til alle døgnets tider, som på en tørketrommel som går 4 ganger i uka - er meg helt ubegripelig, men det er en annen sak.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Uregistrert: seriøst? Nå må du slutte å følge alt slavisk.

En telefon kan få fuktskader av å ligge i en lomme, jakke etc. Den kan til og med bli fuktskadet om den ligger på soverommet til lading. Da det ofte kan bli fuktighet om du har f.eks dårlig isolering/vinduer og lignende :p

Har også hatt kunder som har latt mobilen ligge i bilen hele tiden, dag og natt... da blir det fort fuktighet... DETTE er IKKE produsenten sin feil.

Les tråden min oppforbi, sier det meste om servicereps etc.
 
Jeg har ikke hørt på de.. Det er jeg som gir de beskjed om å ta imot den hersens telefonen for å få den sjekket på verksted, nettopp for å avklare om det er snakk om en skade som skal dekkes på service gjennom garanti, eller om det er en skade som kan meldes på forsikringen. Forsikring/garanti/service/whatever er relevant da det i mange tilfeller kommer avslag i retur fra leverandør/verksted nettopp med henvisning til brukerpåført fukt/støtskade.

Jeg bruker ordet garanti fordi det som oftest er garantien som dekker skader som kundene reklamerer på.

.
 
U

Uregistrert

Guest
Reklamering kan forhandler hjelpe deg med.

Ehh. Nei? Kjøper reklamerer til selger, dvs forhandler/butikk/etc. Kjøper SKAL fremsette sitt krav mot selger, alltid! At selger så sender telefonen til Nokia, Samsung, whatever - er jo ikke kundens problem. Kunden skal forholde seg til selger, IKKE produsent!!

Hallooooooooooooooooooo i luke 12.

Etter garantitiden er det bestemt at forbrukere har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner i Norge.

Ojjj. Du jobber i bransjen, ikke sant? Du viser her en skremmende mangel på elementær kunnskap om garanti og lovverk. Jeg kan hjelpe deg med at garanti er en TILLEGGSRETT som du kan få/kjøpe og som går UTOVER forbrukerkjøpsloven.

Garanti er dermed noe forhandlere kan gi EKSTRA hvis de vil det. Kia har for eksempel 7 års garanti på sine nye biler. Det er det helt opp til Kia å gjøre, og ingen kan hverken nekte dem eller pålegge dem å gjøre det. Men LOVEN sikrer deg uansett fem års reklamasjonsrett på produkter som er ment å vare lenger enn 2 år. Som biler eller telefoner.

Kort fortalt MÅ garantier gi deg tilleggsrettigheter i forhold til feil bruk, ytre påvirkning eller slitedeler før det i det hele tatt kan kalles en garanti.
 
Jeg har ikke hørt på de.. Det er jeg som gir de beskjed om å ta imot den hersens telefonen for å få den sjekket på verksted, nettopp for å avklare om det er snakk om en skade som skal dekkes på service gjennom garanti, eller om det er en skade som kan meldes på forsikringen. Forsikring/garanti/service/whatever er relevant da det i mange tilfeller kommer avslag i retur fra leverandør/verksted nettopp med henvisning til brukerpåført fukt/støtskade.

Jeg bruker ordet garanti fordi det som oftest er garantien som dekker skader som kundene reklamerer på.

.

Jeg har en avtale, hvor det står klart og tydelig at den dekker "fukt/støt-skader". Står også "30 dagers returett", hvor det ikke informeres om at det ikke gjelder mobiltelefoner.

Hva som er rett og galt er jo helt irrelevant. Det står som i avtalen, det står der.

http://www.happycare.no/files/jjPvcccX.pdf
 
himmel, jeg er alt for treig til å svare ser jeg :/

Danielaune; Du har limt inn brosjyreteksten. Du må se på selve vilkårene fra Modärna også. da spesielt punkt 5.1 som angir definisjonene av hva et skadetilfelle er.
 
U

Uregistrert

Guest
dersom serviceverkstedet tar bilde av en fuktskade, og viser til deg. hva gjør du da?

Krever at de beviser at jeg har brukt telefonen som en tepose eller i dusjen. Hvis de ikke klarer det vil loven gi meg rett til å kreve varen rettet eller erstattet eller omså kjøpet hevet. Hvis mangelen er vesentlig da, selvsagt.

å ha like lang garantitid på en telefon som du har med deg over alt, til alle døgnets tider, som på en tørketrommel som går 4 ganger i uka - er meg helt ubegripelig, men det er en annen sak.

Nei, ikke garantitid! Du må skjønne forskjellen på dette! Garanti og reklamasjon er IKKE det samme. Reklamasjon = lovbestemt rett gitt av forbrukerkjøpsloven. Garanti = tilleggsrett gitt kunde av forbruker for å være snill/tjene mer penger på mersalg/distansere seg fra konkurrenter/etc. Garanti er en helt valgfri greie som forhandler kan gi sine kunder hvis de vil. Det er en tilleggsrettighet som går utover de rettighetene du allerede har etter forbrukerkjøpsloven.

At en telefon har like lang reklamasjonstid som en tørketrommel er litt sjukt ja, men sånn er loven pr idag. Du får ringe Stortinget hvis du vil gjøre noe med det ;-)
 
Vel, nå er det selger som har bevisbyrden så kort tid etter kjøpet. Så kunden trenger ikke bevise noe som helst. At det er fukt i telefonen er jo ikke kjøpers problem så lenge kjøper har brukt produktet i henhold til bruksanvisninger, etc. Er produktet brukt på en helt vanlig måte, og det oppstår fukt eller feil etter ei helg - så er det en mangel.

Selger oppfyller bevisbyrden ved å sende inn telefonen for undersøkelse. Hvis verkstedet konkluderer med støt eller fukt, eller min favoritt; "Uaktsomt inngrep i telefonen" så bortfaller garantien og reklamasjonsretten og kunden sitter med svarteper.
 
U

Uregistrert

Guest
Har også hatt kunder som har latt mobilen ligge i bilen hele tiden, dag og natt... da blir det fort fuktighet... DETTE er IKKE produsenten sin feil.

Der er vi enig. Dette vil jo selvsagt, og da særlig i land som Norge med masse vær og lave tempraturer, være feil bruk av produktet. Det sier seg selv. Kunden har i slike tilfeller INGEN rettigheter i forhold til lovverket.

Men selger kan jo selvsagt ha solgt ham en garanti som sier at feil bruk er OK, selvsagt. Men det vil da være det dere kaller garanti.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Uregistrert: det stemmer at jeg jobber i bransjen, men er en del år siden jeg drev med privatsalg... er som oftest bedrifter jeg selger til nå, og der gjelder ikke FORBRUKERkjøpsloven, så er ikke heeelt oppdatert på alt.

Men mye av det du sier her STÅR faktisk ikke i loven, det er forbrukerrådets OPPFATNING av loven. Og da er plutselig det som er loven. Sier litt at det NETTOPP ble 5 års reklamasjon på mobiler.

Forbrukerkjøpsloven er veldig "åpen" desverre.

Og har også sagt tidligere i tråden at det jeg skriver her ikke skal knyttes til min jobb/arbeidsplass. Dette er mine personlige meninger og tanker.
 
U

Uregistrert

Guest
Selger oppfyller bevisbyrden ved å sende inn telefonen for undersøkelse. Hvis verkstedet konkluderer med støt eller fukt, eller min favoritt; "Uaktsomt inngrep i telefonen" så bortfaller garantien og kunden sitter med svarteper.

Nei, det er Forbrukerkjøpsloven som bortfaller hvis produktet er brukt feil. IKKE garantien. Du må ikke bare bruke disse begrepene hips-om-haps. De betyr ikke det samme og er ikke det samme.
 
Topp