Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Angrerett eller lignende på mobiler?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er jo en ting som kanskje skjer litt for mange ganger, og det er at forhandlere er forferdelig flink med dette spørsmålet: "Nja, er du nå sikker på at du vil sende inn telefonen? Du vet at du må betale om vi finner feil som du har påført..." Dette er jo slikt man stadig hører dersom noen har hatt problemer med en mobiltelefon.

En annen ting er jo at forhandlere er grusomt flink og finne fuktskader. Hver eneste gang jeg har hørt om folk med mobiltrøbbel så har vedkommende utrolig nok hatt fuktskader på telefonen. Etter informasjonen i tråden her, så er det jo absolutt greit å vite at forhandler faktisk skal bevise dette. At mange forhandlere bruker fuktskader som en "unnskyldning" uten at det faktisk er fuktskader tror jeg så absolutt.

Forhandlere sier gjerne at det er mange kunder som ikke er helt ærlig. Vel... - Er forhandlere noe bedre?

Hehe, når jeg leser gjennom denne tråden begynner jeg jo og tenke tilbake på en gang jeg kjøpte tastatur før nyttår en gang. Tastaturet fikk plutselig dårlig kontakt, og pc reagerte ikke når jeg trykket. Jeg tok med meg tastaturet til forhandler, og de skulle jo da altså teste produktet før de ville ta det inn igjen slik at jeg kunne bytte. Det snodige var jo at de kom tilbake til meg etter og ha testet dette, og forklarte at den trådløse usb-dingsen vi plugger i pcen var knekt. Hvordan knekte den spurte jeg? Neeei... Den var jo da virkelig knekt når jeg kom inn i butikken. Da ble jeg oppgitt og bare gikk. At en forhandler faktisk ødelegger et produkt på den måten syns jeg er galskap. Det er jo klart at jeg ville visst selv om denne var knekt.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det er jo en ting som kanskje skjer litt for mange ganger, og det er at forhandlere er forferdelig flink med dette spørsmålet: "Nja, er du nå sikker på at du vil sende inn telefonen? Du vet at du må betale om vi finner feil som du har påført..." Dette er jo slikt man stadig hører dersom noen har hatt problemer med en mobiltelefon.

en bruker MÅ ikke betale om det er selvpåførte feil. Telefonen vil bli undersøkt, der verksted gir beskjed tilbake til forhandler om enten:

1. Pris godkjennes og produktet blir reparert
2. Pris godkjennes ikke og produktet sendes tilbake ureparert MOT KOSTNAD
3. Pris godkjennes ikke og produktet blir kassert på verksted (GRATIS)

En annen ting er jo at forhandlere er grusomt flink og finne fuktskader. Hver eneste gang jeg har hørt om folk med mobiltrøbbel så har vedkommende utrolig nok hatt fuktskader på telefonen. Etter informasjonen i tråden her, så er det jo absolutt greit å vite at forhandler faktisk skal bevise dette. At mange forhandlere bruker fuktskader som en "unnskyldning" uten at det faktisk er fuktskader tror jeg så absolutt.

Forhandlere sier gjerne at det er mange kunder som ikke er helt ærlig. Vel... - Er forhandlere noe bedre?

Det er ikke forhandlere som bruker fuktskade "unnskyldningen" som du sier her. Dette er informasjon som kommer fra verkstedet. Verkstedet vil helst ikke ha fuktskader, da de taper penger på det. De har tross alt hatt en tekniker jobbende på den telefonen for å finne fuktskaden, som er tid han kunne brukt på en annen telefon. For verkstedet får INGEN penger av Nokia/SE/etc for fuktskader, så dette er noe de IKKE vil at skal skje.

Om du velger å tro noe annet, er opp til deg, men det er slik det er.


Det er mangen forskjellige forhandlere rundt omkring i Norge, noen er desverre uærlige, men jeg har hvertfall som hovedsak når jeg selger til en kunde at jeg er ærlig. Om en kunde vil ha en telefon jeg VET er ekstra utsatt for problemer så sier jeg det til kunden. (Tro det eller ei, det er faktisk folk som SKAL ha telefonen fordiom jeg har advart de mot den også)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hmm.. For ikke mange dagene siden tok tven her i huset kvelden. Tven var ganske ny (ca 2mnd gammel) og vi tok den med oss ned til forhandler. Da måtte vi faktisk skrive under ved innlevering av produktet at dersom verkstedet fant feil som kunne vært vår feil, da måtte vi betale for reparasjon. Timepris stod forklart på papirene fra forhandler. Er dette feil fremgangsmåte fra forhandler?

Nja, jeg må innrømme at jeg trodde det faktisk var forhandler som kom med dette fuktskade-opplegget mest for å unngå at kunden skal sende inn telefonen, men om du som forhandler mener det er galt kan jeg forstå at jeg har misforstått noe her. :)
 
Sist redigert:

Helge

Profesjonell Googlesøker
angående TV skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har service på TVer (selger ikke tv). Men på mobiltelefoner er hvertfall det bullshitt... Det er akkuratt det samme som de som sier at du må betale for å sende den inn om du ikke har kjøpt den der. :p
 
Men uansett hva de finner ut og ikke på verkstedet, har jeg en trygghetsavtale hvor det står klart og tydelig at jeg vil få et nytt samme produkt, eller minst like godt produkt dersom det ikke lar seg fikses. Det dekker forresten støt/fukt-skader.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Stod det ikke i den trygghetsavtalen at du også da måtte betale dette gebyret som normalt var mellom 2-4000kr ?
 

kongen

kongemedlem
Det er ingen lovbestemt angrerett på produkter kjøpt i butikk, kun fjernsalg. Hvis det oppstår feil med produktet kan du reklamere og få rettet feilen, men du har ingen rett til å heve kjøpet før et visst antall feiler har oppstått.
 
U

Uregistrert

Guest
Det er ingen lovbestemt angrerett på produkter kjøpt i butikk, kun fjernsalg. Hvis det oppstår feil med produktet kan du reklamere og få rettet feilen, men du har ingen rett til å heve kjøpet før et visst antall feiler har oppstått.

Kan også nevnes at dersom mobilen må inn til verksted 2 eller 3 ganger, bestemmer du selv om du vil ha ny, eller om du vil heve kjøpet. Men ikke før det
 
U

Uregistrert

Guest
Kan også nevnes at dersom mobilen må inn til verksted 2 eller 3 ganger, bestemmer du selv om du vil ha ny, eller om du vil heve kjøpet. Men ikke før det

Nå må dere slutte å høre på hva blårussen på elkjøp forteller dere! Det er bare fjas at elkjøp har så og så mange "forsøk" på å rette feil før du kan heve kjøpet. Du kan, hvis mangelen er vesentlig og retting medfører ulempe for deg som kunde, heve kjøpet. Enhver mobil som slutter å fungere etter 2 dager er å anse som et produkt med en vesentlig mangel. Da kan man heve kjøpet eller få et nytt produkt. Og ja, det er du som kunde som velger.

Det elkjøp selvsagt har helt rett i, er at hvis mangelen ved produkt ikke er vesentlig og hvis det medfører liten ulempe for deg som kunde å vente på retting, så kan de forsøke å utbedre feilen et par tre ganger før man må anse mangelen for å være vesentlig og så heve kjøpet.

Så det som avgjør hva du har "rett" til er rett og slett mangelens natur.
 
En liten statusoppdatering:

Det er nå 9 dager siden jeg leverte den, og fikk nå høre at reperasjonstiden vil være minst 2-3 uker.

Siste gang jeg handler noe som helst på svindelsjappa der :)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Verkstedtid er ca 2-3 uker. Ser f.eks det verkstedet jeg bruker så mottar de ca 1500 telefoner HVER dag, så sier litt om hvor mye de har å gjøre på verkstedet.

Problemet her er at de burde ha sendt den inn på DOA, og da skal de få svar ganske kjapt om det er godkjent eller ikke. Om de har sendt den som en vanlig service så må du nok vente en del. Da hadde jeg hvertfall gått å klagt..

Men jeg forstår både deg som kunde og elkjøp som forhandler i denne saken.
Hadde det vært en enkel ting som tilsa at det ikke kunne være noe fukt/støtskade så hadde jeg som selger gitt deg en ny telefon med en gang.
 
Mye vranglære ute og går her. Helge har rett men uregistrert er et typisk eksempel på en kunde som har sett for mye på FBI og tv2 hjelper deg..

Forhandler er pliktig til å ta imot telefonen og prøve den mot garanti/service. De skal IKKE kreve betalt for dette. Jeg tror ett av service-selskapene fakturerte såkalt undersøkelsesavgift tidligere, hvertfall når det gjaldt pc-saker men nå får man prisoverslag i retur uavhengig av hvilken av de store servicebedriftene forhandler benytter ( infocare, deltaservice, anovo) Prisoverslaget inneholder et alternativ om at telefonen/laptopen kan skrotes uten kostnad. Dette selvfølgelig forutsatt at de finner en skade som gjør at garantien bortfaller.

Det med flere forsøk på å rette feil før omlevering er også korrekt. Lovteksten angir to forsøk. Kunde har lite de skulle sagt på dette punktet da de fleste leveringsvilkår har med klausul om å forsøke å rette feil før omlevering, og at reparasjon ofte er såpass mye rimeligere enn omlevering at lovens krav til "vesentlig ulempe" for selger er oppfylt.

@ Danielaune: Går ut fra at du har den trygghetsforsikringen gjennom Elkjøp?

Jeg må desverre meddele deg at du kommer til å få avslag på den saken hvis du melder skade når/hvis verkstedet nekter garanti. Post gjerne resultatet her så får vi se om jeg tar feil :)

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om temaet, men begrenser det til dette så får folk heller spørre om konkrete ting rundt forholdet mellom service/garanti/forsikring hvis de lurer
 
U

Uregistrert

Guest
Mye vranglære ute og går her. Helge har rett men uregistrert er et typisk eksempel på en kunde som har sett for mye på FBI og tv2 hjelper deg..

I motsetning til deg, som tydeligvis har hørt litt for mye på folk som jobber i elektronikkbransjen. Som jo beviselig har nada peiling på forbrukerkjøpsloven. (Et utall tester viser dette, bl.a på TV2 hjelper deg.)

:)

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om temaet, men begrenser det til dette så får folk heller spørre om konkrete ting rundt forholdet mellom service/garanti/forsikring hvis de lurer

Ja, kanskje du kunne forklart hvorfor du bruker ordet "garanti" når den saken den dreier seg om jo ikke har noe med garantier å gjøre i det hele tatt? Vet du egentlig hva en garanti er for noe?

Saken denne tråden handler om er en reklamasjonssak. Forsikring/garanti/service/whatever er totalt irrelevant.
 
Topp