DOA - defect on arrival. Hvis du opplever en vesentlig feil eller mangel på telefonen din allerede de første dagene etter at du har kjøpt den, kan du få ny hvis du går til forhandlere hvor du kjøpte telefonen innen syv dager etter kjøpsdato. Du må ha med gyldig kvittering og hele salgspakken med alt innhold, og telefonen må ikke være støt- eller fuktskadet.
Reparasjon på garanti. Hvis du opplever en vesentlig feil eller mangel på telefonen din etter første uke og frem til to år etter kjøpsdato, kan telefonen sendes til serviceverksted gjennom din forhandler. Dette er gratis så lenge du ikke kan klandres for feilen. Hvis telefonen er fukt- eller støtskadet er det brukeren som har brukt telefonen feil, og du må betale både hvis du vil ha telefonen tilbake ureparert (frakt + arbeid ved å sjekke telefonen din, normalt 300 til 500 kroner) eller hvis du vil ha den reparert (da får du prisoverlag først).
Reparasjon etter garantitid fra produsent. Hvis telefonen din er kjøpt i januar 2008 eller senere, har du fem års reklamasjonstid. Dette kommer jeg nærmere tilbake til etter hvert (den situasjonen kommer vi ikke til før om ett par års tid uansett).
Alle fabrikkfeilene som oppstår er det stort sett oss forbrukere og forhandlere som får svi på pungen for. Slik reglene er i dag (først og fremst for Sony Ericsson og Nokia), får du en ny telefon hvis det er en vesentlig feil på telefonen din allerede den første uken etter at du kjøpte den. Kravet for å få ny er likevel at du har hele salgspakken og alt som følgte med telefonen da du kjøpte den. I tillegg må du besøke forhandleren innen én uke fra kjøpsdato. (Hver klar over at noen forhandlere ikke gir deg ny telefon før den første telefonen har blitt godkjent som DOA - defect/dead on arrival - av verkstedet. Andre forhandlere gir deg ny telefon, men du står fortsatt økonomisk ansvarlig dersom du selv har påført den første telefonen ytre skader (fukt eller støt) i den perioden du brukte den.)
Den første uken er altså rutinene ganske OK. Men hva skjer den åttende dagen? Produsentenes garantibestemmelser sier da at telefonen må inn til verksted for reparasjon. Du har rett på låneprodukt fra første dag hvis reparasjonen er antatt å ta mer enn én uke (og det gjør den). Som forbruker må du være klar på dette, fordi mange forhandlere “misforstår” denne loven slik at du ikke får lånetelefon før telefonen har vært på verksted over en uke.
En vanlig reparasjon tar ca. to uker. Hvis det går mye mer, kan du reklamere til produsent for lang servicetid. Reklamering kan forhandler hjelpe deg med.
Etter garantitiden er det bestemt at forbrukere har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner i Norge.