Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal WF ta et etisk standpunkt?

peterandrej

pensjonert moderator
En enkel måte å betale 0 skatt av overskudd er jo å ha et holdingselskap, skulle ikke forundre meg om peterandrej syns det er umoralsk eller uetisk også?

Absolutt. Jeg HATER at fiffen vrir seg unna høyst rettferdige skattekrav. Ledere som "vrir seg unna" på denne måten står for meg et sted mellom kakerlakker og en skitten man må skrape vekk under skoene hver høst. Det er så uhyre kvalmende når "rikinger" ikke skyr noen midler for å komme seg unna sin skatt. Kroneksemplet er jo Stein Erik Hagen som satt i sin beskjedne hytte til 40 millioner og fortalte at "nå er det så ille her at jeg må flytte til Sveits". Der satt han, den gjøken, og klagde sin nød. Mannen har seilbåt, Rolls-Royce, egen butler og slott i Frankrike. Jeg spyr.

Fy faen. Jeg sier ikke mer. Fy faen. Hadde jeg vært Kristin Halvorsen hadde jeg bedt ham ryke og reise til Sveits.
 

peterandrej

pensjonert moderator
hun har vel strengt tatt bedt ham om å flytte også ;)

Synes jeg bare er bra. Han er hoven blei som stadig vekk kommer med håpløse angrep på vanskeligstilte grupper som han mener bare "bør ta seg sammen", akkurat som om vanlige arbeidre er noen jævla snyltere sånn som han er selv. Fyren er en patetisk og uhyre pinlig skikkelse som jeg ikke har noe som helst til overs for.

Hadde han stått på døra en dag, så hadde jeg ikke invitert ham inn på kaffe.
 

kongen

kongemedlem
Tror vi alle kunne lære litt av O'Store Hagen. Han har jo tross alt kommet *litt* lengre enn oss..?

De værste snylterne mener jeg er de som sitter på café, drikker en latte, og hever trygd. Disse har en tendens til å skylle på andre for sin egen situasjon og sin egen labre økonomi (trygd) og mener staten skal *ta* de med penger for å gi til de trygdede slik at de trygdede kan kjøpe enda flere kaffe latte. Mener ikke alle på trygd er snyltere, fordi noen trenger det virkelig, men det er så jævla mange som går på trygd på grunn av latskap eller fordi man mangler visjoner.

Hvis Hagen har stått på døre en dag, så har jeg *garantert* invitert ham inn på kaffe.
 

Christian

Medlem
Så i bunn og grunn handler denne tråden om at hvis Hagen kommer hit og spør om hjelp til hvordan han kan skatte minst mulig av sitt overskudd, uten å bryte loven, så vil tråden slettes?

PA mener ja, jeg mener nei.
 
K

Kontoristen

Guest
Absolutt. Jeg HATER at fiffen vrir seg unna høyst rettferdige skattekrav. Ledere som "vrir seg unna" på denne måten står for meg et sted mellom kakerlakker og en skitten man må skrape vekk under skoene hver høst. Det er så uhyre kvalmende når "rikinger" ikke skyr noen midler for å komme seg unna sin skatt.

Fiffen???
Holdingselskap er jo rimelig vanlig begynner å bli, staten er jo eier i opptil x antall holdingselskaper selv. Man vrir seg jo ikke unna, men er jo jo faktisk godt innenfor loven.

Jeg syns det faktisk er mer uetisk av deg PA å sette Ledere i bås med kakkerlakker og skitten under skoene pga at de driver næringsvirksomhet innenfor loven.

Min erfaring er at de fleste her på WF oprerer med en tunge og to ører, men jeg tror kanskje at PA oprerer med to tunger og et øre?
PA jeg mener ikke å være frekk (til admin, jeg tror PA tåler dette) men fikk lyst til å skrive dette ettersom du setter meg og flere her på WF i båsen med kakkerlakker.
 

Keanu

Geek
Morsomt å se at nesten hver eneste sånn diskusjon sporer helt av. Synes litt synd på Tonny som kanskje må begynne å spalte også denne opp i to tråder. :)

Uansett, til topic; Jeg mener hele problemstillingen er feil. WF er ikke en enhet som kan ta etisk og moralst standpunkt. Brukerne kan derimot gjøre det. Så er det opp til moderatorer å bestemme hva som skal tillates i en tråd. Selv mener jeg man kan tillate ett og ett kritisk argument mot, men at man må starte en egen tråd om man ønsker å svare på noen av disse, for å unngå at tråden går off topic. Noe det har vist seg at skjer veldig fort.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Fiffen???
Holdingselskap er jo rimelig vanlig begynner å bli, staten er jo eier i opptil x antall holdingselskaper selv. Man vrir seg jo ikke unna, men er jo jo faktisk godt innenfor loven.

Jeg syns det faktisk er mer uetisk av deg PA å sette Ledere i bås med kakkerlakker og skitten under skoene pga at de driver næringsvirksomhet innenfor loven.

At holdingselskap begynner å bli vanlig er jo bare nok et bevis på at kapitalistene blir stadig råere. Jeg vil si det er uetisk - men kanskje ikke ulovlig - å skalte og vralte med holdingselskaper og whatnot for å bidra med absolutt MINST mulig til fellesskapet.

For det er jo det det handler om, ikke sant? Bidra med minst mulig?

Min erfaring er at de fleste her på WF oprerer med en tunge og to ører, men jeg tror kanskje at PA oprerer med to tunger og et øre?
PA jeg mener ikke å være frekk (til admin, jeg tror PA tåler dette) men fikk lyst til å skrive dette ettersom du setter meg og flere her på WF i båsen med kakkerlakker.

Bare rolig. Jeg tåler nok litt skittkasting, så det skal du ikke være redd for. Og det er nok helt riktig at jeg har meninger om mye, kanskje litt for mye. Ofte har jeg jo meninger om ting jeg ikke har peiling på også. En gang diskuterte jeg blant annet brystholdere med en samling kvinner.

Og jada. Jeg kunne jo selvfølgelig mye mer enn dem om BHer. :)
 

testdriver

Ha det bra..
Jeg vil si det er uetisk - men kanskje ikke ulovlig - å skalte og vralte med holdingselskaper og whatnot for å bidra med absolutt MINST mulig til fellesskapet.

Jeg var sikker på at du kødda tidligere i tråden... Er du seriøs? Du snakker ikke akkurat som en mainstream økonomi-/markedsføringsutdannet person... Holdingselskaper er og har vært blant mange essensielle incentiver for å få selskaper til å reinvestere og utvide (les: skape flere arbeidsplasser).

Men jeg er sikker på at du bare kødder med oss. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det tror jeg faktisk ikke. PAJ er en slags merkelig vri mellom en kapitalist og sosialist. Har har ekstremene fra begge sidene!

Nja. Jeg oppfatter ikke meg selv som ekstrem (hvem oppfatter vel seg selv som ekstrem, uansett?). De jeg derimot oppfatter som ekstreme, er de som tviholder på et standpunkt til tross for at standpunktet på en måte svikter dem. I Unge Høyre f.eks jubler man ellevilt over enhver dust som overtar en regjering under "konservativt" flagg. Det er liksom ikke måte på. Høyrefolk kan liksom ikke gjøre feil, for det har de lært.

Ja, jeg er sikker på at hvis Heinrich Himmler hadde stilt som ordførerkandidat for Vestfold Høyre, så ville Unge Høyre-folk over hele landet tiljublet ham, og sagt at "vi slår en strek over den der uheldige fortiden..."

I SV er de ikke mye bedre. Der er man jo fullstendig fastlåst. ALT i verden er USAs feil, og Palestinerne er liksom engler. At Hamas fyrer av X antall raketter og sprenger seg selv i luften på Israelske busser blir i SV-øyne ansett for å være "sjarmerende". Og Afrikanere kan jo liksom IKKE gjøre feil. Voldtekt av kvinner er et utslag av "spennende kultur", ikke sant. En SVer vil LA seg bli voldtatt, hvis voldtektsmannen tar henne med hjem for å lære henne å spille på trommer etterpå. Det er liksom ingen grenser.

Sånt synes jeg er innmari ekstremt. Sånn sett er jeg på en måte mer selvstendig, og derfor kanskje mindre ekstrem enn de fleste "politisk aktive".
 
U

Uregistrert

Guest
At holdingselskap begynner å bli vanlig er jo bare nok et bevis på at kapitalistene blir stadig råere. Jeg vil si det er uetisk - men kanskje ikke ulovlig - å skalte og vralte med holdingselskaper og whatnot for å bidra med absolutt MINST mulig til fellesskapet.

For det er jo det det handler om, ikke sant? Bidra med minst mulig?
Dette er ikke tilfellet. Fritaksmodellen er laget for at man skal kunne flytte kapital mellom selskaper under et holdingselskap, uten at man skal måtte skatte av utbyttet. Altså er målet med fritaksmodellen er at man ikke skal skattlegge urettferdig.

Eksempel: Man eier to selskaper, A og B. Begge selskapene A og B er eid av holdingselskapet C.

A går bra, mens B har problemer. For å betjene forpliktelsene i B ønsker man å ta utbytte fra A, og overføre kapitalen til A.

Hadde man måttet betale 28% skatt på utbyttet fra A, så ville man bli nødt til å ta ut 28% mer av likviditeten (og soliditeten) i A, for å møte forpliktelsene i B. Enhver ser at dette ikke er holdbart. Derfor innfører man fritaksmodellen, slik at man nå kan ta ut skattefritt utbytte i A til C, og så overføre fra C til B.

Senere går selskapene A og B bra, og man tar hvert år ut utbytte til C. Disse pengene står nå i holdingselskapet. Eieren av holdingselskapet ønsker å ta ut utbytte til privat bruk, og han blir nå skattet med 28% av utbyttet.

Fritaksmodellen unntar altså ingen for privat kapitalskatt på utbytte, men gir mulighet for å utsette den. Dette gir mer solide bedrifter og tryggere arbeidsplasser.
 
U

Uregistrert

Guest
Rettelse:

A går bra, mens B har problemer. For å betjene forpliktelsene i B ønsker man å ta utbytte fra A, og overføre kapitalen til A.

A går bra, mens B har problemer. For å betjene forpliktelsene i B ønsker man å ta utbytte fra A, og overføre kapitalen til B.
 
Topp