Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kontaktet av advokat ang. minbmw.no

Kassimaja

Geocacher
Hvor går egentlig grensn på at domenet inneholder et varemerke. Hvis jeg registrerer norskhydrogenbil.no, kan norsk hydro komme å forlange domenet da?
 

Kassimaja

Geocacher
En kamerat er advokat. Han har jobbet litt med slike saker. Han sa en gang til meg, at firmaene ser på slike ting som om det er com eller no domene for eks. Dette pga organisasjonsnummeret.

Nå datt jeg virkelig av lasset. Kan du forklare litt mer?
 

Gaasehud

Medlem
Hvis jeg skal gjøre et lite forsøk på å oversette fra dagmar (tror han mener dette):
Disse firmaene ser på minbmw.no som en i ond sikt overfor bmw.no, på linje med bmw.eu (f.eks.) vs. bmw.com.

EDIT: Ser nå at denne forklaringen kanskje var enda verre og muligens også feil i forhold til det dagmar mente. :p
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis jeg skal gjøre et lite forsøk på å oversette fra dagmar (tror han mener dette)

Her er forsøk på oversettelse. Del 2:

De ser på om personen som registrerte domenet er en bedrift eller bare en eller annen tomsing med en (usunn) interesse for merket deres. Hvis det er en tomsing med et tastatur sender de bare en mail som sier at "hyggelig at du liker oss, men det er ugreit å bruke vårt merkenavn sånn, så kan du ikke bare slette det..."

Hvis det derimot er en profesjonell aktør, altså en bedrift, blir antagelig første møte å finne sted i retten hvor BMW krever en heftig erstatning.

Og du gjettet det sikkert, men no-domener krever altså organisasjonsnummer. Hvilket vil si at det er snakk om en profesjonell aktør.
 

Kassimaja

Geocacher
Selv om domenet norskhydrogenbil.no inneholder et registrert varemerke (norsk hydro) betyr vell ikke det at de kan kreve domenet. det vil jo videre si at gul.no som har varemerket GUL som et ordmerke i standard font kan kreve f.eks. singularis.no bare fordi domenet inneholder GUL...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Selv om domenet norskhydrogenbil.no inneholder et registrert varemerke (norsk hydro) betyr vell ikke det at de kan kreve domenet. det vil jo videre si at gul.no som har varemerket GUL som et ordmerke i standard font kan kreve f.eks. singularis.no bare fordi domenet inneholder GUL...

Tenk på ABC Startsiden da!! De kan jo kreve alle domener som begynner med A, B eller C. Eller "Start". Eller "siden". Herre min hatt!!!

*redd*
 

Kassimaja

Geocacher
Det var det med skjønn da.

Der har vell ikke domeneklagenemda alltid vært helt med.De mener jo at alle som tjener penger på et domene er domenehaier...

Tenk på ABC Startsiden da!! De kan jo kreve alle domener som begynner med A, B eller C. Eller "Start". Eller "siden". Herre min hatt!!!

*redd*

Nå har ikke ABC Startsiden registrert ABC, men ABC etterfulgt av startsiden, nyheter, torget osv. som varemerker.
 

Kassimaja

Geocacher
Så da er norskhydrogenbil.no og singularis.no domener som ikke kan registreres på grunn av at de inneholder andres registrerte varemerker.
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg registrerer at du ikke tok den. Synd. For den var jo morsom.

Joda, jeg så humoren, men som Randulf forklarte så er dette et problem som kan gjøre domenekjøp veldig vanskelig slik NORID og domeneklagenemda i dag behandler denne typen klager.
 
Topp