Tipper at de fleste store norske it bedrifter får jobbene utført utenlandsk, eller de har utenlandsk avdeling. Ellers hadde de ikke vært konkuransedyktig.
Etter min erfaring er dette helt galt. Større IT-bedrifter outsourcer ikke oppdrag fordi, vel, de er jo store og har kompetansen i hus. Det er dog helt riktig at reklame- og designbyråer ofte outsourcer programmering, men etter min erfaring outsourcer de stort sett dette til andre nordmenn eller norske IT-leverandører.
De få som faktisk driver med outsourcing til lavkostland gjør vanligvis et stort nummer ut av det, og sier ting som "siden vi betaler indere $10 i timen, så kan vi holde veldig lave priser..!" Disse leverandørene konkurrerer dog utelukkende på pris, og kvaliteten er som oftest ganske tvilsom.
Du legger i ditt innlegg opp til at pris er den viktigste konkurransefaktoren på det norske markedet. Dette er etter min erfaring fullstendig galt. Norske leverandører konkurrerer hovedsaklig på kvalitet, og prisfaktoren er jo selvsagt inne i bildet men prisfaktoren er ikke fremtredende.
Jeg har et konsept som utkonkurrerte en rekke større leverandører på et et oppdrag som vil gi leverandøren kredibilitet lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vårt konsept vant fordi vårt produkt var bedre enn det våre konkurrenter kunne levere. Prisen var fullstendig uinteressant, og overhodet ikke noe tema under noe møte.