Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe tjenester fra utlandet

Tonny Kluften

Administrator
Ja, har gjort det noe, men sluttet med det. Grunnen til det er at det tar utrolig mye tid å detaljforklare hva og hvordan man skal ha ting. Detaljforklarer man ikke så går det som regel ikke bra er min erfaring. Særlig ikke med indere eller asiater (som bor i Asia) generelt, de har en helt annen standard på ting der, snakker ikke bare om kvalitet, men de gjør ting på en annen måte rett og slett.
Men å kjøpe slike tjenester fra utlandet kan være topp også, for all del, jeg har også leid inn folk derfra som jobber utrolig bra, men de bra folka har en tendens til å bli plukket opp av større firmaer og da slutter de med freelancejobbing. Så er det pån igjen å lette etter bra folk...
 
Sist redigert:

Bjørn Andersen

Webmaster
dritlei av å bruke random freelancere...beste er å finne seg en eller to designere du kan stole på. kan gjerne fra være asia etc, beste jeg bruker er fra filippinene, men slike randoms har jeg bare hatt mas med
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har brukt noe til programmering, var egentlig greit fornøyd, og det tror jeg da han også var, men så en dag så fikk jeg aldri noe svar lenger.

Det var også, som tonny sier, veldig mye tid som gikk med til å detaljforklare hva jeg ville ha. Mye ting som jeg egentlig tror folk ville ha forstått av seg selv, men har hørt litt for mye historier om tilfeller der folk har latt være å spesifisere noe de tenkte at var selvsagt, og dermed ble det ikke gjort.

Bedre å finne flinke folk her hjemme som man kan ta en telefon til hvis det trengs justeringer osv
 

Alf

Medlem
Ja for de som liker å brenne penger. For det må det kalles når en får en kr.150.000 - 200.000 kroners jobb utført for $1,500 til $2,000, og da snakker en om topp kvalitet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja for de som liker å brenne penger. For det må det kalles når en får en kr.150.000 - 200.000 kroners jobb utført for $1,500 til $2,000, og da snakker en om topp kvalitet.

Slo du til både på 150.000 kronerstilbudet og $1500-tilbudet siden du kan sammenligne disse på denne måten? Har du kompetanse til å uttale deg om kvaliteten på det som ble levert?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
jeg vil kanskje egentlig påstå at hvis man helt reelt tror at man får et like bra produkt for 1500-2000$, som man ville ha fått for 150.000-200.000kr, så tyder det ganske sterkt på at man ikke helt har kompetansen til å vurdere det... men du må jo selvsagt bare gjøre som du vil, alf.

Kan du ikke vise oss det du fikk gjort for 1500$ da? For det jeg har sett av sider produsert av diverse billig-løsninger-i-india-og-liknende-firmaer, har generelt ligget MILEVIS bak hva jeg ville forvente fra f.ex. Apt eller Mediafront, men hvis det faktisk er like bra, så er det jo genialt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
For det jeg har sett av sider produsert av diverse billig-løsninger-i-india-og-liknende-firmaer, har generelt ligget MILEVIS bak hva jeg ville forvente fra f.ex. Apt eller Mediafront, men hvis det faktisk er like bra, så er det jo genialt.

Jeg har sett både grafisk arbeid og rene programmeringsoppdrag utført i lavkostland, og har samme inntrykket som du sitter med her. Selskaper i Norge og vesten leverer ganske enkelt produkter på et helt annet nivå.

At man kan få et helt OK produkt fra India for $1000 er jo greit, men fra det til å si at Indiske selskaper kan konkurrere med eks Apt på kvalitet blir jo helt vanvittig.
 

sta

Medlem
Jeg har sett både grafisk arbeid og rene programmeringsoppdrag utført i lavkostland, og har samme inntrykket som du sitter med her. Selskaper i Norge og vesten leverer ganske enkelt produkter på et helt annet nivå.

At man kan få et helt OK produkt fra India for $1000 er jo greit, men fra det til å si at Indiske selskaper kan konkurrere med eks Apt på kvalitet blir jo helt vanvittig.

Jeg er for så vidt helt enig, dette er også min erfaring. I lavkostland syntes det ofte å være fokus på kvantitet frem for kvalitet. Når det er sagt så har jeg vært borte i en del norske konsulenter som defenitivt ikke holder mål heller. Det har blitt noe bedre den siste tiden, men spesielt i 2007 og 2008 syntes jeg det var ille. Virket som om mange av konsulentselskapene tok inn nesten hva somhelst og lot dem fakturere 1200kr. timen.

Det finnes herderlige unntak blant folk i lavkostland også, men det er meget langt imellom dem. Vi har hatt to personer i Vietnam hyret inn som freelancere på fulltid et par år nå. Disse er latterlige billige men leverer faktisk bra kvalitet på sine felt og de evner å tenke og jobbe selvstendig.

Når det gjelder grafisk arbeid har jeg ennå tilgode å finne noen i lavkostland som faktisk leverer kvalitet. Det er stort sett pre-fabrikerte templates og likegyldig kopier. Jeg vet ikke helt hva grunnen er til dette, men jeg har gitt opp å prøve. På grafisk arbeide bruker vi stort sett utelukkende skandinaviske firmaer og freelancere.
 

Alf

Medlem
Hvis jeg gir noen et $2k oppdrag ligger det grundig undersøkelse bak, og anbefalt av et større nettverk coderen gjerne er favoritt hos. Dessuten er det her snakk om script av stor vanskelighetsgrad, og det utelukker den millionen (tipper) med 14 åringer som sitter på gutterommet og driver it bedrift.

$2k er for noen fryktelig masse penger, og kjøpekraft.

Tipper at de fleste store norske it bedrifter får jobbene utført utenlandsk, eller de har utenlandsk avdeling. Ellers hadde de ikke vært konkuransedyktig.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du må selvsagt bare tro hva du vil, ingen kan hindre deg i det, men det blir ikke noe mer riktig for det.

Sjekk litt rundt da vel, enkelt og greit. Hvis det er noen større norske IT-selskaper som pleier å outsource hoveddelen av programmering++ til india eller liknende, så hadde det vært galskap for dem å legge skjul på det, for det ville komme ut før eller siden, og da ville det ha tatt seg svært dårlig ut om de prøvde å holde det skjult.
 
Sist redigert:

Alf

Medlem
Du må selvsagt bare tro hva du vil, ingen kan hindre deg i det, men det blir ikke noe mer riktig for det.

Sjekk litt rundt da vel, enkelt og greit. Hvis det er noen større norske IT-selskaper som pleier å outsource hoveddelen av programmering++ til india eller liknende, så hadde det vært galskap for dem å legge skjul på det, for det ville komme ut før eller siden, og da ville det ha tatt seg svært dårlig ut om de prøvde å holde det skjult.

Hvorfor skulle de legge skjul på det? Dette er da helt vanlig, og åpent.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tipper at de fleste store norske it bedrifter får jobbene utført utenlandsk, eller de har utenlandsk avdeling. Ellers hadde de ikke vært konkuransedyktig.

Etter min erfaring er dette helt galt. Større IT-bedrifter outsourcer ikke oppdrag fordi, vel, de er jo store og har kompetansen i hus. Det er dog helt riktig at reklame- og designbyråer ofte outsourcer programmering, men etter min erfaring outsourcer de stort sett dette til andre nordmenn eller norske IT-leverandører.

De få som faktisk driver med outsourcing til lavkostland gjør vanligvis et stort nummer ut av det, og sier ting som "siden vi betaler indere $10 i timen, så kan vi holde veldig lave priser..!" Disse leverandørene konkurrerer dog utelukkende på pris, og kvaliteten er som oftest ganske tvilsom.

Du legger i ditt innlegg opp til at pris er den viktigste konkurransefaktoren på det norske markedet. Dette er etter min erfaring fullstendig galt. Norske leverandører konkurrerer hovedsaklig på kvalitet, og prisfaktoren er jo selvsagt inne i bildet men prisfaktoren er ikke fremtredende.

Jeg har et konsept som utkonkurrerte en rekke større leverandører på et et oppdrag som vil gi leverandøren kredibilitet lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vårt konsept vant fordi vårt produkt var bedre enn det våre konkurrenter kunne levere. Prisen var fullstendig uinteressant, og overhodet ikke noe tema under noe møte.
 

Alf

Medlem
Tipper at de fleste store norske it bedrifter får jobbene utført utenlandsk

Dette var litt feil skrevet av meg. Skulle være: "Tipper at de fleste store norske it bedrifter får deler av arbeidet utført utenlandsk"
 
Topp