Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lever av internett - flytte ut av Norge

dennison

Medlem
Kan komme med en anbefaling, det er Panama. Du betaler 0% skatt av alt du tjener på internett/fra ett annet land enn Panama. De har også verdens største tax free zone (Colon Free Zone) etter hong kong, mao. det er tollfrie varer, alt fra ipod,iphone,tv,klær mm.

I tilegg koster vaskehjelp 200-400kr mnd (det er vanlig at leiligheter har en egen del til vaskedamee/hushjelp 24/7 (minus søndag)) da lager hun mat til deg, vasker tøy, vasker leiligheten osv. Er du redd for å gå på byen? lei en livvakt, samme pris pr. mnd hvis du lar han bo hos deg.

Det er rask internett, alltid oppe, billig biler, drivstoff, alt er billig..

Det eneste man må passe på er lommetyver og såkalte "drive-byes" av mc/scooter sjåfører..

Klimaet er topp, værtfall hvis du er vant med Norge.. Så her sitter du igjen med 45% mer enn du sitter igjen med i dag.. + du i tilegg lever for 1/4 av prisen.. Kjøp deg en ferrari eller no slikt, 300-450 000 for en som koster 1,5mill. i Norge.. Hurra for Panama!
 

hansson

Langveisfarende
Panama er sikkert bra, fordelen er at det er rimelig ryddig infrastruktur. De andre landene i området er jo også helt bra, vakker natur og fine strender - og billigere. Panama virket dyrest av alle landene jeg har vært i over her. Byen var rimelig kjedelig, lagt opp som en amerikansk by-ørken med laaange avstander og null liv i gatene. Man kjører i bil, parkerer i en mall, går ut og spiser og drikker i mall-en... gjesp.

Bor du i Panama, Dennison? Hvordan fungerer skatteavtalen og utflyttingsreglene i forhold til Norge? Er det 0% personskatt eller må du ha et firma i frihandelssonen for å betale null på inntekt fra utlandet?

Jeg var heldig da jeg var der, men regner det ikke mye? Her jeg er nå, ikke langt fra Panama, regner det jo i uker i strekk i en periode på et halvt år, så når man flykter fra bergensværet bør man kanskje prioritere annerledes :cool: Med 0ver 90% luftfuktighet er det umulig å få tørket klesvasken når det regner, til tross for at det er 35 grader ute.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
for å melde flytting til utlandet, er det ikke slik at man ikke kan være ansatt i norsk firma samt ikke eie noe her i Norge? Panama virker jo ok da, greit å hatt 0 skatt noen år :)
 

picxx

Well-Known Member
for å melde flytting til utlandet, er det ikke slik at man ikke kan være ansatt i norsk firma samt ikke eie noe her i Norge? Panama virker jo ok da, greit å hatt 0 skatt noen år :)

Du kan melde utflytting fordi om du jobber i norge eller for et norskt firma, men du må da fortsette å betale skatt til norge.
 

picxx

Well-Known Member
Hva med eiendeler, kan man eie noe i Norge ? Som norsk aksjeselskap, leilighet oig slikt ?

Du kan jo eie eiendeler, det kan jo inge nekte deg all den tid du har en plass å oppbevare dem.
Vet også om flere her nede som er utflyttet og driver firma i norge, men om dette er via stråmmen har jeg ikke peil på.
Hus/bosted kan du ikke eie, men fritidsbolig kan du vel eie.

Er ikke så veldig inn i lovene der jeg, så mulig andre har satt seg bedre inn i dette?
 

dennison

Medlem
Det er 0% skatt uansett om så lenge pengene som kommer til deg/firmaet kommer fra ett annet land enn Panama. Nei man må ikke være i the Colon Free Zone for å få dette til, fordi man exporterer varer eller hva du vill kalle det når pengene kommer fra andre land/internett. Det er ett trekkplaster for å få folk til å bosette seg i Panama. Biler kan være lurt å importere fra USA og shippe med båt rett over da biler i USA er bruksvare som sokker i Norge. Men så lenge du er vant med Norske bil priser så er det billig i Panama.

Hansson; dette stemmer vel ikke helt. Det finnes massevis av flotte utesteder i Panama City (hovedstaden i Panama) resturanger, det er ett yrende natteliv osv. Bor ikke i Panama atm. nei, men vurderer å flytte ned da jeg har vært der X antall ganger + familie medlem bor der nede. Det er bare det å få mot til seg å flytte fra alt man har i Norge, familie, venner osv.

Ang. regn i Panama så er det vel slik; kl 08-14 sol og 30-40grader, kl 14-14.05 regn kl 14.05-00.00 sol igjen.. dette er grunnet du har karribien på den enesiden og atlanteren på den andre siden.. og når det regner der nede så REGNER DET FAEN MEG AU, men som sakt.. det pleier ikke vare mer enn 5-15 min. Det er veldig ofte bare lokalt regn også i Panama.. F.eks fjellene så regner det ikke så mye, men her kan jeg ikke love for internett connection.

Det som er med standaren i Panama er jo at alt skal være så flott, ha vaskedame/hushjelp er standard i Panama.. ingen som ikke har dette, men det er vanlig at de har "fri" på Søndag.. for i Panama er Søndag familiens dag.. det er stappfullt på ALLE resturanger ol. i Panama pga. alle skal ut og spise og kose seg..
Folk i Panama er ikke som i USA, de er hyggelige, behjelpelige og noen hyggelige folk, nesten som Nordmenn.. bare ikke like dumme og godtroende.. Man slipper f.eks ikke inn noen i leiligheten for å vise de veien til USA. Det er standard i Panama at alle lelilighetskomplekser har egene sikkerhetsvakter osv. ingen kommer inn i blokka di uten at de står på liste til en av de i blokka evnt. at de er hjemme og kommer å henter de som står på døra.. Det har vært en del såkalte hjemmebesøk av kriminelle i Panama, så skal du bo noe sted så sørg for å ha sikkerhetsvaker der, evnt. lei deg en livvakt for 200kr i mnd om du føler for å ha han hengende etter deg :p

Du kan lese litt mer om kriminalitet her; http://www.panamaexpertos.com/panama-crime-home-invasions - Ikke la deg skremme, de overdriver litt.. men.. våpen i panama er som penger i Norge, alle har det.
 

hansson

Langveisfarende
Takk for informasjonen, Dennison.

Amerikanerne har en fascinerende fascinasjon for disse safe room-greiene. Og de elsker overvåkningsutstyr og blinkende lys utenfor huset. Sikkert vel og bra. Akkurat samme tingene som blir diskutert blant amerikanske expats i Dominikanske Republikk. Gringoer skytes jevnlig inne i husene sine, så det er nok en grunn til paranoiaen. Bare for et par uker siden ble en amerikansk investor skutt i stua dagen før han skulle i retten for å få utlevert et hotell han og noen andre hadde som kausjon for et større hotellprosjekt. Det var ikke noe innbrudd, så han må ha kjent gjerningsmennene (eller de hadde et "lovlig" ærend).

Sitatet i artikkelen - "Panama is very safe compared to Western Europe, North America, Central America and South America. This does not mean it has no crime." er jo helt på trynet... Hvor mange som blir skutt i hjemmene sine i Vest-Europa?

Ang. regn tror jeg ikke det stemmer at det regner mindre i fjellene. Der oppe vokser jo den berømte latinamerikanske cloud forest, som er innhyllet i tåke og regn året rundt, og der det i noen tilfeller regner mer enn 4 ganger så mye som i Bergen:
Cloud forest - Wikipedia, the free encyclopedia

Beklager OT her... skal skjerpe.. lover...
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Sitatet i artikkelen - "Panama is very safe compared to Western Europe, North America, Central America and South America. This does not mean it has no crime." er jo helt på trynet... Hvor mange som blir skutt i hjemmene sine i Vest-Europa?

Kanskje ikke saa mange, men i de senere aar er det en god del som begaar kriminalitet innenfor hjemmets fire vegger (les aviser).
Det er fremdeles doedsstraff i Thailand (for bl.a. narkotika), likevel har man masse vestlige narkotrafickere.
Hvorfor?
Enten er det loennsomt, eller de har ingen andre muligheter.
Lever man normalt som en balnt folket kommer man like ofte borti disse miljoene som det man gjoer om man hadde bodd i norge, saa for oss som ikke er saerlig kriminelle er ikke dette en sak, uansett hvor man bosetter seg.
 

hansson

Langveisfarende
Man blir selvfølgelig ikke kriminell av å bo i fattige land med mye kriminalitet, men mange steder er det helt klart at rikinger og presumptivt rike utlendinger (som ikke trenger å ha mye penger bare man er blond nok er det greit) tiltrekker seg kriminelle personer og kriminelle handlinger mye oftere enn lokalbefolkningen (forholdsvis basert på folketall).

Det er en grunn til at amerikanere i Karibien eller i Guatemala for den saks skyld burer seg inne for å beskytte seg selv og verdiene sine. Var i Nicaragua i fjor og var på besøk hos en israelsk investor som hadde bygd hus for seg selv og familien i nærheten av noen sukkerrørplantasjer med mye fattigfolk. Han hadde væpnede vakter og en høy betongmur rundt hele eiendommen - med skyteskår og skuddsikre metallporter. Vi snakker om 7-8 meter betongmur, det var ganske sprøtt. Det ligger vel i kortene at israelere liker høye murer, men tross alt ... man gjør ikke dette hvis det ikke er et visst grunnlag for det. Bak murene levde kone og små barn i idyll, med masse trær og natur osv.

Nytter ikke å si at "jeg holder meg unna slike miljøer". Miljøet kommer til deg. Men Thailand er da også langt fredeligere enn Latin-Amerika eller Afrika. Hele Asia har vel i grunnen mye kriminell undergrunn, mens det på overflaten er idyllisk. På andre siden av kloden ligger kriminaliteten tjukt synlig på overflaten også.
 

Chris M

Medlem
Ville anbefalt Monaco eller Malta med tanke på at du slipper så store kulturforskjeller. På en annen side vil pengene dine rekke lenger i andre land og du kan til en viss grad kjøpe deg trivsel som en rik utlending.. Men strengt talt er det vanskelig å vite. Trivsel har jo oftest med personene man har rundt seg å gjøre. Og det nettverket må man bygge opp når man kommer til et nytt sted. Det å gå rundt i måneder uten ett nettverk i et fremmend land hadde gjort meg gal. Så noe å tenke på. Dog sier du at du kun sitter på data uansett så..

Som mange skriver kan man registereres som borteboer om man er ute av landet ett visst antall dager. Kanskje det er noe å tenke på. Funker for John Fredriksen..

Spørsmålet er om det kanskje er mulig å ta pengene direkte på et utenlandsk firma ettersom dette er inntekter som ikke stammer fra Norge. Så lenge man ikke tar pengene inn i Norge må det vel være et hav av muligheter. Så er jo kanskje ikke nødvendig å flytte. Er jo noe å utforske dette også kanskje. Er jo ofte små justeringer som gjør ting lovlige og ikke. Så er jo sikkert mulig å tilpasse seg lovverket. Et firma kan jo drive hvor som helst i fra. Er jo en grunn til at størsteparten av shippingbransjen er registert på Kypros.
 
Sist redigert:

Stian O

Medlem
Baltikum om du ønsker lavere skatter og utgifter. Levestandarden er lavere enn i Norge såklart, men ellers minner folk veldig om Skandinaver (bortsett fra 1/3 russere). Men norsk lønn i Baltikum vil du ha et mye bedre liv enn i Norge (om du liker å gå ut å spise og drikker, du får leid mye billigere, billigere bil etc)

Singapore om du vil til Østen. Null skatt og enkelt å sette opp selskap og få opphold. Mange nordmenn. Ingen sexturister...
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Ingen sexturister i singapore ? :confused: Sjekk google for Orchard Towers du eller Geylang. Prostitusjon er lovlig i Singapore, men det holdes på bordeller etc og ikke gatelangs, det betyr ikke at det ikke er mindre populært en andre steder. Prostitusjon finner du i ALLE land , det sier seg selv, og da enda mer tydelig i land der store delen av poulasjonen er fattig. Singapore er dog ganske kjedelig og ganske dyrt, sammenlignet med resten av asia, synes jeg da, men hver sin smak :)
 
Sist redigert:
Topp