Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding på lastebilbedrift-side

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Vil gjerne ha tilbakemelding på en nettside vi lanserte for ikke så lenge siden. Jeg er allerede klar over at logoen er litt kjedelig (planer er å oppgrade den første kvartal av 2011, men det krever også at vi bytter ut reklamen på bilene) og at illustrasjonsbildene ikke er av ypperste kvalitet (Vi har utstyrt alle sjåfører med kameraer og oppfordringen om å ta masse bilder).

Nettsiden finner du her:
Dreyer Transport

Jeg er i hovedsak ute etter tilbakemelding på to ting: 1) Design og nettsiden generelt og 2) Budskapet nettsiden kommuniserer i henhold til målgruppen.

Målgruppen kan grovt sett deles inn i to deler. Vi har kontorfolket som består av innkjøpssjefer, logistikkansvarlige, transportmeglere, supply chain managers og lignende titler. Disse har gjerne utdannelse fra høyskole/universitet. Den andre er eiere/ledere i andre transportbedrifter som har høy etterspørsel på kjøring som ikke klarer å behandle volumet på egenhånd. Disse er gjerne tidligere lastebilsjåfører selv og de fleste har ikke utdannelse fra høyskole/universitet.
 

Nutz

Med lem
Blir kanskje litt overkill med ord og fraser som "vår filosofi", "proaktivitet" når vi snakker om å få kjørt noen varer fra A til B.
Virker på meg litt malplassert, og at noen er litt for ivrige med å bruke de ordene man har snappet opp på et salgskurs.
Muligens "itte" det språket man forventer av en "storbonde på hadeland" som har litt ekstra kapasitet på bilene sine.. :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
De ordene ligger det en (halvveis) gjennomtenkt strategi bak faktisk. Jeg kjørte en spørreundersøkelse mot 20 innkjøp- og logistikksjefer fra forskjellige storbedrifter i Norge for noen måneder siden hvor jeg spurte en del spørsmål rundt deres opplevelser med andre transportører, hva de la vekt på i budrunder og lignende. Tro det eller ei, men ordene fleksibilitet og proaktivitet gikk igjen hos 75% av deltagerne. Det er derfor veldig bevist at jeg bruker disse ordene for å snakke kundens språk.

Nedsiden med dette er selvfølgelig at det kan fremstå som "overkill" for det andre segmentet (tidligere sjåfører). Dette segmentet er dog mye mindre, så det blir derfor nedprioritet. Dette segmentet har jeg også en teori om at ikke vektlegger nettside, powerpoint og møter så mye heller, men har ikke fått gjort noen kvalitative undersøkelser på det enda.

Bønder har forøvrig ikke lastebiler. De har kuer, sau og jord :)
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Dette er veldig bra. Attraktivt design med gode fargevalg (brunt/beige/grønn for trygghet). Oversiktlig. Flott. Veldig bra.

Språket er dermed det som gjenstår, og der har du litt å jobbe med dersom du skal nå helt til topps. Det er ikke dårlig - ikke misforstå - men man jo trenger jo ikke å være dårlig for å kunne bli bedre.

F.eks:

Din setning: "Er det lønnsomt med partnerskap med en ekstern transportbedrift fremfor å ha egne sjåfører?"

Bedre setning: "Er et partnerskap med en ekstern transportbedrift mer lønnsomt sammenlignet med å ha egne sjåfører?"

Dette med pynteordene (proaktiv, m.fl.) høres fornuftig ut, og et annet aspekt med dette er jo at du differensierer deg fra (mange av) konkurrentene - som kanskje kjører en mer nøktern stil. Jeg kjenner ikke bransjen, men kan levende forestille meg at nivået på hjemmesidene til lastebilsjåfører neppe er av det høyeste. Men er det teit å bruke ordet proaktiv? Absolutt.

Et tredje poeng, som jeg har snakket om også i andre tråder, er at du selv ikke bør fortelle at du er god, dyktig, flink, osv. La heller kunden fylle inn disse ordene selv, eller la disse ordene komme fram i referansesitater. Det har større effekt. Dersom du driver en restaurant så skal ikke du selv påpeje at biffen er deilig. Det er heter ikke "deilig biff" på menyen. Det heter "biff", og bare "biff".
 

Msites Ltd

Livsnyter
OK, logoen har du jo allerede sagt noe om så det er greit!

Noe interaktivitet på siden savnet jeg kanskje. Du sier dere har utstyrt sjåførene med kamera - jeg ville heller utstyrt dem med hver sin Iphone e.l. og lært dem å bruke twitter/twitpic e.l. og hatt en stream med det! Kun et forslag!

Det er noen feil i teksten (orddelingsfeil bl.a - ta kontakt så forteller jeg hvor) og dette burde rettes opp.

Fargene er jeg litt usikker på, samt budskapet! Ser jo ut til at du har fått med deg den infoen dere vil ha ut - men, savnet noe som sa at jeg burde ha kontaktet dere! Call to action!

Det meget positive var at kontaktskjema var på alle sider - lett tilgjengelig!

Referansesiden oppfattet jeg ikke som en referanseside egentlig....

Familiebedrift - savnet bilde av familien!!
 

Nutz

Med lem
Ja, igjen så virker de ordene litt for spekulativt "påklistra" i mine øyne.
-Når det blir for "høytflytende" og det kommer endel sånne ord, så er det ofte "innpakking" og luftslott som blir solgt, og man har lett for å overanalysere og være på vakt for sleipe selgere.
Uansett om det er et flott og bra produkt som er pakket inn..

-Tror overselge er ordet jeg er ute etter her.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Takk for gode tilbakemeldinger Peter!

Språk har som du allerede vet ikke min sterkeste side. På nyåret kommer jeg til å leie inn både fotograf og "tekstdoktor", da vi vil ha flere biler (med ny branding) og mer tekst (brosjyrer og diverse annet).

Er fortsatt ikke enig i at det er dumt å bruke ord som proaktiv, når 75% av deltagere i undersøkelsen nevner dette som en av topp-3 kriterie for valg av transportør. Det kommer tydelig fram at transportører som ikke er proaktiv (de vet ikke engang hva ordet betyr!) er et stort problem, i tillegg til de er svært lite fleksible på kjøringen sin. Om noen legger fram dokumentasjon på at det er en dårlig ting å snakke samme språk som målgruppen sin (selv fagspråk om du vil), så skal jeg fjerne ordene.

Setningen du påpeker vil bli endret, så snart jeg sitter foran iMac hvor alle passord er lagret :)

Angående ditt tredje poeng, så er jeg helt enig. Jeg ser på dette som en midlertidlig løsning, da planen er å dra den helt ut når flytter til Norge igjen med bilder og "miniintervju" som kundereferanser. Krysser fingerene for videoreferanse :)
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Siden du ikke spør om usability kommer jeg ikke med en tilbakemelding om at jeg syntes det var naturlig å klikke på lastebilene - uten at det skjedde noe ;) Pass også på 'vi står for'-boksen: "Vi står for pålitelig samarbeidspartner" hadde jeg skrevet om en smule.

Men er det en ide å legge til en "Dreyer Transport at-a-glance" eller "kort sammenfattet" med alle nøkkeltall? Ting som antall biler, årlig kjørt kilometer/#kg godstransport eller hva som måtte være nøkkeltall for industrien..?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Takk for tilbakemeldinger Bjørn Kenneth. Mye bra å legge til todo-listen :)

Sjåførene er allerede ustyrt med telefon, laptop og bredbånd fra Ice. Men jeg tror de blir grinete å om presser på de Twitter (de synes jeg er nerdete nok fra før av :p). Men jeg er åpen for innspill til hvordan jeg kan utnyte det faktumet at vi har sjåfører på veien Norge rundt, året rundt.

Send meg gjerne en mail angående skrivefeil (eller forbedringstips) på kenneth@dreyertransport.no. Jeg har gitt meg selv Skype/MSN forbud fram til i morgen kveld for å se om effektiviteten gikk opp (Noe den gjorde - BETYDELIG).

Synes du en nettside som dreyertransport.no trenger en tydelig call-2-action (utover kontaktskjema på alle sider)? Målet mitt med DT sin nettside er ikke nødvendigvis å få målgruppen til å handle raskest mulig, men å inkludere oss i vurderingsprosessen sin. Noen ideer til hvordan jeg kan gjøre det mer effektivt?

Referansesiden svarte jeg om i innlegget over som var rettet til Peterandrej.

Ang. bilde av familien, så kommer det. Siden 25% av familien bor i Australia har det blitt satt på hold :) Som nevnt i tidligere innlegg, så er planen å leie inn en fotograf for en dag for å ta en rekke bilder som kan brukes på nettside, reklamematerielle og presse.
 
Sist redigert:
La igjen en kommentar på webdesignmagasinet - der jeg så den først. Kanonbra side etter min mening. Det eneste lille jeg synes ikke var så bra, var bildene. Altfor mange bilder av lastebiler. Ville gjerne også hatt bilder av mennesker: lykkelige sjåfører, ansatte, eiere etc.

Særdeles god jobb!

PS: Logoen var helt grei. Synes den indikerte at dette er et eldre etablert firma - bare med en flott ny nettside.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Takk for konkrete og gode tips Pong :)

Det med bildene var jeg klar over, men jeg glemte å notere det ned og det ble glemt. Takk for påminnelsen!

"Dreyer Transport at-a-glance" var en god ide :) I Januar/Februar vil vi gjøre endel betydelige endringer i selskapstrukturen og profilen vår, så jeg skal så absolutt huske å å lage noe en slik liten sak så snart det er unnagjort! Det råeste hadde jo vært å ha en form for automatisk oppdatering fra bilene om "morsom statestikk", men utviklingen av noe slikt er vi nok ikke modne for enda..
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Takk for tilbakemelding, Robin! :)

Jeg er pinelig klar over at bildene er av dårlig kvalitet. Målet er å leie inn en fotograf en gang i vinter og på nytt igjen på sommeren for å ta bilder av biler, ansatte, familien bak familiebedriften og eiendommen vi bruker. Vi har også instruert alle sjåfører alle sjåfører til å hyppige bruke kamera på turer i håp om noen gode snap-shots.

Angående logo, så har jeg planer om å pynte opp nettversjonen og tilpasse den bedre til nettsiden. Dette er dog ikke noe førsteprioritet enda! :)
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nutz,

Angående ordvalget på enkelte sider, så er jeg faktisk enig med deg. "Proaktive tjenester" høres ufattelig snake-oil-salesmanship ut. Men nå er jo litt av trikset i det å være en god markedsfører å kunne sette seg selv i målgruppens sko? Man tar ikke bort det rosa temaet i markedsføring av Barbie selv om det ikke appellerer til de som styrer markedsføringen.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er fortsatt ikke enig i at det er dumt å bruke ord som proaktiv, når 75% av deltagere i undersøkelsen nevner dette som en av topp-3 kriterie for valg av transportør. Det kommer tydelig fram at transportører som ikke er proaktiv (de vet ikke engang hva ordet betyr!) er et stort problem, i tillegg til de er svært lite fleksible på kjøringen sin. Om noen legger fram dokumentasjon på at det er en dårlig ting å snakke samme språk som målgruppen sin (selv fagspråk om du vil), så skal jeg fjerne ordene.

Hehe. Jeg skrev at det var teit å bruke ordet Proaktiv, ikke dumt. Det er nemlig ikke dumt å bruke det hvis kundene er så "teite" at de faktisk responderer på dette ordet. Eiendomsmeglere fra Notar strødde om seg med slike ord i gulltiden for noen år siden. De var ofte litt høye på pæra, og hadde gjerne mer penger enn god smak. Stilproblemer, kan man vel kalle det. Og, det er mitt poeng - dersom kundene dine er av samme typen så er det veldig lurt å bruke ord som proaktiv. Men det gjør det jo ikke mindre teit av den grunn :)

Proaktiv betyr forøvrig ikke noe som helst lenger. Det har gått fullstendig inflasjon i bruken av det, og det har mistet enhver kraft og betydning. Proaktiv har blitt en klisjé. Et tomt uttrykk.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Noe interaktivitet på siden savnet jeg kanskje. Du sier dere har utstyrt sjåførene med kamera - jeg ville heller utstyrt dem med hver sin Iphone e.l. og lært dem å bruke twitter/twitpic e.l. og hatt en stream med det! Kun et forslag!

Slik jeg vurderer det er dette en fryktelig dårlig idé. Dersom man legger til grunn utdanningsnivået til de fleste lastebilsjåfører (iallfall de jeg kjenner), så vil jeg under enhver omstendighet fraråde at disse får boltre seg i sosiale medier under bedriftens merkevare. Det kan umulig gå bra. Og for guds skyld: Velg iallfall ikke å la dem poste ting til Twitter!!
 
Topp