Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Til deg som vurderer å kjøpe pelsbutikker

picxx

Well-Known Member
Jeg kan garantere at Kina ikke har noe lovverk som beskytter dyras ve og vel.

Det har heller ikke norge, så får det bli opp til hver enkelt (kunde) om han vil handle eller ikke hos pelslue.no. Denne outingen finner jeg fremdeles ikke særlig representativt for webforumet, medmindre pelslue.no enten har brutt norske lover eller opererer i en meget mørk gråsone.

Men kjør bare på .. diskuter videre av hjertens lyst og finn gjerne opp noen nye adjektiver du kan slenge eierens veg .. de første du kom med i tråden er rimelig gamle og oppbrukte. :)
 

hansson

Langveisfarende
Her motsier du deg faktisk selv så det jomer etter.. :cool:

Feil. Det navlebeskuende er å tillegge Kina moralske standarder vi har i vesten. Det gjør jeg ikke, noe jeg har demonstrert tidligere i innleggene.

Det er akkurat det motsatte av etnosentrisk navlebeskuing å si at vi i Vesten har moralske standarder som vi bør holde oss gode nok til å overholde, og så får Kina drive på som de vil. Det er dette jeg sier over hele linja her.

Jeg sier at med vår påvirkningskraft i vesten - basert på våre egne moralske overbevisninger - har muligheter til å gi kinesisk pelsindustri et skudd for baugen. Vi vil trolig aldri greie å få kineserne selv til å endre oppfatning. Det er heller ikke målet. Det er ikke Kina som selger pelsluer på nettet. Det er nordmenn i Norge.
 

selbekk

Medlem
hansson - hva er navlebeskuing? kina gir en hard faen i vestlige verdier dessverre - men det er ikke så mye man kan gjøre bortsett fra å straffe dem ved å ikke støtte økonomien deres mer enn man må.
 

hansson

Langveisfarende
Det har heller ikke norge, så får det bli opp til hver enkelt (kunde) om han vil handle eller ikke hos pelslue.no.

Picxx, jeg foreslår at du slutter å a) ta alt opp i verste hensikt og b) gjør litt research før du uttaler deg. Norge har en Lov om dyrevelferd som sikkert er på høyde med resten av den vestlige verden. Å påføre norske dyr unødvendige lidelser er ifølge norsk lov ulovlig:

Lov om dyrevern - Wikipedia
 

picxx

Well-Known Member
Jeg sier at med vår påvirkningskraft i vesten - basert på våre egne moralske overbevisninger - har muligheter til å gi kinesisk pelsindustri et skudd for baugen.

Blir vel neppe engang en strikkkrampe for baugen ved å oute pelslue.no her på forumet.
Det eneste man (kan) oppnå(r) i denne tråden er å bane veg for andre som ønsker å oute sider, tjenester eller produkter her på webforumet utifra sin egen moralske overbevisning.
 

hansson

Langveisfarende
hansson - hva er navlebeskuing? kina gir en hard faen i vestlige verdier dessverre - men det er ikke så mye man kan gjøre bortsett fra å straffe dem ved å ikke støtte økonomien deres mer enn man må.

Det var ikke jeg men en annen som hevdet at jeg var navlebeskuende. Som du ser i innlegget mitt over ditt er jeg fullstendig enig med deg: Det er ved å straffe økonomien man kan oppnå noe, selv om man ikke endrer samfunnet deres sin moraloppfatning.
 

picxx

Well-Known Member
Picxx, jeg foreslår at du slutter å a) ta alt opp i verste hensikt og b) gjør litt research før du uttaler deg. Norge har en Lov om dyrevelferd som sikkert er på høyde med resten av den vestlige verden. Å påføre norske dyr unødvendige lidelser er ifølge norsk lov ulovlig:

Lov om dyrevern - Wikipedia

Jeg visste egentlig at dette ble missforstått når jeg skrev det.
La meg omformulere:
Norge har heller intet lovverk som beskytter dyras ve og vel i Kina.
m.a.o. er det helt lovlig å importere pelsverk fra Kina.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Man må huske på at hele diskusjonen kom opp på WF fordi at en aktør ønsket å kvitte seg med sin nettbutikk til nærmest spottpris, og det rett etter en massiv debatt om pelsdyrindustrien. Sett i lys av dette finner jeg det merkelig at moderatorene på WF slettet innlegg i salgstråden som satte søkelys på denne problematikken.

For alt vi vet kan jo selger allerede ha fått et påbud om å endre driften eller bytte leverandører av varene, osv. Dette er etter mitt syn en ytterst relevant problemstilling for en eventuell kjøper og nødvendig å få belyst, men på WF råder det en merkelig holdning om at diskusjon er galt og raskest mulig må tøyles.

Satt på spissen; dersom jeg la ut det tyske rikskanselli for salg i april 1945, så ville øyensynlig moderatorene på WF funnet det komplett irrelevant for salgstråden at noen opplyste om at den røde armé allerede stod på Potsdamer Platz.

Forøvrig finner jeg det fordummende at enkelte kommer trekkende med den "moralist"-merkelappen bare man nevner det åpenbart problematiske - også rent kommersielt - i pelsindustrien. Det ville overraske meg voldsomt om denne industrien faktisk eksisterer i 2020, og det har ikke noe med moralisme å gjøre, snarere tvert imot. Man kan rent kynisk kalkulere med at forbrukerne i vesten antagelig vil distansere seg fra pelsindustrien i årene som kommer, og bransjen vil sannsynligvis gå inn i en periode med lavere og lavere fortjeneste. En god forretningsmann vil antagelig gjøre sitt beste for å forlate det synkende skip sammen med rottene.

Spørsmålet man må stille seg er om mannen bak pelslue faktisk er en slik smart forretningsmann som selger unna før bedriften uansett må avvikles, men det får vi ikke vite eller stille spørsmål om, for moderatorene ser det ikke som relevant.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Parallell: Man kan selge t-skjorter laget av barnearbeidere i Bangladesh, eller man kan selge t-skjorter fra fornuftig lønnede arbeidere i California. Det er opp til den enkeltes personlige moral hvordan man vil gjøre det.

Pelsluer kan godt kjøpes fra Norge eller Canada, og pelsen kan være oppdrettet på farmer med fornuftige livsvilkår og fornuftige avlivingsmetoder. Det er ingenting som tvinger pelslue.no til å kjøpe fra Kina.

Hvis det er andre som føler behov for å oute produkter, nettsteder og tjenester som går mot deres egen moral så synes jeg ikke det er noe feil. Det har alltid eksistert på nettet, og vil alltid fortsette å eksistere. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være bra med en slags mafiøs taushetslov ang. dette?

Skal man stilltiende godta hva som helst?
 

picxx

Well-Known Member
For alt vi vet kan jo selger allerede ha fått et påbud om å endre driften eller bytte leverandører av varene, osv. Dette er etter mitt syn en ytterst relevant problemstilling for en eventuell kjøper og nødvendig å få belyst, men på WF råder det en merkelig holdning om at diskusjon er galt og raskest mulig må tøyles.

Dette var vel et produkt til en halv mill. eller mer, så det kan jo tenkes at en evt. kjøper dekker opp slike ting i en kjøpskontrakt? :rolleyes:
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dette var vel et produkt til en halv mill. eller mer, så det kan jo tenkes at en evt. kjøper dekker opp slike ting i en kjøpskontrakt? :rolleyes:

Ja, antagelig ville nok en kjøper gjøre det. Dersom han kommer på å gjøre det. Det er jo det som er så fint med å belyse dette allerede i salgstråden for da er sjansen mye større for at kjøper faktisk sikrer seg og gjør en fornuftig avtale. Men uten en kritisk debatt blir det jo ren bingo om kjøper faktisk er klar over problematikken.
 

picxx

Well-Known Member
Hvis det er andre som føler behov for å oute produkter, nettsteder og tjenester som går mot deres egen moral så synes jeg ikke det er noe feil. Det har alltid eksistert på nettet, og vil alltid fortsette å eksistere. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være bra med en slags mafiøs taushetslov ang. dette?

Skal man stilltiende godta hva som helst?

Selvsagt skal man ikke godta hva som helst.
Nettsider som klart bryter med norsk lov, eller er i en mørk gråsone bør vel egentlig outes (det var en diskusjon oppe om akkurat det noe tidligere på webforumet).
Nettsider som derimot drifter lovlig bør man etter min mening holde seg for gode til å oute, enten man selger T-skjorter fra kambodsja, pels fra kina, urtetobakk fra india eller tilbyr webtjenester fra filippinene.

Å starte en tråd som på generelt grunnlag tar opp diskusjonen omkring pelsdyrfarmeri i Kina ser jeg heller ikke noe galt i.
 

Kassimaja

Geocacher
Et par dager før den første tråden ble lagt ut var jeg selv på jakt etter pelsluer for salg. Jeg hadde ikke sett for meg kina som et produsentland, jeg hadde tenkt på Russland, men sjekker nå ut Kina også. Jeg er ikke på jakt etter oppdrettsskinn, men skinn av ville dyr. Dyr det ikke er lov å jakte på eller ikke finnes i Norge.

Så lenge hverken import av skinnene ikke er forbudt i Norge ser jeg ikke helt problemstillingen til nettbutikken. Man burde heller ta tak i forbruken slik at de kan ta et moralsk valg. Skal enkeltes moralske motforestillinger hindre forbrukernes muligheter til å kjøpe et produkt? Er det ikke slik at hvis en butikk legger ned på grunn av noens moralske overbevisning vil bare noen med et annet moralsk ståsted ta over markedet så lenge forbrukeren vil ha produktet?
 

picxx

Well-Known Member
Ja, antagelig ville nok en kjøper gjøre det. Dersom han kommer på å gjøre det. Det er jo det som er så fint med å belyse dette allerede i salgstråden for da er sjansen mye større for at kjøper faktisk sikrer seg og gjør en fornuftig avtale. Men uten en kritisk debatt blir det jo ren bingo om kjøper faktisk er klar over problematikken.

Ja, fint å opplyse om at pelsdyrfarmeri har vært oppe til debatt i norge, men man trenger da ikke kuppe en salgstråd for å diskutere umoralismen og hvor jævlig selger er som faktisk har startet en slik nettbutikk?
 
Topp