Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vurderer å selge nettverket mitt - ca. 9000 i inntekt/mnd

jeffdonk

Medlem
Jeg ønsker i det minste en dialog rundt prissetting etc på et nettverk jeg har. Sidene er fra 3mnd til ca. 3år gamle og dro sist måned inn litt over 9000 kroner på adsense (kun adsense). Totalt i år ca. 70000,- så ender vel på et sted rundt 90-100k.
Totalt er det 24 sider som tjener noe + endel siter uten inntekt. Innhold på sidene varierer fra kosthold til låneinfo.

Før jeg i det hele tatt begynner å gi ut url'er etc ønsker jeg en liten dialog på hva man kan forvente å hente inn? Det er nesten ingen utgifter og de fleste sidene har jeg ikke gjort noe som helst med på lenge.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det er igrunn umulig å finne en fasit på dette. Har sett noen som mener at f.eks 2-3x årsinntekt er en grei pris, men det hjelper ikke å sette denne prisen om ingen vil betale dette. Du må nok finne ut hva du selv vil ha for disse sidene, en minstepris, også kan du jo bare prøve å legge de ut til noe mer enn denne prisen for å sjekke responsen?
 

typisk

Utvikler
I tillegg er det en risiko å satse alt på èn tilbyder (adsense). Om de finner ut en dag at du bryter retningslinjene så sitter du på bar bakke med 0,- i inntekt. Da må du bruke mange timer på å legge inn afflikates eller andre annonsetilbydere. Å spre risiko er viktig!

Ville jeg kjøpt ditt nettverk for 200 000? Nei, og det er på grunn av denne enorme risikoen som er involvert.
 

jeffdonk

Medlem
I tillegg er det en risiko å satse alt på èn tilbyder (adsense). Om de finner ut en dag at du bryter retningslinjene så sitter du på bar bakke med 0,- i inntekt. Da må du bruke mange timer på å legge inn afflikates eller andre annonsetilbydere. Å spre risiko er viktig!

Ville jeg kjøpt ditt nettverk for 200 000? Nei, og det er på grunn av denne enorme risikoen som er involvert.

Hei, jeg ser akkurat den selvom sidene har hatt greie inntekter i noen år, på den annen side kan det alltid oppstå uforutsette ting uansett hva du kjøper. En nettbutikk kan plutselig bli utkonkurrert, det nye hotte produktet du har utviklet blir knust av et nytt hottere produkt etc.
Men, det er for å få den dialogen her jeg legger dette ut så takk for svar :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Forskjellen er bare det at om Google stenger deg ut fra Adsense, kommer du aldri til å få kontoen tilbake.

Du kan jobbe for å få nettbutikken mer synlig om den blir utkonkurrert og du kan også ta inn nye produkter om de du har nå ikke selger så bra, men mister du Adsense er det mest sannsynlig borte for alltid...
 

picxx

Well-Known Member
Potensialet til å skaffe en høyere inntjening med litt ekstra jobb er faktisk en god del høyere enn sjansen for at en adsensekonto skal få fyken etter flere år med stabil inntjening. Og den som evt. kjøper skal vel bruke sin egen adsense konto om han velger å fortsette med adsense på sidene kanskje, så det å svartmale med omat og hvisat og kanskje kommer kongen blir helt tullete i denne settingen.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det hjelper jo ikke å bruke egen konto når Google har en lei tendens til å stenge kontoer uten å begrunne hvorfor...

Bare å søke i forumet så finner man mange som har fått stengt kontoene uten å skjønne hvorfor og uten at de får åpnet den igjen.
 

metallian

Medlem
2-3 ganger årsinntekten er ihvertfall greit som et røft "utgangspunkt". Når det gjelder dette med kun adsense er jeg jo enig i at det er litt skummelt med alle eggene i den kurven men nå er jo ikke akkurat kosthold eller finans områder hvor det er vanskelig å finne aff.programmer.....
 

jeffdonk

Medlem
Alle sidene er forresten bygget opp rundt kun SEO og har endel fine plasseringer som de har holdt over lengre tid. Har aldri testet aff.programmer på noen av sidene så kan ikke svare på om det vil kunne bidra til å øke inntektene ytterligere.
Er også veldig i tvil om jeg vil selge da det er greit å få ekstra penger på konto hver måned :) samtidig er det andre prosjekter jeg trenger penger til så..
 

picxx

Well-Known Member
Det hjelper jo ikke å bruke egen konto når Google har en lei tendens til å stenge kontoer uten å begrunne hvorfor...

Hoster har en lei tendens til å bare bli borte, resellere har en lei tendens til akkurat det samme, folk har en lei tendens til å omkomme i trafikkulykker og egentlig er en alt for stor del av befolkningen narkotikamisbrukere og alkhollikere, så i bunn og grunn kan man bare ta med seg en heroinsprøyte under bordet og bli ferdig med det først som sist....

Resonneringen i tråden er på nivået "hva om jorden går under i 2012...det er absolutt ingen vits i å jobbe mere".. :rolleyes: :rolleyes:
 

Tonny Kluften

Administrator
Tror at et slikt nettverk er for lite å investere i for store investorer og for stort for folk som driver nettsider på hobbybasis.
Det er typisk et slikt nettverk jeg kunne tenke meg å kjøpe, men jeg ville ikke vært interessert i å ta en risiko i det hele tatt, derfor ville prisen blitt deretter, langt fra 2 års inntekt for å si det sånn. Hvorfor? Jo, hvis jeg skulle bruke 100.000 på et slikt nettverk ville jeg laget det selv, dvs. lønnet meg selv 50000/mnd i to mnd for å bygge nettverket. Da har jeg full kontroll på alt. Hvem vet f.eks. alt om hvor innlinker kommer fra når man kjøper et nettverk? Er f.eks. alle linker kjøpt og blir borte om 6 mnd? Slike ting er evt. kjøpere bevisste på.

Sånn som jeg ser det har du tre valg.

- Beholde nettverket og ta risikoen på tapt inntekt selv
- Selge for 6 mnd inntekt
- Bygge nettverket mye større og så selge hvis du finner proffe investorer

NB! Dette er kun èn analyse, finnes sikkert andre som sier andre ting. Men jeg skulle gjerne sett at de som sier verdi på 2-3 år underbygger det litt mer.
 
Topp